Hjälp, hund + katt
Hejsan! :)
Undrar om ni skulle kunna hjälpa mig att förstå beteendet hos min hund, han är en papillon/chihuahua blandis på 7månader som fick träffa en kattunge för första gången idag. Vi försökte göra så att dom fick lösa att själva, i egen takt.
Det började med att katten fräste och reste ragg, Milo, min hund hade öronen bakåt och svansen lågt och försökte gömma sig, samtidigt som han försökte komma närmare. Han morrade, och skällde ibland, då blev han tillsagd.
Allt gick jättebra fram tills jag eller min sambo rörde katten, då hoppade milo fram riktigt nära och antingen skällde/''högg'' mot katten.
Vet inte vad det hugget betyder överhuvudtaget, Han liksom högg aldrig tag utan stannade några millimeter innan han träffade katten, hände några gånger. Vill gärna veta vad det betyder för vill inte riskera att min hund hugger tag och träffar på riktgit, känns som att det inte går att rädda katten om han får tag ordentligt på fel ställe och det vill inte jag stå för… Det är ju mitt ansvar.
Så tar emot alla kommentarer och vad ni tror, hjälper jättemycket! :)
Valpen är osäker men nyfiken skulle jag vilja säga. Osäker på vad det är för individ. NÄr någon av er rörde katten kanske valpen kände: ok, nu ska man tydligen gå fram och göra nåt.
Låt dem umgås i sin egen takt, lyft inte fram någon av dem, utan låt dem nosa på avstånd först, och gå fram när det känns ok. Att katten reser ragg och fräser är ju vanligt, att valpen visar sig osäker är ju åxå helt naturligt när den aldrig har sett en katt förut.
Jag skulle gissa att på ett par dagar är allt frid och fröjd om de får ta det i sin egen takt.
Jag har hund och katt, men Gizmo var van med katt då uppfödaren hade tre stycken.
Våra katter därimot tyckte inte om Gizmo alls! Dom fräste och reste ragg och försökte 'slå' Gizmo med tassarna om han kom för nära.
Efter ett par veckor hade dom iallafall vant sig vid varandra och nu ett år senare sover dom tillsammans! Katterna ligger och tvättarr Gizmo och dom hälsar på honom om dom varit ute. Ena katten förljer även med på våra promenader, haha!
Jag har aldrig varit med om att hunden huggit eller ens tyckt illa om katten, men det kanske går över efter ett tag? Om han bara får vänja sig vid den och se att den inte är ett hot.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Tror lite som 1, hunden var osäker på vad det var, o sen aha man kan leka. När vi skaffa kattunge så var vi lite smått oroliga dels så jaga våran hund katter ute men träffat flera katter inne hos grannar o bekanta utan jaga dom. Vi fick säga ifrån 2 gånger att inte jaga kattungen sen var de kompisar efter 4 dagar inte så bra kompisar att katten fick sova vissligen nära Enja men de leker bra ihop. Ofta är väl katten lite överjävlig o leker lite för brutalt gäller att man har klorna välklippta. Honom får man oxå säga till ibland att sluta, men ofta sköter Enja det själv o han har lärt sig fatta hundspråket o hon lärt sig kattspråket. Hon jagar ännu katter ute på när hon är lös ute i trädgården men inte annars.
Okej skönt att höra :) Får då som ni säger ta det helt i deras takt och se vad som händer helt enkelt, man ser dock att båda två är intresserade utav lek, så tror det blir bra så småningom :) Tack så mycket för hjälpen!