Hundraser då och nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Florerade ju en video för ett tag sedan angående den extrema aveln och det är ganska intressant att se de enorma skillnaderna. Ofta "intressant" på ett dåligt sätt, då.
//Lina
Jag fattar inte hur den kunnat bli så populär på så kort tid. 
Det är jag som gjort hela videon, om ni kollar på "Skywalker91"s (mina) andra filmer så ser ni Wikus och mina fåglar där. 
Det är riktigt läskigt att det är såhär tyvärr :(

usch fy,,, vidrigt att vissa /många raser är så himla förstörda.. :-(
mycket bra film dock, som visar på hur det sett ut och ser ut i hundvärlden..
//Linda
Mycket bra film som alla inom hundvärlden borde ta del av. Ett mycket viktigt budskap!!! Vad har vi gjort mot våra hundraser??!!
Idag har man ju börjat att försöka utbilda domare etc för att försöka göra vad man kan för att förhindra dessa extrema utseenden. Men kanske lite sent, även om det heter "bättre sent än aldrig".
Tänk på alla hundar som lidigt för det människan har bestämt sig för är snyggt!! Rörelseinskränkningar, andningsproblem och diverse andra hälsoproblem. Sånt man får när man stirrar sig blind på utställningsresultat och avlar för en sak nämligen utseendet, och skiter i resten av hunden. Alla gener förs ju vidare och inte bara den "önskvärda" som kanske den för pälsen eller vinklar…….
Lite fel att man tar utställnignsbilder o sen från förr antagligen inte det modet på ställa ut som det är idag, idag är det många raser som är mycket som hänger på den fina pälsen inte alltid det är viktigaste att se de perfekta vinklarna o den friska kroppen som hunden bär under pälsen. Lite synd det kan tyckas. Men vissa raser har ändras väldigt snabbt o det är extremt inte är det måt det friskare håller som visas utan tvärtom, skrämmande.
Vi får hoppas att modet ändras och att man ser till att få tillbaka ursprungsutsendet o mer åt det friskare hållet mindre päls,mindre löst skinn och inte intryckta nosar. Höll på glömma ploppögonen, där ögonen är för ståra för ögonhålorna och risken för tappa ögat är stor :S
Herregud :s
Men vissa raser var det inte så stor skillnad på till.ex Engelsk cocker spaniel.
#1 Det är ju ett hett ämne, detta. 
//Lina