Lydnadskurs
Ja då va det dax att börja gå lydnadskurs med teorristen Adina…tänk ändå hon är hund nummer 5 i familjen och den första jag känner att hon behöver jag nog hjälp med hon är sååå vild och galen. Men på ett bra sätt, men jag tror att hon behöver komma i väg en gång i veckan och känna att det är för hennes skull.
Ni andra går ni på några kurser med era hundar ?
nix jag fick inte gå nån kurs med min hund…tänkte gå valp kurs med henne men dom sa nej…………….

Vi har gått valpkurs och fortsättningskurs med Iza.

#1 varför sa dom nej ? för att du har en rottis ? :O
Vi går allmänlydnad just nu.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

jag gick med hugin när han va valp. behöver gå med både nadja och hugin. hugin skulle blivit en bra agilityhund :D
ja det var bara för att jag hade en rottweiler.helt sjukt.

Eh, vad var det för ställe som sa nej till en Rottweiler??

#6 fan , dt är ju helt sjukt, aah, vad arg & irriterad man blir!
bara för att vissa som har rottweilar inte kan sköta dom ska inte alla smutskastas jue! (menar ingen på detta forumet!)

Va?? Sa de nej för att du hade en speciell ras? Det låter helt sjukt ju.
Här inne hoppas jag att alla känner sig välkommen i alla fall oavsett ras, och då menar jag även rasrena, oreggade och blandraser. Alla är hundar och i mina ögon lika mycket värda.
Och det är så vi vill ha det här inne, att ha hund är en speciell livsstil och en hobby och att ha hobby ska vara skojigt.
Så här hoppas jag ni vill ha skojigt ihop med oss andra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
som tur är så fick jag hjälp av en annan kille som haft rottweiler hela sitt liv med lite träning.o alla jag känner tycker hon är världens goaste.så jag har klarat mig bra ändå.men nästa gång så ska jag göra vad som helst för att få gå på en valpkurs!!!då får brukshundsklubben säga vad dom vill.
Glad påsk!

låter som en konstig klubb det där. var det en brukshundsklubb? man kan tycka att de itne borde dra alla djur över en kam…
ja det är filipstads brukshundsklubb.

Tror ärligt talat att de inte får bete sig på detta sätt enligt de stadgar de har att följa.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Hm, det låter väldigt märkligt att en brukshundklubb skulle säga nej till en brukshund! Gav de nån mer förklaring?

tkr som alla andra att dt va märkligt..! så kan man inte göra enligt mig.. alla är lika värda som ÅsaF säger =D

Ja och om några hundar ska ha företräde hos brukshundklubben så skulle det väl i så fall vara just brukshundarna?

Det va konstigt. En brukshundsklubb är ju till för att man ska kunna lära sig själv och hunden lite vett. Så där kan de ju inte göra. Känner du någon annan som inte fått gå någon kurs? Kolla om de lyder under SBK för då måste de följa deras regler.
Jag gick valpkurs och nån lydnadskurs på brukshundklubben med Frodo när han var lien, men det var ju länge sedan nu. Jag går just nu valpkurs med min lille, inte hos brukshundklubben dock utan hos en utbildad hundpsykolog. Som sagt @nn@, det låter ju himla konstigt att de skulle diskriminera raser på det viset, vad hade de för anledning att inte ta emot din ras?
hon var för ung.men jag frågade långt innan valp kursen hade börjat.så dom tyckte jag skulle börja efter ett år.det anser inte jag vara en valp kurs efter ett helt år.man vill ju börja innan det blir problem.

Men enligt den beksrivningen så låter de ju inte som att det hade med rasen att göra? Det är ofta svårt att komma med på valpkurser, det brukar finnas färre platser än antalet som vill gå. Och om ens hund är för ung när de har en valpkurs så kan det ju hända att det inte är någon kurs igen förrän hunden är ganska stor. Sånt är synd..
jag tror inte ett dugg på det där faktiskt om jag ska vara riktigt ärlig.man läser fort av folk hur dom är.

Ok, säger du det så kan vi ju inte säga emot. :) Det är bara du av oss som var där. Men jag tycker det låter otroligt märkligt - vilka ska de då hålla kurs för på brukshundklubben? Man tycker ju att om man ska välja bort några raser så ska väl ändå brukshundarna få plats på kursen i första hand. Och inte är det väl så att självaste instruktörerna på SBK kan ha fördomar om rottweiler?? Det är ju skrämmande om det är så.
det är nästan bara blandraser som är med på klubben.
Måste hålla med @nn@. När vi fick Ludde var det bara fnys av "hundfolket". Vi hade skaffat oss en dum skräpblandning som inte fattar något och bara ställer till problem.
På kursen tyckte jag att det var de renrasiga som ställde till med mest problem…inte alla…fast det var ju inte hundarnas fel. Där såg man tydligt att hunden bara gör som den blivit lärd…man kanske ska säga INTE lärd.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

@nn@: Jag tycker det där låte heltokigt, det kan inte vara nåt som hela brukshundklubben stod bakom utan det måste ha varit den instruktören som hade lite konstiga idéer.
Susanne: Men för henne var det ju tvärt om, det var BARA blandraser nästan som var välkomna.

Motsättningar mellan folk som har renrasigt och de som har blandraser kommer det vara i alla tider. Åtminstone så länge människan inte lär sig att alla hundar är hundar och lika mycket värda oavsett vad eller vilka raser det rör sig om.
Audiatur et altera pars

Jag har nog ärligt talat ALDRIG hört någon säga att blandraser är mindre värda än andra hundar. ;) Jag förstår inte varför folk hakar upp sig på det, när det är den oseriösa aveln (som även kan röra sig om renrasiga hundar även om det är ovanligare) folk inte gillar.

Kanske ska förtydliga att visst finns det nog de som tycker blandraser är mindre värda, men det är nog ovanligt. Det finns ju även de som tycker det är fel med renras för att de tror att folk bara skaffar sig en renrasig hund som statuspryl!! Eftersom de är dyrare så tror de att "snobbar" som vill visa upp sina dyra fina renrasiga vovvar. Det finns extremt folk åt båda hållen.
Ante har gått valpkurs och fortsättningkurs och även nybörjarkurs i agility.
Jag har aldrig varit men det skulle vara kul att fara. Jag lyckas alltid missa dem på nåt sätt!
Jag gick på valpkurs med båda mina Cavalierer. Fernando min yngsta hund är lite hanhundsilsken. Han morrar och har sig varje gång vi går förbi en hanhund. Så nu har jag gått ett par gånger på hundpromenad med andra hundar som har liknande beteende. Det är helt fantastiskt hur bra det går att släppa alla ibland cirka 20 hundar lösa tillsammans. Jag var livrädd första gången men det gick hur bra som helst. Så nu går det faktiskt mycket bättre även då han är kopplad.

Jag ska gå lydnad och sök med min nya hund, för han älskar att jobba. Han är mycket aktiv, ja nästan överaktiv, så det kommer göra honom gott.

@nna@
tycker det låter välldigt märkligt att du fick ett nej….
Dem borde ta in rottisar, tack vare att rotisarna rröknas so mBRUKSRAS…..
Jag har gått valpkurs, fortsättningskurs och lydnadskurs med min Golden och han har varit jätteduktig på allihopa. Vi ska börja tävla i lydnad nu i sommar!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Just nu går min åttamånadersvalp på allmänlydnad. Vi anmälde till valpkurs när han var yngre, men den blev aldrig av, så det fick bli allmänlydnad nu istället. Han är yngst på kursen, men är lika duktig som dom äldre ! ( Nästan iallafall ! )
men nästa gång jag köper hund så blir det bätttre träning.nu när man redan haft en hund så vet man vad man ska göra och inte göra med nästa valp!

Nu på Måndag börjar valpkursen :) Sedan ska jag ev. gå fortsättningskurs :)
Lycka till kajsa…kom ut och berätta hur det går *nyfiken* =)))

#38 Självklart :)