Hur ska ja börja?
Igår fick jag hem min valp på tio veckor. En japansk spets- hane.
Han sov hela natten, kissar redan ute & äter och dricker normalt. Han busar och leker, sover på dagtid med familjen osv.
Men nu vill jag ha ERA tips på vad jag ska börja med, och hur?
(just nu lär ja han att inte hoppa, eller bitas och att inte skälla vid lek)
Men hur ska ja gå vidare? Jag vill ju lära honom sitt, ligg, varsågod, plats, och sådana "simpla" grejer. Men hur?
Ja som ni förstår, alla tips är välkomna och tas gärna emot :D
Behöver all hjälp jag kan få!
Kram
Jag skulle satsa mest på följsamhet till en början, dvs lära valpen att hålla koll på dig. Valpar biter, busar, leker, skäller…. jag skulle inte fokusera så mycket på att lära av honom vad som är helt normalt för valpen. Se till att lära byteshandel, dvs biter han dig, ge honom en strumpa eller nåt annat att bita på. Se till att det mesta är absolut positivt, så att du inte blir den tjatiga, tråkiga matte som bara förbjuder.
Sitt och ligg och såna saker kan du givetvis börja med, men kom ihåg att Tålamod och korta korta träninspass är a och o för en valp.
Lek med den, umgås, men kom ihåg att valpen måste vila och sova mycket för att bli en lugn och trygg vuxen
Lycka till :)
#1 Jag hade inte vågat köra på det viset för att lära hunden av vid att bita mig. Då belönar man ju hunden då den biter, och är det en amrt hund tror den att bita i matte ger en leksak.
Att sluta leka då valpen biter er och sedan ignorera den ett tag till den lugnat ner sig föreslår jag.
Som maja2 skriver är det bra att få hunden till att hålla koll på dig. Och att ni får hunden att känna förtroende för er. Att lära massa trix hos en 10 veckors valp kan bli för mycket. Men kanske kan ni välja ut en sak som ni börjar med. Tex sitt är ju bra.
#2 Jag tror faktiskt inte alls att valpen ser det som en belöning. En valp biter… och jag tycker faktiskt att de ska få göra det. De undersöker ju saker med munnen, precis som små barn.
Att byta behöver ju inte betyda att man berömmer, jag kanske var lite otydlig. Självklart kan man använda nån negativ klang i tonen just när den biter, men jag tror att det är bra att ge valpen nåt alternativ att bita i, och att man inte gör någon större grej av det.
Jag kör med att sluta leka och ignorera. Då går det fort och valpen förstår att om den biter husse eller matte så tar leken slut. Det är väl inte att göra en stor grej av det? :)
Visst ska man låta valpar tugga på sina leksaker, det är oss dom inte ska tugga på. Vet att en del kör med den metod du förespråkar, och jag har också sett att det kan göra så att valpen tror den ska bita för att få leksak.
#4 De flesta jag vet som haft valp, som gått valpkurs med mig vill säga, har använt byta-metoden och det har gått alldeles utmärkt, bitperioden går över ganska snabbt.
om jag inte själv sett ett positivt resultat skulle jag aldrig rekommendera det. Det gäller nog bara att välja den metod man själv föredrar.
Ta det lugnt, du har ju just fått hem hunden! Fast jag måste erkänna att jag var precis likadan, ville lära valpen allt på en gång. Det tjatades ju så mycket om att hunden var som mest lättlärd i början osv. Nu när jag kan titta tillbaka ångrar jag att jag lärde honom så mycket första tiden. Första månaden borde egentligen gå ut på att skapa en relation till valpen, leka och gosa och bara vara tillsammans!
Att lära den sitt namn och sitt kan ju vara bra, och kanske börja lite inkallning om någon vecka. Men resten tycker jag du ska vänta med en/två månader!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Din valp ska lära känna dej och din närmaste omgivning i lugn och ro. Förstår att du är jätte ivrig. Fick du med en liten bok från skk? I den ska det ligga en DVD och där finns lite smått och gott att ta till sej. Små enkla tips om hur du lätt kan få din valpa att sitta och ligga till exempel.
Lycka till med din lilla valp
#4 Såg just att mitt sista inlägg aldrig kom med.
Hur gör du när valpen tex tuggar på en sko, eller något annat du inte vill att den ska tugga på? Ignorerar, eller byteshandlar?

Jag har kört olika varianter på mina hundar ang bitandet. Och det som absolut fungerat bäst var den hunden jag ignorerade när han bet mig. Efter ett tag lärde jag in ett "nu räcker det" och det lyssnade hunden till klockrent hela livet. Det kunde jag sen använda på andra saker också som ex när han skällde för han lärde sig att jag vände honom ryggen så fort han inte lyssnade på det. Så mitt tips får nog också bli att ignorera när hunden biter i dig. MEN biter den i andra saker som ex stolsben, skor osv så gäller byteshandel rakt av.
Tar bort skon eller det den tuggar på, går till ett annat rum och ger den en leksak istället. Då förknippar hunden inte lekandet med tuggandet på skon eller vad det nu må vara.
Tack så jättemycket för alla tips! :) Det där med bitandet , jag själv har kört metoden att jag säger nej tydligt och sen går ifrån leken, dvs avslutar leken. Men som sagt, jag skall pröva mig fram och se vad som passar mig bäst :)
#11 Låter bra. Så länge våra hundar inte tar skada, så måste vi ju få köra de metoder som vi känner passar oss och våra djur bäst :)
Lycka till med den lille nu :)
Jag tycker gått och väl du kan leka med att lära din hund Sitt fast du håller det på en rolig nivå. Du frågar hur mn gör..
Jag lurade honom till ett sittande med en godis genom att föra den till nosen på valpen, sedan får valpen godiset på en gång när han/hon satt sig. Sedan minskar man på att visa godiset över nosen, och när du ser att valpen förstår vad den gör lägga till Sitt. Lycka till!
Men satsa mest på att vara en rolig matte som man har roligt med! ;)
Tack återigen! =)