Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 770 ggr
Spotifys
0

Hur gör ni?

Gick och pratade med en kompis härom dagen om det klassiska som alla säkert har sagt "dom borde verkligen inte skaffa någon hund!" Så började jag tänka lite, gör jag verkligen allt "rätt" som jag tycker att andra ska göra?

Vet att många här har väldigt bestämda åsikter, vilket är jättebra. (Har jag också) Men jag undrar ändå

Följer ni alltid era egna exempel och "regler" när det gäller era hundar?

'Till exempel, får er hund precis det ni skulle rekommendera andra hundägare av samma ras varje dag? Är det alltid så att ni aldrig lämnar hunden hemma för länge? Eller tänjer ni lite på "reglerna" ibland?

Jag till exempel vallar ju inte alls med mina aussies. Jag har låtit dom prova med ingen av dom har varit alls intresserade av det, så varför ska jag göra det då när det finns så mycket annat som de tycker är roligt? Flört Dom flesta känner väl sin hund så pass bra att man vet vad dom behöver för att må bra.

Anibaz
0

Förstår inte riktigt hur du menar, kan du förklara mer utförligt? Tungan ute

Spotifys
1

Oj såg själv hur rörigt de blev, hahaha

Ändra lite får se om de fattar bättre Tungan ute

Mischa
2

Förstår hur du tänker, och det är ju jättebra att man rannsakar sig själv, speciellt när man gärna dömer andra.

Jag kan säga att jag absolut kan tänja på vissa regler, ex. har jag lämnat hunden i bilen längre än tillåtet för att få vardagen att flyta på bättre och för att jag vet att min hund inte far illa pga den extratiden.

≧◔◡◔≦

SaraC
1

Det jag rekommenderar en annan ägare/blivande ägare av min ras ger jag även min hund. Annars skulle jag inte kunna svara i sådana inlägg, vem vill ge en skev bild av sin ras?

Vad det gäller att lämna hunden själv, vår hund är sällan ensam då han är hos andra när vi jobbar. Han är ensam när vi handlar och liknande eller jobbar så korta dagar eller går om varandra så han kan vara själv. Jag har 4 timmar som gräns egentligen, men kan sträcka mig till 5 timmar ibland. Det är jag väldigt hård på!

Men som #3 säger, jag lämnar min hund själv i bilen mer än vad man "bör". Vet att han tycker att det är roligare att följa med och sitta i bilen än att vara själv hemma.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[countess]
1

Visst tänjer man på sina egna regler ! Specelt när jag brukar hjälpa folk och jag säger något typ som så ska man aldrig göra tex dubbel komandon osv och så gör jag så själv ^^ dock brukar jag alltid säga gör inte samma som mig tex dubbelkomandon ! Så personerna vet om att jag inte är västa satmaran som gör allt rätt själv utan hjälper dom att inte göra samma misstag som jag gör :P Men annars får dom det dom behöver med aktivering promenader osv

[Tess86]
1

Skade har fått vara hemma själv för länge två gånger i sitt liv. Då har hon fått vara hemma själv i sju timmar! :O Alldeles för länge, hon som brukar gå ut var fjärde timme. Det kom väldigt plötsligt för oss att det skulle bli så så vi hann inte planera något annat. Om det visar sig att vi kommer vara borta för länge i framtiden, om vi får ändrade arbetstider, så kommer vi skaffa hunddagis eller hundvakt de dagarna som det händer.

Hmm.. gör jag något annat dumt…? Jo, Skade har också fått smaka ostbågar några gånger fast jag egentligen inte tycker att hon ska ha det. Och när hon var liten och matvägrade så skämde vi bort henne med godsaker på maten, ost eller kokt kött eller något sånt, något som jag sa innan att jag aldrig skulle göra.

[Tess86]
2

Kom på en till sak. När vi gick på en grundlydnadskurs med Skade så gick den ut på att man skulle ha helstryphalsband på hunden för att lära den att gå fint i koppel. Jag ville inte sätta helstryp på Skade men gjorde det ändå för att prova om kursen fungerade. Efter den dagen låg jag vaken halva natten och vände och vred i sängen och grät lite och lovade mig själv att aldrig skada henne igen. Den där strypkedjan ligger numer i lådan och väntar på bättre tider..

Spotifys
0

Skönt att höra att de inte bara är jag som tänjer lite på reglernaFlört

Något jag gör med Spotify som jag hatar när andra gör, är att jag larvar så dant med honom när jag egentligen borde försöka vara allvarlig. Men det är ju så svårt när han gör sig så söt Oskyldig Och självklart har det blivit så att man lämnat dom för länge någon gång, dock inte med Spoty. Inte än i alla fall..Tungan ute

#7 Usch de lät ju inget vidare roligtObestämd Är inte heller ett stort fan av stryp..

[Tess86]
0

#8 Nej, det kändes inte alls bra. Själva träningen gick inte ut på att man skulle dra och strypa hunden utan man skulle göra ett kort ryck och sedan släppa efter, så att det blev "som ett bett". Men jag vill inte göra obehag eller rent av smärta på Skade ens en kort stund. Nu vägrar jag att släppa tanken att man kan träna Skade helt utan obehag. Okej, hon går inte perfekt i koppel. Nu när snön kom blev hon som en liten valp igen och for omkring i kopplet, men jag glädjer mig över hennes glädje och att vi har kul tillsammans och leker fram så mycket lydnad som möjligt.

Idag använder vi inte ens vanligt halsband särskilt ofta, bara om hon ska ut en kortis och kissa, annars är det sele som gäller. Okej, hon får tokryck ibland i selen men då skadar hon sig i alla fall inte och hon är inte så gammal än, hon lär sig hela tiden.