Löpband
Vad tycker ni, är det okej att ha ett löpband hemma som komplement till hundens övriga träning?
Jag kan ge ett exempel. För Skade, vår jämthund, kan en veckas träningsschema se ut så här:
Mån: Klövjeväska
Tis: Löpband i vatten (hos sjukgymnasten)
Ons: Lek och lydnadsträning på ett fält
Tors: Följeslagare, cykla/springa/skidor (beroende på "väglag")
Fre: Gå i lina, t.ex. i kuperad terräng
Lör: Klickerträning och tricks
Sön: Lös i hundrastgård, ev. med andra hundar
Det här var ett exempel, ibland kan det vara annat med på listan, t.ex. dra vagn, vikter eller oss eller gå blodspår. Det här är aktiviteter utöver hennes vanliga promenader, som oftast blir tre stycken, ibland två om hon t.ex. är ute länge i rastgården eller på annat håll. På de vanliga promenaderna är det just promenadtakt, hon får gå fint ibland, nosa ibland, leka lite på vägen, göra lite tricks ibland eller liknande.
Så, vad tycker ni, är det okej att kompletera träningen för en hund med liknande träningsschema med ett löpband? Då tänker jag mig att löpbandet används en stund kanske en eller två gånger i veckan de dagar som man har mycket att göra och har lagt in en ganska fysiskt lättsam aktivitet, som t.ex. klickerträning eller lydnad och lek.
som komplement till annan träning i rehab tycker jag att det är alldeles utmärkt.
Men om vi säger att det inte är i rehabsyfte då utan för att boosta upp hundens kondition utöver det man själv orkar och hinner träna med hunden och man har planer på att använda det under resten av hundens liv, okej kanske inte när den är senior då men tills dess. Är det ändå okej?
Om jag formulerar om frågan så här istället; Vi tränar så som jag har beskrivit med Skade men funderar på att skaffa ett löpband till henne också. Ett löpband kommer inte att innebära att vi tränar mindre med henne än vi gör idag. Är det okej eller borde vi ta oss i kragen och träna mer med henne själva istället?
Som det ser ut nu är hon ute mellan två och tre timmar per dag och gör aktiviteter och promenerar. Någon dag i veckan kan det hända att det blir mindre än två timmar. Det är där jag tänker mig att ett löpband skulle passa in. Är det dumt tänkt?
#2 Att konditionsträna en jakthund (antar att ni ska använda henne i jakt när hon är helt ok) kräver ju mer än promenader, det vet ni säkert. Jag har svårt att se att det skulle vara SÄMRE att ha löpband, än att tex cykla med hunden.
Jag tycker det är okej att gå på vattenband hos veterinär eller annan anläggning med kunnig personal för rehab eller träning. Jag tycker dock inte att det är okej att ha ett vanligt löpband hemma som hunden får gå på för att man själv är för lat för att gå ut och gå. :p
¤4 Att konditionsträna en jakthund kräver mer än promenader. Jag skulle hellre se att man har ett löpband och faktiskt konditionstränar sin hund, än att, som många andra hundägare, struntar i konditionsträningen och bara släpper sin hund när det är jaktperiod.
Jo, men då tycker jag att man kan cykla istället. På vintern får man väl köpa cykeldäck med dubbar på.
#6 Kör man på löpband kan man ha bättre koll på hunden, än man har när man cyklar på vinterväglag, med halka, andra trafikanter mm.
Skulle aldrig skaffa ett för att ha ett hemma till hunden eller änds andväna det till hunden. Lite för överdrivet lathetsfasoner för min smak. Är det rehab säger jag inget men är det snällare än att gå i skog o mark? nja det tor jag inte
#7 Jo, men jag tycker att man ska ha räknat med sånt där innan man köper hund. Om man inte har tid eller ork för att fara ut och springa, cykla eller gå på väldigt långa promenader så kanske man inte ska köpa en hund som behöver mycket träning heller.
Jag tillägger att jag inte pratar om trådskaparen nu utan bara "allmänt" så att du inte tar illa upp av något jag säger. :)
Oj, det här tycker jag var jätteintressant… faktiskt.
#8 Hur tycker du att man tränar kondition genom att gå i skog och mark?
Jag ser MÅNGA jakthundar här i norrland, där vi har mycket snö, som inte får adekvat konditionsträning, utan släpps när det är jakt, och sen spränger sig pga för dålig kondition. Visst , skaffa dubbdäck till cykeln går ju, men VARFÖR så negativa till alternativa konditionsträningar?
#3 Precis så tänker vi. På grund av hennes höfter kommer hon också att vara tvungen att vara ännu bättre tränad än en frisk jakthund, om man nu kan säga så, ingen jakthund kan ju vara för tränad. Vi kommer ju fortfarande att cykla, springa osv med henne, precis som exempelschemat, men ingen kan ju utan att ljuga säga att de har tid och ork att springa varje, varje dag utan undantag. Nu kommer ju inte Skade att behöva springa varje dag heller, hundar behöver ju också vilodagar. Det känns som att du förstår vad jag menar i alla fall, vi kommer ju inte att aktivera henne mindre än vi gör nu oavsett om vi skulle skaffa löpband eller inte.
#4 Men som jag försökte vara tydlig med i mina inlägg så kommer det inte att vara ett substitut för att gå ut och gå. Hon kommer fortfarande att få en till två timmar promenad om dagen och ytterligare än aktivitet. Det kommer i så fall bara att vara extra träning vid de dagar (kanske en eller två i veckan) då vi kör mer mental träning (lydnad, klicker, lek osv) utöver promenaderna. Så löpbandet kommer absolut inte att ersätta allt det som berikar en hunds liv - se nya platser, nosa på nya dofter, hitta på roliga saker med matte och husse osv, det kommer bara vara för att boosta upp konditionen, som jag sa. Men, du kanske ändå inte tycker att det är okej? Det är okej om du tycker så, det var ju för att jag ville höra olika åsikter som jag startade tråden.
#6 Att cykla när det är snö och is ute vågar jag inte, även om jag skulle skaffa dubbdäck, för Skades skull. Tänk om jag skulle ramla på henne, gud vad hon skulle göra sig illa. Nu när det ligger snö ska jag istället pulsa med henne i snön, jogga i skogen om det går, låta henne dra pulka eller vikter, gå med klövjeväska eller vikter på benen, gå på löpband i vatten eller åka skidor. Nu nämde jag bara fysträningen eftersom det är det tråden handlar om, Skade får såklart mental träning varje dag också.
#8 Hur tänker du att det inte är snällt? Menar du får att det är tråkigt för hunden, som inte får vara ute i naturen, se platser, känna lukter osv eller menar du att det inte är bra med löpband för kroppen? Det är intressant att höra ifall någon har kunskap om vad löpbandsträning har för effekt på hunden fysiskt, om det kan vara dåligt på något sätt.
Själv vet jag att promenad i skog och mark ger ju mer varierade rörelsemönster och påverkar därför fler muskelgrupper på ett annat sätt. Men jag tänker mig ju löpbandet som ett komplement till skogspromenaderna. Hon går ju redan i skogen en timme om dagen som det är idag.
#9 Det har du så rätt i, man ska inte skaffa en hundras som kräver mer än vad ens livsstil tillåter. Gud vad mycket tid vi lägger på Skades träning och gud vad roligt det är!
#11 Delvis tränar man ju kondition genom att gå också men inte på samma sätt som att trava med hunden. För oss är skogspromenaderna också jätteviktiga, för Skades höfter, men som du säger så är det ju lite annorlunda med jakthundar mot andra hundar. De måste orka springa länge!
Jag tror att mycket av det negativa beror på att när man säger löpband så tänker folk direkt, jaha hunden får träna medan matte sitter i soffan och hunden får aldrig gå ut! Men då är det ju inte en alternativ träningsform utan då tar det över all träning. Men Skade kräver både mycket fysträning och mycket lydnadsträning. Ungefär en dag i veckan har vi inte lika mycket tid för henne som de andra dagarna och då får man välja mellan fys och lydnad, och väljer man lydnad då så kan det ju vara bra att kunna ställa henne en liten stund på ett löpband också.
Men ni som är helt emot löpband, förklara gärna hur ni tänker för jag är inte helt säker på min åsikt ännu. Tycker ni att vi ska fortsätta träna som vi gör eller att vi ska fortsätta träna som vi gör plus skaffa ett löpband (det är de två alternativen som finns för oss). Dvs, om enda skillnaden är att vi har ett löpband eller inte, borde vi ändå låta bli att skaffa ett, är det dåligt för hunden på något sätt?
Jag tycker det är suveränt, då det som i detta fall inte verkar handla om att man är "för lat". Tror ingen som är för lat är villig att lägga ner de pengarna ändå.. det är inte gratis..
Härhemma drömmer vi om ett löpband både att ha i rehabsyfte på företeget och för egenträning av mina egna hundar. Man minskar skaderisken mycket då men hela tiden kan gå systematiskt fram och bygga upp konditionen. När man än kommer hem, vilket väder det än är , vilken tid på dygnet som helst kan hunden få sig ett ordentligt och välplanerat träningspass!
Jag går inte promenader för hundarnas kondition.. går det ens ? Utan för att de ska bli rastade samt komma ut och uppleva saker. Dra med däck kan man oxo göra men det blir inte samma typ av träning, då är det musklerna som får hårdjobba istället för att bygga upp en bra kondition, man får ju anpassa träningen till vad man behöver hos hunden. Förstår inte varför folk inte gillar detta?
Couldnt be better :)
11 jag joggar med Enja 3-4 dagar i veckan nu vissligen bara 2.5 km sommaren cycklar vi för få lite oxå. När Donna är så gammal så får hon med hänga på våra turer men än får hon vara hemma med husse :)
¤16, det räcker inte för en aktiv jakthund. Min fråga var hur det skulle räcka att motionera en jakthund genom att gå i skog och mark?
Jag vet inte hur löpband går ihop med hundar. Sliter de på tassar? Kan hunden fastna i det eller på annat sätt skada sig? Det är väl mina första tankar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
17 jaha du menar jakthund ingen aning med de jag känner har inget löpband till sina jakthundar iaf. Grannen har jakthund en stor rackare med hon är ute o går mycket de joggar inte kan jag säga men cycklar med honom. Sen kör de en del annat hjärnjympa o simmtränar är för att han älskar vatten och att det är nyttig träning ingen rehab.
¤19 … fniss… ja, ts hund är en jakthund, och frågan är om det är dåligt att komplettera träningen med löpband.
Jag ser inga problem med att, som ett komplement eller rehab, använda sig av ett motions/löpband till sin hund.
Visst ska det inta användas som ett substitut för en promenad, som ger hunden så mycket mer än motion med dofter etc. Men som sagt som ett komplement till konditionsträningen ser jag inga problem, så länge det sker övervakat och att hunden trivs med att gå/ springa på bandet.
Det används ju en form av löpband med olika träningsprogram både "torrt" och i vatten till hästar för både rehab och träning, så varför inte till hund som är en liten häst?
Jag skulle aldrig köpa ett löpband till min hund, inte ens till mig själv just eftersom att jag hellre går ut och springer tillsammans med min hund då. :p Jag tänker inte knäppa folk på näsan bara för att de låter sina hundar springa på löpband som komplement men jag skulle inte låta min hund göra det.
Även om man har bättre koll på hunden när den springer på löpband än när man cyklar så betyder det ju inte att skaderisken är mindre. Hunden kanske fastnar med en klo i någon springa och om man själv blir orolig och hamnar lite ur balans så kanske man inte är så snabb på att stänga av bandet. Det gäller ju oavsett vad som skulle kunna hända. Om det ser hemskt ut och man inte är så snabbtänkt i olyckssituationer så är det ju faktiskt en stor och ganska stark maskin man måste brottas med för att hunden inte ska skada sig allt för illa. Vattenbanden på djusjukhus är ju byggda för hundar så där kan de ju inte ramla ur eller fastna någonstans. När man cyklar så tycker jag att man har som skyldighet att se till hunden hela tiden så att den inte kommer för nära cykeln, framför cykeln osv så för mig är skaderisken mindre vid cykling. När jag cyklar håller jag dock min hunds koppel i handen så att jag lätt kan släppa det ifall att något skulle hända.
Eftersom att du har en jakthund så tycker jag nog att det är ganska okej att använda löpband som träning en gång i veckan. Speciellt eftersom att hon hade problem med höfterna, eller vad det var.
Jag ser väldigt många jägare som är ute och släpar med sina lite överviktiga hundar bredvid cykeln veckan innan jakten börjar eftersom att de tror att hundarna kommer vara redo för jakten då, även om de vilat hela sommaren. Jag tycker så synd om de hundarna. :p Fast det är oftast gamla 70-åriga gubbar som jag ser göra så.
Om jag däremot hade sett någon som äger en krävande sällskapsund, tex en vallhund, låta sin hund springa på löpband bara för att den personen inte orkar ge hunden den motion den kräver så hade jag nog tyckt att det var dags för den personen att sälja sin stackars hund.
Det finns ju löpband som är för hundar. :)
Tycker det låter som en bra idé att ha det som komplement till den andra träningen.
MVH
Sofie
Jag tycker också det låter som en bra idé. Hunden får ju motion, bara man inte struntar i att ta promnader utomhus så ser jag inget fel i ett löpband.
Ett löpband vore väl ett suveränt komplement till er träning. Jag tror er hund skulle bygga bra muskler runt höfterna om den fick promenera/springa i liten uppförsbacke ett par dagar i veckan. Du verkar ju tro på det själv. Då är det bara att köra!
Håller med #21 helt och hållet.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#15 Du har så rätt i det du säger. Vi har lagt en massa pengar, och en massa tid, på Skades träning och hennes hälsa och välmående kommer verkligen först för oss. Vår strävan att få henne till jakthund är inte så egoistisk som att vi måste ha en jakthund och ska tvinga henne trots hennes höfter utan vi vill kunna låta henne göra den aktivitet som hon är född till. Vi tror att hon skulle må så bra av att få jaga och därför vill vi göra allt som går för att hon ska få göra det.
Som du sa så är ju många av de andra aktiviteterna till för helt andra saker, upplevelse, muskelbyggnad osv, och vi gör ju allt detta med henne också.
#18 Det är de tankarna som jag också är intresserad av. Jag vill ju inte utsätta Skade för någonting som kan vara farligt för henne (säger jag som vill använda henne till vildsvinsjakt!). Om någon har hört något särskilt om löpband får ni gärna dela med er om detta.
#21 Just det, det har du ju rätt i, att hästar går på löpband. Skade är ju van vid att gå på löpband i vatten men hon har aldrig gjort det torrt. Jag kan tänka mig att det inte borde ta så lång tid för henne att vänja sig, hon är så orädd av sig och gillar ju att träna.
#22 Precis den där skaderisken som du tar upp är det som jag funderar över. Jag vill ju inte sätta Skade på en löpband om det finns en risk att hon fastnar någonstans. Löpband har ju ett "dödmansgrepp" så att maskinen stannar så fort den lilla dosan dras loss. Det bandet ska man ju egentligen sätta i sitt bälte när man springer men om hunden springer kan man ju sätta det i sin egen hand istället.
Det där du sa om jägare som släpar ut hundarna precis innan jakten är faktiskt ganska skrämmande. Tydligen är det vanligaste skaderisken under jakt att hundar sträcker och skadar sig för att de är för otränade, och inte skadeskjutningar eller konfrontationer med vildsvin som man annars kan tro.
#23 Gör det? Har du sett var man kan köpa dessa?
#25 Jo, än så länge tror jag på det själv. Så länge inte någon har några erfarenheter om hur ett löpband faktiskt har varit skadligt för en hund?
Seths uppfödare införskaffade ett löpband förra vintern när det var så isigt ute, då var det svårt att hålla ett sådant tempo ute att det skulle kunna kallas motion;) Hon var jättenöjd! När vi var där och kollade på Seth första gången var en av rottisarna uppe på löpbandet, och hunden såg verkligen ut att tycka det var kul!
Det var visserligen en dyr apparat, men den var ju designad och anpassad för hundar, så skaderisken var minimal. Men man får ju inte lämna hunden där utan uppsikt.
Jag tycker att det låter som en bra idé! Som ett komplement till övrig träning är det ett bra redskap att ta till när man kanske inte hinner ut i spåret och duscha efteråt, men man kanske hinner ge hunden sin motion ändå. Eller om vädret inte tillåter, är det storm ute så kan hunden springa på bandet:)
20 Ne det tror jag inte att det är just att jakthundar springer så långa sträckor i samband med jakt att då få upp hundens kondis är någ bara bra för hunden.
Jag tror många gör för lite med sina jakthundar inför "jakttiden" då får de flera bekymmer antingen att hunden tröttnar pga är trött, eller att den skadar sig.
Har man en hund som behöver ha bra kondis av någon andledning, så tycker jag att ett löpband är utmärkt utöver annan träning.
Men att använda det till en "vanlig" hund, som inte tävlar, jagar, eller gör annat, så tycker jag att man ska klara av att tillfredsställa hundens motionsbehov genom promenaderna.
Vi har haft ett löparband som vi använda till vår gammla förra hund. Hon var en blandning mellan collie, labrador och schäfer. Hon hade väldigt dåliga höfter och vi gick till gymnast där hon fick gå i vatten och dom gav oss rådet att skaffa ett löparband som man kunde ställa in på uppförsbacke och nedförsbacke, för att de skulle hjälpa henne att bygga upp mer styrka i höfterna som inte vanliga promenader klarade av. Så klart gick vi ut med henne flera gånger om dagen ändån! Efter vi skaffa det blev hon mer tålig i sina höfter och klarade av mer fysiskt. Ibland var hon så dålig i sina höfter att hon inte kunde resa sig men de blev bättre efter vi skaffat löpbandet. Tyvärr blev hon fördålig i sommras när vi var på semester och hade ingen möjlighet att ta med löparbandet, så vi var tvugna att ta bort henne när vi kom hem från semestern, och hon fick även en tumör i tarmen "/ Men tackvare löparbandet kunde hon leva några månader extra 
Så helt klart tycker jag att löparband är bra om hunden behöver det.
#29 Jag har bara set det på de största hundmässorna - Älvsjömässan och MyDog. Då jag inte har råd eller ålats för ett sådant har jag inte stannat och kollat på det eller frågat om det. Borde dock kunna hittas via google. :)
MVH
Sofie
Det brukar finnas säljare som visar upp löpband för hundar på utställningar. Jag såg ett live första gången förra året på den internationella utställningen i Eskilstuna. Vet att det är dyrt att köpa, annars skulle jag gärna ha ett som komplement. River fick testa och det tog inte lång stund innan han förstod vad han skulle göra. Är ju som sagt anpassade så skaderisken är minimal!
Lätt att hitta info, är bara att googla. Men mer om löpband för hund finns här
#30 Kul att höra ifrån en till som har erfarenhet av hund på löpband. Jag tror att Skade skulle gilla det också för hon älskar att träna och springa. Hon blir jätteglad när vi är ute och cyklar. Det tycker hon är mycket roligare än när jag springer med henne eftersom det går lite fortare.
Det kan ju helt klart vara värt att lägga de där extrapengarna på att få ett löpband som är säkert. Men som du säger, man lämnar ju ändå inte hunden där.
#33 Vad kul att höra att det fungerade så bra för er hund med dåliga höfter. Tråkigt att höra att ni fick ta bort henne i somras men när hunden är så där dålig så är det ju det bästa för den. Var löpbandet ni hade specifikt för hundar eller var det ett vanligt löpband?
#34 & #35 Jag hittade en sida, hundgym.se, som säljer löpband för hundar. De ska ha 13000 för det stora löpbandet. Kan ju vara värt det, för hundens skull.
Absolut kan det vara värt det! Kostar ju, men håller också ganska länge.
Lycka till!
Det vore intressant om ni som rekommenderar löpband ville berätta mer om det är några särskilda typer av löpband man ska använda i så fall och så vidare? Med tanke på eventuell skaderisk? Har ni testat själva med era hundar?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#37 Tack!
#38 Vilken söt bild på din lilla valp! Jag kollade in Rkprodog och som du sa, det kostar ju därefter… lite väl mycket kanske.
#39 Ja, det vore intressant att höra om någon har erfarenhet av ett specifikt löpband.
#36 ja de va väldigt synd, hon var en härlig dam som kämpa på men vi kände att det var det snällaste vi kunde göra för henne.
Det var faktiskt ett löpband till för människor. Vi hittade inget löpband för hundar som hade det som vår hund krävde. Min pappas brors fru är faktiskt personligtränare och har sitt företag hemma, och hon hade ett löpband precis så som som vår hund krävde så det fick vi låna, jätte snällt. Vi köpte inget helt nytt själva då vi aldrig hade haft pengar att köpa de åt henne då det är enorma summor pengar för oss, speciellt när man ska kunna höja det uppåt och neråt osv, de hade blivit väldigt dyrt "/ Men men, det gick lika bra med detta och det gav henne ett par månader längre liv som vi är väldigt lyckliga över
Det här om 70-åriga gubbar som är ute och motionerar precis innan jakten…
Min morfar fyllde 60 för något år sedan, och har nu tre jämthundar.
Och den äldsta av dem, Totte, har varit väldigt 'orolig' i sin vikt.
Han går upp och ner, upp och ner, men hamnar aldrig på farliga vikter, utan det är bara det där att han pendlar så pass mycket. Mycket beror ju också på löptikar, då han blir otroligt orolig då, och så cäldigt kärlekskrank.
Men i alla fall, morfar brukar vara ute med dem ganska flitigt, cykla, springa, och skidor (bevara gubben väl) och bara allmänt motionera dem, samt att jag brukar försöka lydnadsträna/ge dem lite hjärgympa, t.ex. trickträning, agility osv.
Så jag tror inte för en sekund att de mår dåligt, men det är bara sådan stor skillnad precis innan de ska ut och t.ex. åka skidor, då de alla är riktigt upptrissade, Totte oftast gnällande/skällande/buffande och så Tassa (mellersta hunden) som går omrking och är allmänt jättegosig men raslös, och Jappe (Totte's och Tassa's valp) som bara speedar i huset.
Och när de kommer hem… Ganska exakt: 'Can't talk. Must sleep. See you later.'och så lägger de sig under bord/stolar/Tassa ovanpå sängen som en kanelbulle eller utsträckt på rygg i en ostrkok i soffan.
Och de verkar alltid så lyckliga och framåt. För även när de är sådär jättetrötta, så har de alltid tid till att komma och mysa, bli klappade och sova på ens mage (kommentar: UMF!), och när de är riktigt pigga så är de alltid med på en långrpomenad över lägdorna eller lite hoppning/freestyle, eller bara lek i snön.
Och som svar på frågan: Jag tycker att ett löpband verkar som en jättebra idé.
För som sagt, det är ju inte alltid man kan motionera dem tillräckligt, och då skulle ju ett löpband vara perfekt!