Hunduppfödning
Hej! Jag och min pappa diskuterade för en stund sen om uppfödarna tjänar eller inte tjänar på att föda upp hundar. Pappa tyckter bestämt att dom måste tjäna mycket pengar(iaf ett par tusen per valp) på det. Detta gäller då renrasiga hundar som är reggade i skk. Jag började rabbla upp vad allt kostar osv men när jag sa det blev det absolut inte 10000. Någon här som är uppfödare eller har tagit en valpkull, som skulle kunna skriva en komplett lista där det står vad allt kostar så jag kan visa min pappa!
Ingen lista men när man tänker på en uppfödares kostnad så räknar man oftast bara med vad själva valpkullen kostar och bara det kan vara en stor variation beroende på vad det är för ras, hur många valpar det blir osv.
Men utöver dom kostnaderna så får man även räkna med vad meriteringen för hunden kostade, alla tävlingar som man har åkt på där man får slå ihop vad anmälningsavgiften, bensinkostnaden, uppehälle, mat osv. kostade tillsammans. Hälsoundersökningarna för föräldradjuret får man också räkna med i den totala kostnaden för valpkullen samt den summan som hanhundsägaren ska ha om man inte har tur att ha en egen hane.
Nu vet jag inte hur det är med raserna som kostar det dubbla jämfört med många raser men å andra sidan är det oftast små raser som kanske bara får 1-3 valpar max och som kanske behöver snittas för att de inte kan förlösa normalt.
Beror på hur seriös man vill vara, man kan absolut tjäna pengar på hunduppfödning, men det blir uteslutande på hundarnas bekostnad.
Som en ansvarstagande uppfödare så har man mycket utgifter och mycket tid + engagemang läggs på "hobbyn" det är nog svårt att få en komplett lista och alla raser kostar ju olika en uppfödare av bulldog får ju i princip räkna med kejsarsnitt inför varje valpning.
≧◔◡◔≦
Resor till olika träningar och eventuella kurser för att sedan kunna meritera hunden.
Resor till tävlingar för att meritera hunden.
Höftröntgen, armbågsröntgen, MH, ögonlysning, hjärtundersökning.
Resa till hanhunden som ska para tiken eller tvärtom.
Ev ultraljud/röntgen för att kolla om det finns valpar i tiken.
Specialmat till tiken under dräktighetsperioden.
Mat och bäddar och leksaker och veternärbesök och registering av valparna.
Eventuellt fika till valpspekulanter.
Visst. Tar man en omeriterad hund utan hälsoundersökningar och parar den med en hane som bor i närheten, så visst tjänar man pengar. Kollar man på raser med krav på hälsoundersökningar och hundar som kanske meriterats just för att de ska gå i aveln så blir det desto mindre vinst för uppfödaren.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för alla svar! Får visa det för honom nästa gång vi träffas:-) Men om vi säger att vi har en ras som bara måste hd-röntgas och är liten så äter mindre, oftast inge kejsarsnitt osv. Borde det inte bli billigare då? Varför kan man ha ganska likadant pris på dom flesta raser när det skiljer hur mycket det kostar att föda upp?
#4 Det finns ju massor med olika saker som kostar, som nämnt ovan. En ras som inte kräver mer än hd-röntgen kanske ska meriteras i olika tävlingar istället, och så vidare.
Jag tycker inte att det är så jämnt i priser på hundar faktiskt. Du kan hitta en schäfer för 8000 kronor medan du får punga upp med upp runt 16 000 för en Chihuahua. Det skiljer i pris beroende på vem som säljer, beroende på ras, beroende på vad föräldrarna har för meriter/härstamning. Sen finns det ju självklart dem som sätter höga priser bara för att tjäna pengar, man får inte vara så blåögd så att man tror att det inte förekommer.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Stamtavlor
Hundmat
extra hund mat till tiken
tvättar minst en maskin fällar om dagen
herpes vaccin till tiken
Hanhundsägaren kostar
bensin till allt amn måste köra.
vacc, chip vet besiktining
avmaskning
Fika till valpköpare
jag som har en päls ras e det även allt med schampo bad förn rakning kostar
kommer säkert på mer sen
Klart man tjänar på det men inte mycket tyvärr och det e ju inte all gånger det går efter boken kjesarsnitt sjuka valpar sjuk tik då går man ibland bak men tar ingen det på nästa kull.
Dock måste jag säga att man har en jävla dålig tim peng när man håller på med det för man lägger ner MÅNGA timmar på både valpar det administrativa och valpköpare och även efter valpen e såld!!!!!!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Det kostar mycket pengar att föda upp valpar och det mesta är med i de övre inläggena men sen får man tänka på forlorad arbetstid/lön också om man måste ta ledigt från jobbet ett tag.
Vi hade en kull här hemma (för mig, dvs. hos mina morföräldrar), då (deras egna) hanen och tiken tjuvparade sig, och där blev det tio (!) valpar.
Och de är omeriterade, ingenting sådant, de är kollade osv. men inte så mycket, och då borde man ju gå plus.
Men samtidigt så har mormnor så svårt att hejda sig ( ;) ) så när de åkte härifrån hade de X antal leksaker, snygga, sköna filtar, halsband, koppel, sele, egen matskål och vattenskål, ganska stor säck foder, mm. :)
Jag har kennel och kan säga att det är långt mycket dyrare än man tror att föda upp en valpkull. Och sen kan man ju inte räkna från parningsdagen till det att valprna säljs, utan kostnaderna finns ju där hela tiden. Dessutom är mina hundar vita, vilket innebär att 2 000:- av 20 000:- för en valp går direkt till Skatteverket. Eftersom jag har hundarna i företaget så finns vartenda kvitto på allt jag köpt till dem med, från den dag jag fick hem hundarna. Jag skulle alltså kunna plocka fram dem och räkna ut den exakta kostnaden jag har haft. Men vet ni vad, jag vill inte… Jag vill verkligen inte veta hur mycket pengar jag lägger på den här hobbyn! Jag gör även andra saker i företaget, så därför får jag inte just kostnaderna för hundarna specificerade.
Men saker som man oftast glömmer är att man kan inte jobba som vanligt när man föder upp hundar. Fel, man kan inte jobba när man föder upp hundar på ett seriöst sätt. Det innebär sisådär 10 veckor utan lön för varje valpkull (om man inte går om varandra i familjen och ändå är hemma, men att vara hemma och sova duger inte!). Ett par veckor runt förlossningen måste man vara helt ledig, först för att kunna ha koll på tiken inför förlossningen och vara behjälplig under densamma och sedan för att ha koll på valpara i alla fall de första dagaran. Sedan följer, om allt har gått bra, några lugna veckor när man kan vara hemifrån kanske halvtid. Men det kan ju också vara så att man har valpar som t ex måste handmatas, så det är inget man kan räkna med!
Från det att valparana är ca 3-4 veckor anser jag att man måste vara hemma med dem. De kan inte vara på heltid i en hage och de behöver massor av social stimulans. Att vara med människor helt enkelt! Visst sover de fortfarande mycket , så har man ett jobba man kan sköta hemifrån så kan man jobba en del, men de sover och är vakna omväxlande under dagen, så man måste vara väldigt flexibel.
En annan sak som man brukar glömma när man räknar pengar är slitaget på huset. En valpkull, i all fall av de medelstora hudarna och större, sliter enormt på huset. Här kan man välja om man vill taptsera om och fixa eller om man låter hörnen vara gnagda till nästa valpkull, men oavsett vad man väljer så är det en kostnad eller en (stor) värdeminskning på huset.
Dessutom har jag en stor och allt annat än bensinsnål bil, vilket innebär extra kostnader varje dag, vare sig hundarna åker med eller inte.
Med tanke på att jag själv mellan varje valpkull lyckas förtränga hur mycket de små monstren faktiskt äter så tar jag även upp det. En valp på 8 veckor äter nästan lika mycket som en vuxen hund i rasen. Och tiken börjar äta mer redan efter ungefär halva dräktighetstiden och hon äter även väldigt mycket under tiden som valparna diar. Utan att ha räknat på det exakt så gissar jag att matkostnaden för en kull på 5 valpar är ungefär femdubbel mot tikens normala kostnad under 10 veckor. Det blir 10 månadskostnader istället för två under den tid man har valparna, för en stor kull betydligt mer!
En annan viktig sak att ta med i beräkningen är att alla valpar med stor sannolikhet inte åker precis när de är 8 veckor. Går det mer än en vecka från "stora veterinärbesöket" med chippning, vaccination och veterinärbesiktning så ska valpen då besiktigas om, vilket kanske även innebär resa (många uppfödare bor ju en bra bit utanför stan!).
Sist men inte minst har man även kostnader som kanske var för sig inte är så stora, men som också ska bäras av valparna innan man kan prata om vinst. Det är hemsida, telefonsamtal, fika om man bjuder på det (både när valpköparna ska titta och när de ska hämta valpen!). Annonsering är också en post som kostar, men det kan vara väldigt olika hur stor kostnaden blir. En del rasklubbar tar betalt för att man ska få vara med på klubbens hemsida och all annan (seriös) annonsering kostar. Allt från någon 50-lapp och uppåt. Är valparna svårsålda kan det bli avsevärda belopp, samtidigt som det ju då också kostar att ha valparna kvar. Det som händer om en eller flera valpar blir kvar lite längre är dessutom att man så småningom måste sänka priset på dem. Dert borde ju vara tvärtom när man har lagt ner en massa tid, jobb och pengar på dem, men så är det tyvärr inte.
I alla fall i det här huset skulle en kvarvarande valp få exakt samma träning som en valp jag valt att behålla, vilket innebär att den skulle levereras rumsren, koppelvan samt van vid bilåkning och diverse annat vilket faktiskt är en stor fördel för valpköparen.
Tycker 10 tog upp det jag tänkte på mest på och vaduppfödning innebär o kostnader. Sen vet jag inte om någon tog upp det men parningen är knappas gratis den heller om man inte har egen avelshane, sen vissa raser kräver att man gör hälsotester innan parning (om man nu är seriös gör man om dom innan varje parning) de är inte heller helt gratis. Vissa raser får få valpar och går man runt får man vara glad, detta är mer ett intresse de har, än tänka på nu ska jag tjäna pengar^^ :)
Parningen är ju knappast gratis om man hr egen hane heller! Även om det inte kostar just för parningen så är det ju definitivt en kostnad att ha honom
.

Jag tycker #10 tog upp mycket bra.. :-)
jag tycker inte att man som vissa skriver kan räkna in priset för hunden man äger, priset för massa meriteringar utöver vad som krävs för att få registrera kullen.
Jag tycker att det man räknar med avelsbiten endast ska tillhöra avelsbilten, tvs tester och hälsoundersökningar, mat,, ja ni fattar,,, men inte utställningar och tävlingskostnader då jag anser att det är en hobby av annat slag. Ställa ut för att komma upp på så vis att man får regga valparna,, ja absolut,, men inte mera.
min åsikt.. :-D
Men ja det kostar massor att föda upp djur,, jag kan bara tala för katt just nu men iaf.. och det känar man ju inga pengar på precis….
dom kostar i regel mer än en hundvalp, + att dom ska dessutom ha en vaccinationsspruta mera innan leverans. + mat och diverse saker dom sista 4 veckorna.
Väldigt många tycker och har sagt till mej,, på hundsidan då.. men va fasen,,, höj priset,, det där blir ju skitdyrt,, ja jo absolut,,, nackdelen är ju bara att om man höjer priset på skogisen får vi dom inte sålda… finns många och dom kostar runt 6000:-
vaccinationer etc är ju lite dyrare på hund än på katt om jag fattat rätt?
Men att tro att man tjänar pengar på detta är bull shit… men det är underbart.
//Linda
Jag föder upp både katter och hundar och kan säga att de pengar man får in på kattungar är riktigt lättförtjänta jämfört med de man får in på en valpkull! Om vi nu ska jämföra
. Kattmamman sköter sina ungar helt själv. Det man gör är att städa lådan (som de alldeles av sig själva lär sig att gå på så fort de kliver ur boet!) och ger dem mat! Sen finns de bara med och får sin sociala kontakt helt av sig själva! Det går alldeles utmärkt att ha ett heltidsjobb och föda upp katter, bara man kan vara ledig med kort varsel runt förlossningen.
Sen förstår jag inte varför inte allt som görs med hundarna ska räknas? Det är ju helkonstigt att prata om vinst om man inte räknar in de kostnader man har också. ALLA kostnader! Att hundarna är meriterade gör dem lättare att sälja och är i många raser en förutsättning för att de ska bli sålda alls. Om inte annat så ger det mig valpköpare med mer kunskaper och mer "på fötterna".
I slutänden är det alltid kunden som sätter priset. Man kan sätta vilken prislapp man vill, men finns det ingen som är beredd att betala det så är det inte värdet. Som jag ser det är det inte försvarbart att föda upp en ras som det inte finns efterfrågan på (inte riktat mot dig alls Labolina_73, bara en reflektion!).
12 Oja, phu all reklam man måste göra med dom ska vi inte gå in på
Men man slipper iaf lägga ut kanek 7 000kr för parningen.

#14 jo men det jag menar är att jag tycker inte att man ska räkna vad hunden i sej kostade,,, den har man ju iaf,,, inte enbart i avelssyfte får jag ju hoppas..
jag tycker som jag skrev tidigare att man absolut ska räkna med det som är bra för aveln, så som utställningar etc, men inte till en överdrift,, vissa ställer ju ut sina hundar hela tiden för att dom tycker att det är kul och då tycker inte jag att det ska räknar in i avelsbiten.
Jag tror inte att någon är berädd att betala 10 000:- för en skogis till mej om alla andra ligger på 6000:- just nu finns det inte så himla många skogkatter till salu men den rasen är ju bland dom billigaste,, precis som på hundar så är det olika pris för olika raser.
att det är lättare att föda upp katter har jag förstått då dom precis som du säger sköter sej ganska bra själva men det är ju kostnaderna jag menar,,, nya klösmöbler, leksaker, mat, sand etc etc…
hur som helst kan man ju enas om att man inte tjänar några speciella pengar på avel….. 
//Linda
#14 Jo, men katter säljs ju också till halva priset jämfört med en hund.
Bra exempel du tog upp! Det tar bort bilden av att det enbart skulle vara pluttigull med valpar för lättförtjänta pengar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Även försäkringen kostar mer på ett avels djur än sällskap! Där e många kostnader med att födda upp jag började så fint en gång att räkna men slutade och tänkte jag gör det fr att det e kul …… Kostnaderna drog iväg ganska bra!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Uppfödare räknar med på det vi andra gör för kul, tex utställning och tävling och kurser.
Och HD/AD gör vi ju bara för att få veta vad våra hundra har inför ev tävlingar och träningar.
Och mycket liknanade. Jag trodde man födde upp för hobby, ett intresse, men uppfödare verkar ha gjort det till ett jobb då dem tar betalt för att göra det vanliga hundägare gör förkul?
Skulle gärna också ta valpar så man slappa betala utställning och tävlingar, och inte för att räkna med hur mycket det kostar runt om med att bara äga hund, det vore väl najs att ta valpar så slapp man betala allt det från lönen? ;)

#19 är det mina inlägg du syftar på? :-)
jag menade isåfall inte på det viset..
om du läser mitt inlägg igen så kanske du förstår hur jag menar… svårt att förklara,, men såklart kostar det massor att vara uppfödare och det ingår massor med saker som måste göras,,
men det finns ju dom som ställer ut en jäkla massa som inte alls behöver ha med aveln att göra alls, många ställer för att dom tycker det är kul på utställning av div orsaker.
sedan finns det ju självklart dom som ställer ut för att få veta styrkor/svagheter och få meriter för sitt avelsarbete.
men för mej är det 2 olika saker..
alla behöver inte hålla med men jag tycker så..
nu tar jag ju iofs bara för givet att det var mina inlägg du syftade på.. men det var iaf en förklaring från min sida.. :-)
//Linda
#20 om du läser mitt inlägg igen så står det inget # eller siffror vilket betyder att det är allmänt min åsikt. Har knappt läst igenom tråden, bara #0 och några andra :)

#21 nej det såg jag,, men jag kände mej lite träffad.. ;-)
Man får inte glömma att spara det lilla man fårr in från kullen. Alla uppfödare som har dolda fel försäkring står för problem som uppkommer fram till 3 år efter försäljning. Och där finns alltid risken att man får betala tillbaka pengar med mera.
Vi måste meritera våra avelsdjur innan parning. Både på jaktprov och utställningar. Varje jaktprov kostar ca 350-800 kronor och är ofta vid flera tillfällen.
Annars är det som #10 skriver. Skatte myndigheten vill ha en del av summan. Våra hundar kostar mellan 10000-12000 kr.
Men man får inte glömma glädjen när man får en fin frisk kull. Varma goa valpar som finns där när man är trött och sliten.
Men det är ett hästjobb att ta fram en kull seriöst. Det kan ni vara övertygade om
Är lite trött, men vad jag funderade över denna meningen
Dessutom är mina hundar vita, vilket innebär att 2 000:- av 20 000:- för en valp går direkt till Skatteverket
Så lite små seg i huvudet och bara läser snabbt. Uppfattade nog bara "verket" och eftersom det var om att föda upp hundar så la jag väl automatiskt till jorbruks (för att få ihop det)
Och jag funderade på varför dom skulle ha 2000 bara för att du hade vita hundar. Kunde inte komma på vad färgen skulle ha för betydelse över huvud taget…. Men att det kanske var något special med just den rasen, fast kunde ändå inteförstå det hela….
Haha, ska nog gå och vila en stund….
#24 Misstänker att hon menade seriös kennel
Vi som kör verksamheten som företag måste självklart betala moms.
#24, jo, det är Jordbruksverkets nya giv för att få bort alla vita hundar. De syns inte i snön, och det är ju synd och skam
.
Bra att du kopierade min text, för då såg jag att jag skrivit fel. 2000:- av 10 000 ska de ha! Kan någon ändra det i #10 tro?
Jo, men det tog ett tag innan jag fattade. Ja inte konstigt att jag inte fick ihop det=)
Ja, det skulle vara det 
#23 Dolda fel står försäkringen för, det är ju därför det heter just dolda-fel-försäkringen? :P
Och det täcker inte allt heller tror jag, min lilla skit fick patella och det gick på vår försäkring :)
Dolda fel täcker inte allt som uppkommer.
#23 skrev
"Man får inte glömma att spara det lilla man får in från kullen. Alla uppfödare som har dolda fel försäkring står för problem som uppkommer fram till 3 år efter försäljning. Och där finns alltid risken att man får betala tillbaka pengar med mera."
Om man har försäkring eller ej spelar ingen som helst roll. Föder man upp hundar så har man, precis som vilken närigsidkare som helst, ansvar för sin "produkt" i tre år. Det innebär att om det finns fel på "varan" vid leveransen som inte kan upptäckas då, men som ger sig tillkänna inom tre år så är man skyldig att laga produkten eller ersätta den med en ny och likvärdig alternativt ge pengarna tillbaka. Det här gäller även om man är en privatperson som bara tar en kull.
I praktiken innebär det att hundens egen försäkring inte täcker såna fel utan uppfödaren ska betala veterinärvård upp till köpesumman. Avlider hunden trots det så ska uppfödaren ge en ny hund eller pengarna tillbaka. Så för varje valp i kullen kan man bli skyldig att betala dubbelt tillbaka.
Tack och loiv finns det försäkringar som gör att försäkringsbolaget tar hand om såna anspråk från valpköpare. Denna försäkring är ytterligare en kostnad!
Ähh, jag uttryckte mej lite luddigt där tror jag. Som du Katti skriver, så gäller det alla uppfödare. Stora som små.