Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2097 ggr
Dosi
0

Ond cirkel

Hej

Det har blivit som en ond cirkel här hemma med valp/unghunden. Då han är extremt doft och kiss-intresserad och ska markera var 5:e meter så har det blivit att vi får gå på asfalten där han inte kan gå och nosa lika mycket. Ibland kan han få lite nospauser där han får gå fritt och lukta, men sen är det stört omöjligt att få honom därifrån utan att dra i kopplet och det känns fel :/ Han lyssnar inte för fem öre när han fått upp en doft i nosen, inte godis, "bebisprat", lek, ingenting funkar utan man får dra honom därifrån bara. När han inte får gå och nosa på gräset går han istället runt och piper och är oftast helt okontaktbar vilket gör att vi inte kan öva på något utomhus (ex skvallerträning som behövs). Allt detta har lett till att jag blivit less och irriterad på honom även om han inte förtjänar det. Kontakten har blivit likamed noll de senaste månaderna och det känns jättetråkigt.

Har införskaffat och ska läsa "Kontaktkontraktet", finns det något annat jag kan göra än att vänta tills könsmognaden har lagt sig?
För övrigt ska han kastreras i början av januari då han är kryptorkid, hoppas detta även ska minska hans doftintresse/stress.

kalindas
0

Testa att köpa en "halti" grimma till honom. Då kan han inte få ner nosen om du inte tillåter det. 
Använd denna för att få upp ögonkontakten med dej.

Sen ger du han tilllåtelse att nosa då och då.

Har själv en "noshund" och han försvinner i sig själv om han hittar vissa dofter och då fungerar inget.

Men Haltin får han lukta på ett mer kontrollerat vis och det är betydligt lättare och trevligare att promenera med honom.

/Elisa

Dosi
2

Tack för svaret men halti är inget alternativ för mig :)

kalindas
0

Varför inte?
Det är ju ett av de snällaste hjälpmedel man kan ha på sin hund. Vill man inte ha den alltid så är det ju bara att sluta med den då man tränat upp kontakten.

/Elisa

[countess]
0

#1 Halti på en unghund ? Hur tänkte du då?

Kontakt kontraktet är en toppen bok =)

Har du testat belöna med doften ? Det funkade för mig på en hund där inget annat var intressant förutom doften? Om du är ute i skogen och kan ha han lös hade jag släppt kopplet och gått i väg och gömt dig ! På så sätt lär han sig att han behöver hålla koll på dig!

kalindas
0

På vilket sätt skulle det vara elakt med Halti på en unghund? Du ska ju inte korrigera med det. Bara använda det som hjälpmedel.
Plus att det är mycket snällare än t.ex. halsband.

Självklart måste man träna kontakten. Men är han som min så hjälper inte all kontakt i världen när han hittat en doft.

/Elisa

Dosi
1

Halti är inget vad jag kallar snällt hjälpmedel, speciellt med tanke på ev utfall unghunden kan göra, ush, vill inte tänka på skador som kan uppkomma!

#4. Ja, jag har försökt belöna lite med doften, men är inte säker på att han gör en koppling mellan beröm och doft..
Ska försöka ta och gömma mig mer så kanske han kommer ihåg att jag finns :D

[countess]
0

#5 Då vet du tydligen inte om riskerna med haltie! Vet du vilka nackskador som kan ge ?

kalindas
0

Jag använder en grimma som heter "gentle leader" den blir inga sneddragningar på huvudet då fästet sitter under hakan på hunden.
Det är en grimma som bl.a. Canis godkänner.

Haltin är kanske inte den bästa då den drar snett. Men det är få hundar som gör utfall i en halti.

/Elisa

[countess]
0

#8 Haltin har också fästet under hakan? Det snällaste man kan ha på hund är en utprovad sele ! Dom flesta hundar lär sig dra i haltin iaf och jag vet iaf 2 hundar som fått nackskodor av haltin just pga utfall! Sen att du kan rekomendera något sådan utan att sett hunden berättar rätt mycket om hur du kan hundar!

#6 ja gör så och fortsätt träna nångång lär det klicka =) Du har inte funderat på att kastrera ? 'Tänkte med maten och allt ? Sen kan det växa bort också just nu i den åldern han är i brukar vara riktig jobbig period =) Själv hade jag lust att lämna min förra hane ute och gå in och lägga mig under täcket haha men till slut så kom han över det där och jag blev mer och mer intressant =)

Dosi
0

#9. Jo, vi ska kastrera honom om lite mer än en vecka :)
Ja, just nu är det inte speciellt roligt att vara ute med honom, drar mig lite för att gå ut då jag blir på så dåligt humör.

[countess]
0

#10 fårstår dig till fullo =) Jag vet inte om detta är ett bra tips men så har jag gjort när jag har känt som du gör ! Då har jag helt enkelt gått ut utan krav och låtit hunden lukta och lukta . För att jag tror jag det är bättre än att man blir arg =) vad bra med kastrering hoppas det blir bättre =) Det blev de för våran hane . Han åt inte heller men han äter inte än idag , eller jo just så han klarar sig . Men vetten har inte hittat ett ända fel på honom . och han har aldrig varit sjuk heller. Lycka till =)

Dosi
0

#11. Tack för ditt svar :) Det är väl ofta så att man skaffar sig för höga krav.. men ska tänka på vad du sagt, och ge honom lite lukt tid utan att kräva för mycket, och öva lite kontakt med och hoppas på att kastreringen hjälper :)

kalindas
0

Haltin drar snett det gör inte "gentle leadern". 
Har inte sagt att man ska använda Haltin till hundar som gör utfall. För självklart kan nacken skadas då Haltin drar snett.

Gentle leadern funkar inte på samma sätt och skadar inte hundarnas nacke.

Men jag tänker inte diskutera mitt kunnande eller inte kunnande om hund här.
Mit tips var hur man kunde få upp huvudet på en hund som fastnar i fläckar och inte är kontaktbar.

Tvingar ingen att lyssna på tipsen och visst är sele bra om man inte äger en hund som drar sig ur allt.

/Elisa

LinaK
3

Bra att du utesluter halti, personligen tycker jag att halti är till för lata hundägare som inte orkar jobba med sin hund, men det är jag det Glad

Hur gammal är han?

Det kan ju finnas löptik i närheten som gör honom pipig och frustrerad?

Många hanar slutar ju lukta överallt när dom blir kastrerade, så jag skulle avvakta och försöka undvika en konflikt med hunden. Om du kan så använd sele på honom så blir det skonsammare för hunden om du nu måste dra med honom. Förstår att det kanske inte är det roligste att göra. Men det verkar ju inte fungera för varken dig eller hunden att avleda honom från fläckarna för tillfället. Träna massor med kontaktövningar inomhus och utomhus när du ser att han kan fokusera på dig, bygg upp eran realtion. Försök hitta något godis som han verkligen INTE kan motstå.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Dosi
0

#14. Håller lite med där angående haltin.

Han är 8 och 1/2 månad nu, och löptikar har vi stött på i området lite då och då, han blir extra intensiv och pipig då.

Selen använder jag dagligen trots att han är lite dragig, mest för att han slappnar av lite mer än när han har halsband som han blir mer taggad av.

Ska sätta mig och lusläsa kontaktkontrakten nu :)