Flytt....
Hej!
Jag ska flytta från Stockholm till Göteborg och jag undrar ifall hunden kommer reagera mycket eller ifall det är bättre att ge bort henne till någon jag känner som bor i stockholm…
Fått flera svar innan så jag blev lite osäker 
Det är borde inte vara några problem för en hund att flytta. Inte så mycket att man måste lämna bort den.
Min uppfattning är att det inte spelar någon roll vart man flyttar utan att hunden är trygg ändå bara man har en god relation med sin hund innan.
Jag tror inet hunden bryr sig ett dugg om vilken stad ni bor i eller flyttar till;)
Tror hunden skulle reagera mer på att den flyttar till en annan männinska än en annan stad :P
Så det är inga problem att ha kvar hunden :)
Men herregud…… det kan INTE varit en hundmänniska med kunskaper om hundar som uttalat sig negativ till flytt!
En hund bryr sig knappast om det bor i stockholm eller göteborg. Jag vet knappt om jag ska ta det på allvar eller inte.
Hon är tydligen 8 år så jag vet inte heller riktigt hur det är :S

Tänkte precis som #5 först. Sen kom jag på att du kanske bara undrar om du borde lämna bort hunden under själva flytten…? Att lämna bort den för alltid finns ingen som helst anledning till. Visst kan det ta någon dag för hunden att bo in sig, hitta "sina" platser att sova på osv. men dom brukar vänja sig fort! Min hund som är väldigt känslig för nya miljöer och omställningar klarade det utan några problem, det gör nog din också!
#7 Ts undrar om det är bättre att GE BORT hunden till ngn som bor i sthlm??
Jag förstår inte varför det skulle vara något som helst problem för hunden att flytta? Så länge den är med sin ägare/flock så kommer det gå jättebra! Under själva flyttdagen kan det vara en idé att någon passar hunden, det brukar ju vara rätt rörigt och stressigt när man flyttar.
Ts… jag kan lixom inte sluta tänka på det här. Vad har du för relation till din hund överhuvudtaget? Jag känner mig helt förbryllad, minst sagt.

#8 Jag vet vad Ts har skrivit. Men eftersom det låter så orimligt att man vill ge bort sin hund pga flytt så tänkte jag att h*n ändå menar "Ge bort under tiden flytten pågår". Men så är det nog inte.
Jag har haft hund o vi flytta visst kan de märka av flytt men inte lika mycket som jag tor de saknar sin vän/ägare. Så helt klart tror jag på att det är det bästa att ta med sig hunden. Men TS jag personligen hade inte funderat alls på detta om man nu har tid att ha hunden, är du osäker hur det sak gå? Eller är det bara att du är villig att ge brt hunden för att du hört att de trivs bäst med bo kvar i samma stad?
Förstår att det ger missförstånd… Jag menar under flytten… För gården ligger jätte nära en stor väg och vi ska bygga staket men jag tänkte innan det är klart?
13, ta med dig hunden jag tror inte att den lider av lite röra i sig vid flytt, jag tror faktist att det skapar mer saknad om man lämnar bort den "en tid". Det är vad jag tror. Är hunden van att vara hos någon bekant? Då kan den vara där under flytten men att man hämntar den efter allt är klart, det beror lite på vad hunden är van vid. Detta med staket va med när hunden är ute, lydig hund kan vara lös o man lär den vart gränsen går :) itne så lydig ha långlina på den.
Jag har flyttat över 80mil med både hund och häst.. Inga problem!!..
Då du är deras trygghet så är det ingen fara..
"Hunden går dit, dit du vill gå"
Men oj, vad taskiga vissa var mot lilla tjejen :(
Hon var väl antagligen väldigt osäker och ville se till hundens bästa, man föds inte full-lärd :)
#16 Visste inte att det var en lill-tjej, isåfall borde väl kanske föräldrarna haft ett bra svar
#16 Tycker inte att det var någon som var taskig? Oavsett ålder, alla har ju rätt att säga sin åsikt på ett forum? Med tanke på hur hon formulerade sig så lät det ju som att hon funderade på att lämna bort sin hund pga av flytten och inte så konstigt då att vissa reagerar starkt! För hundens bästa 
#18- Fast jag kunde väl tycka att det var just det hon tänkte- på hundens bästa. Hon verkade iaf osäker på om hunden tog skada av flytten :) Och det är kanske inte så lätt att veta. :)
Det är klart att det blir en omställning för hunden då den ska kissa in nytt revir ute och hitta nya platser osv, men de flesta hundar tycker snarare att detta är roligt.
Det skulle ta mer på hunden att byta familj än hus, så mitt råd är att du har kvar hunden. Man ska inte omplacera ett djur annat än i nödfall.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?