Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4153 ggr
maalinfs
0

allergivänlig & lättlärd ras

Någon som har ett förslag på en ras som är allergivänlig & lättlärd o som funkar bra med andra hundar?

Anibaz
0
Wand
1

Det är svårt att säga att en ras är allergivänlig för alla. Jag känner folk som är allergiska emot nakenhundar och powderpuffs, som sägs vara helt allergifria. Jag vet även folk som tål collies men ingen annan ras. Osv. 

Det beror oftast på vad man är allergisk emot och vissa vänjer allergin så den går över.

Raser som inte har underpäls (t.ex amstaff och whippet) och inte fäller lika mycket som t.ex collies, löper ju mindre risk till att vara allergiframkallande, oftast. 

Men för mig så är det inte just pälsen i sig som jag är allergisk emot, utan (hur skumt det än låter?) lukten. Strävhåriga hundar har en stark lukt, och jag klarar inte av det. Hundar som inte luktar starkt tål jag. Sedan kanske det inte är så bra att få en massa päls som flyger upp i näsan, hahaha.. men det kittlar mer än gör mig allergisk.

Sedan finns det sådana som är allergisk emot salivet, och då finns det ju hundar, t.ex nakenhundar om jag inte misstar mig? Som är väl anpassade för just det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sixtenblixten
0

Stor Pudel helt enkelt ;)

bambiiii
0

som 1# säger,min kompis har en Pudel som är väldigt lättlärd och allergivänlig för att den fäller inte päls&h[r! eller kinesisk nakenhund fast de är lite mer envisa ;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

fidojunior
0

Pudel, storlek spelar ingen roll tror jag. Har själv en Pudel och han är bl.a. lättlärd. Min kompis har också en Pudel och hon är allergisk men tål honom och min Pudel men hon känner av min blandras lite grann, fast det är individuellt också såklart.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

maalinfs
0

Jag har en rhodesian ridgeback o han klarar jag men jag vill gärna ha en allergivänlig. fler förslag?

lollostarn
0

Pudel är väl en av dom raser som är mest allergivänlig? Som dom andra sagt så är väl ingen ras helt allergivänlig. Pudlar är dessutom en av dom smartaste hundraserna också. Dom pudlar jag har träffat är väldigt lättlärda och "vill" lära sig och förstå nya saker :)

Fridaaaa
1

Finns ingen direkt "allergivänlig"hund. Men man brukar väl säga dem som inte fäller som t.ex Pudel, bichon frisé mfl
Men jag hade haft hund på foder eller testat först.
Vissa tål en ras bättre än en annan.

Ang fungerande med andra hundar är individen det handlar om och inte ras. Plus hur man har tränat dem socialt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fayefaye
0

Har en lagotto romagnolo, det är en lättlärd ras som inte fäller och sägs vara allergivänlig, men det stämmer inte på alla. Min bror till exempel är allergisk mot både lagotto och Pudel.

Kitten86
0

Det där med allergivänlig skiljer sig från person till person. En bekant jag har är pälsallergiker och hunduppfödare! Hon fixar sina egna hundar, ungefär som att hon är immun, men klarar inte andras hundar oavsett om det är samma ras.

Men rent generellt skulle jag rekomenadera Pudel till en allergiker, finns ju i fyra storlekar med så de passar in i de flestas livsstil "smak" i storlek på sin hund. Är definitivt lättlärda och jättetrevliga hundar att bo/ leva med. Älskar allt och alla! Äger själv en dvärgpudel som jag haft med till vänner, bekanta och släktingar som är pälsallergiker samt "testat" honom på andra allergiker som har velat testa hur de tål en hund och det har fungerat superbra Foten i munnen Har inte stött på någon än som reagerat på honom!!

Men om man är allergisk så kan man ju aldrig vara 100% förens man testat, tyvärr…

Becca-
0

Lagotto eller Pudel fäller inte, och luktar inte lite så mycket som andra hundar kan göra. Men det är aldrig säkert att du klarar av den bara för det.

Alexandra-S
0

#2 Allergin går aldrig över, det kan gå otroligt fel om folk tror det. Allergin ligger och gror hela tiden och man kan istället bli värre och utveckla andra allergier också!
Eftersom att du hela tiden går runt och påverkas av tex hundallergin då för att man tror att den 'försvunnit' så kan man bli överkänslig mot annat. Då är ju liksom 'hinken halvfull hela tiden' och då krävs det bara hälften mot vanligt för att reagera på annat eller för till och med kanske få astma till slut, eller ja, få svårt att andas pga allergi, så inte riktigt astma då.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Wand
0

#12 Jag började rida när jag var 10 år och var hemskt allergisk, blev svullen och röd. Efter 2 veckor slutade besvären helt + att många andra allergier försvunnit i samband med det. Nu tål jag många djur och har ett gäng olika här hemma. 
Jag tror på att kroppen kan vänja sig vid det, likväl som att som sagt vissa tål sina egna hundar men inte andras trots att det är samma ras.

Det finns många som förlorar allergi, och inte får tillbaka den. Känner många vuxna som har hund/katt och var jätteallergiska för 20 år sedan men inte har känt något alls sedan dess.

Bullshit att det blir värre. Kanske för vissa, men inte för alla. Det tror jag inte på då jag sett många som bevisat motsatsen, inklusive jag själv, nu 8 år senare.

Ambellah
0

#12 Allergi kan växa bort! ;) = försvinna

Mvh Alice och Morpen :)

Fridaaaa
0

Allergier kan växa bort men det har inte med att göra att man ustätts för det man är allergisk mot.

Wand
0

#15 Kroppen vänjer sig och stöter bort allergin.

Och nej, det är inte alla som har sådan tur.

Fridaaaa
0

#16 Det är verkligen inte alla det gör det på:
Visst det kan mildras men tror inte man blir av med det helt.
Sedan beror det ju med på hur allerigsk man är.

Wand
0

#17 Jag har inte sagt någonstans att det går över för alla, skrev t.o.m i mitt förra inlägg att det inte händer för alla. 

Jag var jätteallergisk och det gick över, men min lillasyster är fortfarande så allergisk att hon sväller igen så fort hon går förbi en hästhage.
Alla är individer, men vissa har tur. Jag har aldrig sagt att alla blir av med allergin.

Fridaaaa
0

#18 På dej lät det som att det är vanligt att man blir av med allergin om man utsätts för det, men så är inte fallet.

Wand
0

#19 Då är det du som uppfattat det så, för jag är mycket väl medveten om att det inte är vanligt. 
"Det beror oftast på vad man är allergisk emot och vissa vänjer allergin så den går över." är allt jag skrev. Förstår inte hur du kan få "vissa" till "många".

Frida B
0

jag var extremalergisk mot allt som hade päls för ca 6 år sedan… nu är jag hunvakt, äger två marsvin och är hos kompisar med katt (det jag var mest allergisk mot) och det går jättebra! så det kan växa bort som de flesta sagt här ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wand
0

#21 Tål du marsvin?! Jag har alltid varit pälsallergiker, men de flesta av mina allergier har gått över, t.o.m för katter. Men marsvin kan jag inte ens gå i närheten av… vill dock jättegärna ha, så det är lite tråkigt!

Frida B
0

#22 japp :P jag tål alla smådjur, men katter och speciellt hästar går inte länge… :/

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Skutta]
0

"12 Allergier kan växa bort, har kompisar som "bevisat" det. "Känslighet" (typ ett annat ord för lätt allergi) kan också växa bort, jag var det förut men inte längre.

Till TS, varför vill du ha en allergivänlig ras? Är du själv allergiker, har en kompis/sambo/medboende som är det eller bara förutseende? Annars är det väll bara att testa sig fram, kolla vilka raser som fungar. Börja med besök, sen dagmatte eller dyl.? Annars faller det väl lätt att säga Pudel, av skäl många har nämnt :).

Vovvie94
0

Tibetansk terrier funkar för min pappa, även Briarden funkar. dem är båda lättlärda, fast på olika saker. Tibben är väldigt enkel att ha att göra med när det gäller balansboll, agility, lydnad, freestyle medan briarden funkar bättre i sök/ spår grenar.

Du får pröva dig fram till en ras som funkar för dig!!:D:D

[Forest]
0

Säger rakt av Pudel, då är väl tipset att man verkligen provar sig fram inna man skaffar en. Men 2 av mina systrar 2 av deras (olika familjer9 barn och våran egna son tål våra 2 pudlar. Lättlärd det kan du skriva upp att de är

Alexandra-S
0

Jag menade att en allergi inte försvinner för att man utsätter sig för den. Syptomen minskar och man kan vänja sig, men det betyder inte att allergin behöver vara borta för det.

Jag är mycket medveten om att allergier kan växa bort!! Jag menade bara i det sammanhanget att hon skrev att man kan utsätta sig för en allergi och därför bli av med den, förlåt om jag uttryckte mig fel så ni missuppfattade mig Glad

Alexandra-S
0

Jag ville bara upplysa TS om att man inte kan utsätta sig för en allergi för att bli av med den.