Tillståndsbilder?
Hej!
Jag heter Annika och driver ett ganska nyuppstartat stall på stallet.se och söker efter någon som har lust att sponsra med bilder.
Jag är väldigt emot bildstölder eftersom det är väldigt elakt och lågt att ta bilder utan lov, som någon jobbat så mycket för!
Jag startade denna tråden för att jag själv inte har någon möjlighet att ta egna kort! :(
Har du foton du vill dela med dig av? Mejla då AnniBanniBus@hotmail.com. Jag kommer självklart skriva att det är tillståndsbilder!
Tack på förhand!
MvH Annika
Är det hästrelaterade bilder? Kanske är en dum fråga? :) /Xia http://xias.blogg.se/
Kram Xia
bloggen
Instagram: Xiah
twitter: Xiah
wordfeud: xiahallding@hotmail.com
På Foto-vik.ru får man låna bilder så länge hennes logga sitter kvar/man skriver vem som fotograferat. Finns främst hästbilder, men även en del bilder på hundar & katter. :)
Här är en bra sida med massor av fina hundbilder som får lånas till stallet.se!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om du använder avancerad bildsökning och kryssar i "Endast bilder som får användas", så kommer du hitta just det. Klicka in på sidan bilden kommer ifrån och kolla där vad som gäller mer specifikt.
På Flickr står det t.ex ofta en bit ned "Some rights reserved", där man kan kolla.
Sedan finns ju Wikimedia Commons, de bilderna får man också använda, och reglerna för varje bild står under bilden.
TS, tänk på att inte tjäna sp på bilderna senare, då tjänar du på bilder som du fått låna av någon annnan.
MVH
Sofie
Xia: Häst, hund eller kanin :)
Agilityvovven: Tack så mycket!:)
SaraC: Jag lånade bilder från den sidan och när jag la upp bilderna fick jag en utskällning av en som kände fotografen där, hon sa att man absolut inte fick ta utav deras bilder. Jag påpekade att de borde ta bort meningen där de står att man får använda till stallet.se, men jag har mailat ägaren till sidan, dock inte fått svar….
Ixectrona: Tack för tipset! :)
sofiek: Det ska jag göra!
#6 Väldigt konstigt då när det står att man får låna till just stallet?!
Då ska jag inte rekomendera den sidan mer!
Vad är det för bilder du söker? Särskilda raser eller liknande?
SaraC: Ja, jag blev väldigt förvånad över det också! :o
Jag har inte speciallicerat mig på någon ras, men jag är väldigt kär i border collie, australian sheperd.. Bland hästar är tinker en jättefavorit och på kaniner ska de helst vara långhåriga :)
Det kan vara för att personen i fråga vill ha bilderna för sig själv?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ser att du har fått bra svar redan, men vill bara säga - jättekul att se någon som inte bara tar bilder och använder på bla Stallet.se! Var själv aktiv där för några år sedan, endast inne någon gång i halvåret numera.
Du får gärna låna bilder utav mig om du anger att jag är fotograf. Skicka ett PM för mer info om det. :)
#7 och #8 Jo, men för det får man inte tjäna pengar på andras arbete ;) Dock är det skillnad på att sälja BILDEN vidare, som endast bild eller ett djur MED bilden. Djuren får ju så klart säljas. men inte ENDAST bilden.
Hoppas ni är med på vad jag menar.
MVH
Sofie
#8 Jag har inte så mycket bilder uppladdade och inte på de raser du nämnde, men ser du något du vill låna från min Picasa är det ok!
#10 Jovisst men då kanske man inte ska skriva (citat) "Du får gärna använda bilder till din egen hemsida, utan att fråga. Du som vill låna bilder till stallet.se får göra det utan att be om särkilt lov." på sidan?
#13 Nej, jag hängde inte riktigt med?
#14 På stallet säljs det bilder för stallpengar till de som vill köpa (och har råd). Då är det endast bilden som säljs och som det tjänas pengar på. Gör man så med bilder som någon annan tagit tjänar man pengar på någon annans bilder. Därför är det endast egenfottade bilder som säljs.
På stallet.se kan man ha häst, hund, katt och kanin och dessa djur kan ha en bild (typ som profilbild). Och dessa bilder kan vara vilken bild som så länge det är på rätt sorts djur (grisbilder eller bilder på kor är alltså inte okej, för några exempel). Då är det okej att ha TillStåndsbilder och bilder från stallet.se´s egna "bildbank".
Men att sälja enbart bilden som man själv inte tagit är alltså inte okej. Jag har inte sett många göra så, att de sålt endast tillståndsbilder, men jag vet att de som gjort det blivit anmälda till support/crew på stallet.se. Därför ville jag bara säga till trådskaparen att tänka på det. Så h*n inte råkar illa ut.
MVH
Sofie
#15 Okej, då förstår jag bättre!
Har aldrig använt stallet.se själv, bara varit inne när jag anmält för stulna bilder 
Inte mina, men ser du på min sankt bernhard får du gärna säga till!
Hon finns på min hemsida
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Jag har vart medlem sen sidan startade och är fortfarande aktiv ;) Det har varit mycket snack där och många anmälningar om stulna bilder. Men det jobbas på att få sidan bättre, tyvärr är det ju medlemmarna som inte är ärliga och då förstör för de andra ärliga medlemmarna.
MVH
Sofie