ouppfostrade småhundar!
Japp det är mina hundar det! Jag har alltid varit i mot småhundägare för att deras hundar är ouppfostrade hoppar och har sig osv! När jag nu har småhundar "sheltie" så ja jag är lat mina hundar får hoppa och är det någon jag vet inte tycker om det så håller jag hunden kopplad eller underkontroll ! Ibland skäms jag för min lathet och ibland tycker jag bara men vadå hon är liiiiiten ^^ Någon annan som känner så ?
Även har min äldre tik benägenhet att hoppa upp i folks knän när dom sitter vid tex matbordet ^^
i efterhand så förstår jag småhundägare lite mer . och det gör mer om en stor hund gör en karate sprak i magen än om min lilla tik gör det ^^
Fast sen får dom ju inte skälla osv och om jag vill har jag iaf vuxna hunden under kontroll :)
Hur anser ni ?
Jag har uppfostrat Gizmo som vilken hund som helst. Fast å andra sidan har vi ju ganska slappa regler här hemma ändå mot vad vissa har, han får vara i soffan osv och han sover i min säng. Men han får därimot absolut inte skälla, hoppa mot folk eller tigga vid bordet.
Jag är ganska säker på att jag skulle ha exakt samma regler för en stor hund, bara den inte fäller så värst 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#1 haha ja men som det är hemma här då =) Därimot får mina hundar tigga så jag bara anser det possetivt men då kan jag även säga åt dom att gå och lägga sig ^^
Hehe när jag var lite yngre och inte hade haft hund alls tänkte jag faktiskt i banorna att "skaffar man en liten hund så behöver man ju inte träna dem lika mycket" ;)
Men förstår tänket, att man lätt blir lite lat :P Har själv stor hund och tränar massor och har ganska stränga regler om att vara i möbler och hoppa m.m. Men min tidigare hund som inte var fullt lika stor fick vara i alla möbler och det var inte super-noga om hon hoppade upp mot folk (som var med på det). Man blir ju lätt lite lat om man inte har "snaran runt halsen" så att säga ;) Skulle min valp hoppa upp mot ett barn skulle han ju fälla barnet, så det är absolut otillåtet här :)
Jag förstår dig precis!
Jag skulle absolut inte bli en småhundsägare. Jo tjena…
Det hade inte funkat att ha en stor hund som fick hälsa på folk, få tokryck och bäras in i bil och buss så som Ilsa gör…
Men men, jag vet hur hon är och har ju valt att ha det så, är det någon som inte är bekväm med det får dom ju helt enkelt undvika att vara med henne/oss då.
Njae, jag har samma regler för min lilla som för mina tidigare stora - fast även dom har fått hoppa upp på mig för att hälsa
Däremot ska dom inte hoppa upp på andra vilket är lite svårare att lära en liten då hon faktiskt har svårt att hälsa (och vice versa) när hon är så liten. Folk får liksom ryggskott när dom ska böja sig ner för att klappa henne.
Jag uppfostrar mina små sötstrutar på det sätt jag vill att hundar ska bete sig, gör alltså ingen skillnad för att de är små.
Mina hundar hälsar sällan på människor, kommer det folk hit så går de fram och nosar, sen är det bra. Ingen av dem är hundar som uppskattar klappar och kel av främmande direkt. Annan visa med mina vuxna barn eller mina bröder med familjer. Där vill de gärna få ligga i knät och bli gosade med.
En av dem kunde hoppa upp i knät på främmande när de satt vid matbordet, men inte nu längre.
Regler är reglar oavsett storlek. Härhemma ska det inte tiggas, skällas, hoppas eller tas grejer från bord. Det är oacceptabelt.
Ligga i soffa, fåtöljer och sova i sängar är en självklarhet att dem får göra här hemma.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Här har vi regler för de små hundarna, samma regler oavsett vilken storlek hunden har. Inga hundar i möblerna, inget tiggande, inget skällande eller vaktande, inte hoppa på folk, inte äta upp kattmaten. Det där med kattmaten är svårt;) Och Seth har inte förstått det där med att man inte får hoppa på folk när man hälsar, men hur ofta möts man inte med "men han är ju så liten" när man säger att det bara är att putta ner honom för han får inte hoppa. Kontrar jag med "du ska se vilka märken det blir av leriga små tassar" så har de oftast inget svar. Jag har oftast strumpbyxor(som alltid går sönder!) och uppskattar verkligen INTE att hundar hoppas på mig, oavsett storlek.
Jag tycker inte det spelar någon roll om hunden är stor eller liten, och jag kan inte påstå att jag har mer överseende med småhundar än med stora hundar, lika jobbigt att gå med en liten hund som drar som ett as som en stor t.ex.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har uppfostrat mina tre chihuahuan precis på samma sätt som vi uppfostrat vår setter och vår vinthund.
Jag tolererar inte att de tigger, skäller, hoppar mot folk, bjäbbar på andra hundar, stjäl kattmat, sover i sängen eller överlag inte uppför sig. Jag bryr mig verkligen inte om de är stora eller små, i mitt fall är de ju små men de har blivit uppfostrade precis med samma hårda regler som vilken annan hund som helst. En hund ska enligt mig vara lydig och väluppfostrad, är den inte det så är det jag som gjort något fel.
Och det är tack vare att jag har uppfostrat mina chihun som vilka andra hundar som helst som veterinärer berömmer oss massvis, och som det pratas om oss i stan, "där kommer hon med de SNÄLLA chihuahuorna" osv.. Och det passar mig utmärkt!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Det ser jag som självklart att uppfattar man det inte som ett problem, så gör man ingenting åt det.
En rottis som drar i kopplet är ett uppenbart problem, en papillon som gör det samma är inte nödvändigtvis det beroende på hur ägaren uppfattar det.
≧◔◡◔≦
Jag vet själv att det inte är så trevligt att komma hem till någon och få en liten hoppande hund rakt på sig. Jag har iof ingen egen hund, men när min buse anländer kommer varken hopp, skall eller tiggande att accepteras, oavsett om jag väljer en Chihuahua eller Labbe.
Jag anser att det inte spelar någon roll om hunden är stor eller liten, det är fortfarande lika hemskt för en människa att få den uppe i ansiktet. Visst man kanske har mer pli på stora hundar, eftersom dem kan orsaka mer skada fysiskt än små. Men för det betyder ju inte det att inte små hundar kan skada mentalt.

JAg tycker att man ska ha samma regler oavsett storlek. Tigga, skälla springa mot folk är INTE ok som jag ser det..
Jag tycker inte heller att man kan bli eller får bli lat bara för att man har en liten hund,, hunden behöver ju samma uppfostran iaf.
Sedan så visst, om en stor hund drar i kopplet blir det jobbigare 'n med en liten hund men jag tycker fortfarande inte att det är ok bara för att hunden är liten att den drar,, det blir påfrestningar även i den lilla kroppen även om jag klarar av det bättre.
//L
Dvärgpudlen blev likadant uppfostrad som klenod har blivit av mig. Dock är mina föräldrar ganska så slappa av sig så timmie har börjat hoppa och skälla mer nu när jag flyttade hemifrån, tråkigt nog.
Jag tycker faktiskt det är gulligt när klenod hoppar på mig och sätter tassarna på axlarna så vi blir nästan lika långa. hon blir lite längre dock.
Men hon får bara göra det när jag säger till och aldrig på andra människor och hon verkar förstå konceptet.
Det verkar lättare för små hundar att ta till hoppandet än det är för stora hundar. Kanske för att de är nära ansiktet så de behöver inte komma så mycket närmare?
Att vara i soffor, fåtöljer och sängar är en självklarhet för mig. Och inget som jag ser som "slappa regler" man har ju valt vad man vill och nu valde jag det =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#14 Samma här, Arach hoppar och står kvar på bakbenen istället för att studsa runt som Smilla gör. Men Arach gör det bara på mig då han inte är lika glad i annat folk som Smilla är.
Smilla däremot, hade man tillåtit henne att hoppa så skulle många gäster få åka till akuten med brutna näsor 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag uppfpsutrar min hund som jag vill ha den helt enkelt :)
Han får inte vara på några möbler förutom min säng (mamma vill inte ha honom i soffan. )
Han får varna när det kommer folk, men han ska tystna efter ett-två skall och det gör han.
Han får inte eller tigga.
Men han får hoppa, försöker dock se till att han inte hoppar på främmande människor och det går framåt!
Jag tycker om när han hoppar (han hoppar ju inte exakt utan han ställer sig på bakbenen) både han och jag tycker att det är mysigt :D
Hade jag haft liten hund hade jag haft samma regler för den som med vår stora hund.
Jag går inte på storleken när jag uppfostrar utan individen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi hade i princip inga regler här hemma när Hugo var valp, tyvärr. Så detta med att tigga, hoppa på folk som kommer osv har tagit tid att försöka träna bort.
Han får vara i våra soffor och i min säng, ingen annans. Och det har han förstått.
Där emot har jag haft noll tolerans att han ska skälla på folk/hundar som vi möter på promenader, vilket har resulterat i att han verkligen inte är någon liten "bjäbbhund"!
jag ogillar att hundar hoppar på mig, oavsett storlek.
mina kläder ska inte vara deras handduk xD haha!
men visst kan mina egna hundar hoppa, men det är ju bara att envist träna bort och det är sällan dom hoppar upp på oss.
men när vi kommer hem så blir dom överglada vilket resulterar i att dom försöker hoppa.
fast det är ju egentligen inte så farligt, ogillar verkligen när folk har sina hundar okopplade och skriker h*n är inte farligt dom kan hälsa osv *suck* eller när folk har sina hundar i långt koppel som ex flexikoppel som många har på sina småhundar och kommer runt hörnet med sin hund så den hoppar upp på en eller om man kommer gående med sina egna hundar och vi alla hoppar till x(
Det finns mkt man kan klaga på med andras hundar, men vi kan granska våra egna först ;) alla har ju något "problem" med sin hund/hundar och det går ju inte att ta bort det utan träning.
Ville bara säga med det att vi alla har både ouppfostrade/uppfostrade hundar, det berors bara på vem som det "felen" 
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag måste nog erkänna att mina kommer undan med en hel del, just för att dom är så små.
Den yngsta av dom kan nog uppfattas av många som ett ettrigt, bjäbbigt litet monster. Men det beror mest på hennes osäkerhet och inte att vi tillåter henne att göra som hon vill…
Min hund får hoppas och skuttas på oss när han är glad, men får lyssna på när det är nog. Kommer det någon hit som vi vet är hundrädd/allergisk eller liknande får han gå undan/platsas. Men min hund får runt oss (matte och husse och andra som står nära) göra mycket som det på sådana här ställen att hundar aldrig ska få göra 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Gör ingen skillnad på stor eller liten hund. Hopp är inte okey om jag inte ber hunden om "hopp".
Ja skulle vilja säga att jag äe Trött på små hundar som är oupfostrade o får uppföra sig som de vill.
Då ofta är provoserande mot andra hundra. O skulle en stor hund säga ifrån är den lifsfalig.
Min hund är uppfostrad o vet hur man uppför sig o bryr sig inte om en utmanande hund till en viss gräns..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.