Några dagar kvar..
till julafton nu!
Hur kommer ni fira eran julafton?
Kommer era hundar vara delaktiga och öppna paket och äta julbord?
Bifogar en bild på en väldigt uppskattad julklapp som jag fick förra året av min svägerska, två stora inramade bilder på mina hundar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min julafton: Mina barn (20 och 22 år) kommer hit redan dagen före, för då fyller jag år :) På kvällen spelar vi bingolotto, dricker glögg, har lite ost och kex. På julaftons morgon kommer min yngre dotters sambo samt mina bröder m familjer hit för julaftonsfrukost. Det är i princip ett julbord :)
Det blir vi, mina hundar, dotterns lilla hund och brorsdotterns hund. Hundarna har inga paket, och äter sin vanliga mat.
På eftermiddagen skjutsar jag hem min lillebror och hans dotter, mina barn drar iväg på andra ställen, och eftermiddag/kväll spenderar jag hemma i soffan med mina älskade hundar :)
#1 Då har vi samma födelsedag då med andra ord
Grattis i förskott!
Låter som ni har några trevliga dagar där vid jul.
----------------------------------------------
Jag åker hem till min familj som bor 30 mil från där jag bor nu. Jag åker upp den 23 december, och tar med mig Algot. Sambon stannar hemma med Sigge och firar med sin familj. Blir ju så när jag har min familj långt bort. Den 23:e äter vi risgrynsgröt och skinksmörgås och klär julgranen. På julafton firar jag med mamma, pappa, farmor o farfar, mormor, bror, hans sambo och min brorson
Algot kommer få lite korv och nån köttbulle och får öppna några små paket då han älskar att riva upp paket.
#2 ahaa… Grattis i förskott till dig åxå :)
Förut, när barnen bodde hemma, då bodde vi i hus jag och barna, då släpade jag hem en gran varje jul. Den skulle kläs dagen före julafton, mycket viktigt :)
Systrarna kommer hem nu i veckan (ena kom idag) sen kommer min andra syster och hennes sambo hem den 23de. På julafton brukar vi få varsitt paket på morgonen med varmchoklad och annat gott. Hundarna kommer också få varsitt paket då.
Sen på kvällen går vi till mina kusiner som också har en hund (welsh cardigan) så vi blir nog 3-5 hundar.
Något extra gott kommer dom få.
Sen firar vi med bara familjen den 25de och då kommer dom få julklappar också. Sheldon kommer få extra mycket (kanske lite för mycket) men det är ju hans första jul och det är svårt att inte skämma bort honom.
God jul på er!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Vi börjar kvällen hemma med enbart familjen, ser på TV, äter julfika och dricker glögg… Bara umgås
Senare flyttar vi oss vidare till min farmor och farfar, där även min farbror och hans familj kommer hålla till. Vi tar självklart med oss Hugo, han vill inte missa julafton för allt i världen! Har han tur har farbror med sig sin hund också.
Senare på kvällen åker vi hem och då kommer mormor och morbror till oss.
Längtar verkligen! Julen är min favorithögtid. 
Julbild från förra året.
Min familj kommer komma ner och fira julafton, så vovvarna lär vara överlyckliga över allt folk. Lite julmat kommer de nog säkert smaka, då de gillar potatis och får då egna köttbullar. Öppna paket blir det inget särskilt av, då vi inte köper paket till varandra. Däremot kommer nog vovvarna få varsitt eget paket att strimla. 

Vi åker ut till min pappa och hans hund (BASSET ARTÉSIEN NORMAND) och firar jul, vi åker ut ganska tidigt och sätter igång med storkok med maten, hundarna får vara med oss hela tiden, dock får dom äta efter oss och sin egna mat.
Julafton och midsommar är nog mina favorithögtider som självkalrt ska firas med familjen. Eftersom hundarna är en del av den så är det givet att dom ska vara med!
Julklappar får dom också, Alice har fått ganska mycket i förskott så det blir något litet paket både till henne och pappas hund Alice. 
Jag kommer att vara hos min morbror med hans familj och lite annan nära släkt. Hundarna kommer att få stanna hemma. Vi kommer bara vara borta under kvällen så de klarar sig. :) Jag ska nog skämma bort vovvarna med varsitt grisöra i julklapp.
Jag kommer fira julen med mina föräldrar och våra hundar, min bror firar uppe i fjällen där han jobbar.
Vi brukar äta vid 4 tiden på e.m. och då är det vanlig klassisk julmat och efter maten så diskas allt undan och sedan brukar det bli en enklare fika med glögg bl.a. och i samband med det, julklappsöppning.
Jag har köpt en julklapp till min tös som hon ska få på julafton, se om hon kan öppna den själv också (tuggben) =) Hundarna brukar även få smaka lite av julmaten, dock inga stora mängder utan ett litet smakprov typ.
Jag, min sambo och min syster åker hem till mina föräldrar den 23:e. Då följer givetvis Skade med. Den 23:e myser vi på hemma, slår in sista paketen, klär granen, griljerar julskinkan och äter skinksmörgåsar på kvällen. Sedan sover vi kvar till julafton.
På julafton åker vi hem och gör julmysigt till kaninerna, som slipper följa med, och sedan åker vi tillbaka till päronen. Vid två-tre-tiden kommer min sambos systers familj (med två barn och en hund) till oss. Vi äter middag efter Kalle Anka, går på promenad med hundarna kanske, sitter och myser i soffan med efterrätt, godis, nötter och annat gott. Paketöppningen brukar börja ganska sent och pågå nästan ända till tolv på natten (vi får typ 20-30 paket var, det brukar vara ett mount everest med paket :P )
Från mig och husse kommer Skade få ett gosedjur, en "pipleksak" som grymtar (en gris), en studsboll, ett nytt halsband och några gristrynen. Helt säkert får hon nog en liten hög med paket från resten av familjen också, så hon kommer nog ha att göra. Och så får hon smaka lite från julbordet, kanske lite ägg och prinskorv. Köttbullar blir det inga för vi har senap i köttbullarna.
#1 Vilken bra julklapp på dina sötvovvar :D
I år spenderas julafton hemma hos mormor och morfar med hela familjen samt morbror och hans familj, min farmor kommer cokså :D
Pelle ska självklart följa med och han ska få hela 3 paket ( ett av dem inehåller ett supersmaskigt ben ) så det blir hans julfika :)
Så blir det såklart mycket Coca cola (<3), julmust, godis och mat :D Denna högtid passar mig för jag kan äta hur mycket som helst :)
Hoppas alla här på forumet får en härlig jul 
På julafton åker familjen hem till min mormor och fikar med henne+moster och hennes sambo. Sen på kvällen kommer min storasyster och hennes pojkvän(+katter oftast) hem till oss för att äta julbord och öppna julklappar, sen sover de över och så åker vi till min moster på juldagen, där blir det julbord till lunch och då får alla kusinbarnen på den sidan sina julklappar.
Debbie hänger med till alla ställen och på julaftonskvällen ska hon få sin roliga julklapp, ett stort kong-snöre. 
- Mvh Emma
Julafton kommer som vanligt spenderas hemma hos mina föräldrar. I år blir vi färre än vanligt då jag varken har pojkvän eller har min bror i detta land.
Börjar med att åka till kyrkogården där min farfar ligger begravd. Han fyllde år julafton. Sedan åker vi hem till mamma o pappa och dricker glögg, äter snacks och kollar Kalle och co. Efter det äter vi fiskdelen av julbordet. Sen pausar vi lite, sen äter vi resten.
När maten är överstökad vilar vi magarna ett tag innan det är julklappsdelning. Max kommer få julklapp av mamma, eftersom det blev fel sist jag köpte något gott till honom ;)
Vissa år besöker jag en väninnas mamma efter vi är klara hos mamma och pappa. Men just nu är jag sjuk, och det är mindre än en vecka kvar, så kanske blir det inte så i år.
tjocka släkten kommer från pappas sida så vi blir väl ca 20 st och 5 hundar. Klenod kommer kanske få ett paket med ett grisöra i eller något annat gott.
Julmat blir det inte mycket mer av till Klenod än några få smakprov för hon har en så känslig mage tyvärr.
jag jobbar till kl 13:00 sen blir det att jag och klenod tar taxi hem till föräldrarna och kommer nog hem igen vid 00:00-tiden.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag är lite små stressad har flera klappar kvar att köpa
och på det så ska man försöka hitta på vad tusan man ska köpa oxå
Jobbar, så tiden är dålig med vill inte köpa allt från jobbet direkt
Lite blir därifrån. Har sovit illa i flera dagar 2-3 tim per natt o huvudvärk som baknkar o slår. Jag ser ändå fram till julafton jag kommer få stå för vara tomte köpt en bra jacka från militäravdelningen på jobbet kanon bra o sen fint skägg o löshår
Jag har fyndat till hundarna o katten varsin fin bädd, och missen får ett liten krypin tror han gillar sin krog med.
TS och 1 stort Grattis i förskott 
nu kommer folk tycka jag är en konstig varelse….vi firar inte julafton :)
#16 aha, varför inte? Har ni aldrig firat jul? :P
#17 jo fast nu har vi en valpkull, och jag vet inte, vi har tappat lite av julkänslan :) dock utbytas endå julklappar! men inget vanligt med massa julmat o julgran osv, jag själv tycker det är rätt skönt :)
Jag åker hem till Kiruna och firar jul hos min syster. Så vi kommer vara alla 4 systrar, mina 7 syskonbarn, mamma och hennes man och pappa. Vet inte om det kommer någon annan, förhoppningsvis farmor men hon är inte så pigg så hon brukar inte alltid orka komma. Nelly är självklart med och även systers vovve Axxa. Det blir ovanligt lite vovvar i år, det brukar alltid vara minst 3 men alla vovvar finns tyvärr inte kvar i år <3
Jag och Nelly börjar julafton med en promenad med mina kompisar och deras jyckar. Sedan blir det Kalle, julmat, tomten, vara med barnen, sedan blir det väl att ta det lugnt och bara njuta av att vara samlade allihop. Jag bor i umeå, en syster i pajala, mamma i luleå och två systrar och pappa i kiruna så det händer inte så ofta att vi träffas alla samtidigt. Dessutom jobbade jag julen här i umeå förra året och syskonen firade med barnens pappors familjer så det var två år sedan våran sista jul. Längar som tusan, på fredag åker vi upp!
Nellys andra jul, alltid lika kul :) (världens fulaste tomte :P)
Min jul kommer bli extra galen i år
Som vanligt kommer nästan hela min familj hit, så vi blir 11 personer i min 2:a på julmat. En halvdag galet rolig av retsamma familjemedlemmar.
Dagen före åker jag även iväg och hämtar min julevalp, så jag kommer ägna mycket av julen till att öppna dörren för nödig liten bebis
Jul firas hemma i år med föräldrar, syster, mormor och farmor och så klart hundarna :)
Jag kommer tillbring en del av dagen (troligtvis för stor del av dagen) i stallet med min lille häst också. Det är mysigt att vara i stallet på julafton, ponnyn brukar få lite clementiner och morötter utspritt i boxen. Då blir han glad :)
MVH
Sofie
Den 23e firar i hos sambons familj utan hundar och den 24e hos mina föräldrar där min vovve bor :) Skulle egentligen vara 3 hundar men blir bara Stitch i år :) Det gamla vanliga med julklappar, kalle osv. Och något extra gott till bebisen :) vi sover över och åker hem 25e till de andra djuren. Längtar tills alldeles egna första hunden kommer :) är något år kvar till dess men i är glada öer att familjen snart utökas med två små katter :)
Kvällen innan julafton åker vi till mina kusiner på kvällen för att äta middag (bara en tradition, vi firar inte jul där). Då får hundarna stanna hemma, blir för stökigt annars eftersom att mina kusiner också har två hundar, och ingen av dem fungerar med Klara.
På julafon ska vi (för första gången!) fira jul hemma hos oss, med kusinerna, min famil & mormor & morfar. Min familjs hundar & mormor & morfars hund kommer vara med.
Blir första julen för Zingo, och första julen som vi har Klara. :)
Jag och sambon åker med mina föräldrar och min systers familj till min systers svärföräldrar, min systers svåger och svägerska med familj kommer också dit, så vi är en hel drös med människor som firar jul ihop. Det är underbart! Jag älskar julen!:D
En stor bonus är att hundarna är lika välkomna som barnen;) Det här blir Seths första jul med oss, så det blir spännande! Min systerdotter ska göra kakor av blodpudding som hundarna ska få i lättöppnade paket, på hennes begäran. Hundarna blir mer än lovligt bortskämda, så det gäller för oss som husse och matte att hålla lite koll på vad folk stoppar till dom…speciellt barnen.
Grattis i förskott till er som fyller år nu i jul!:)
första julen för vår jycke, ska bli spännande att se hur det går.
Firar med min sida av familjen och det kan bli mycket förmaningar om att inte choklad kan ligga framme hur som helst etc. Hoppas de tar det med gott humör
(och att jag hinner vara med när barnen lägger ifrån sig pennor etc som hunden är väldigt förtjust i)
Har köpt ett fin-fint halsband på Pet Kingdom (Harrods) och en leksak, men tänkte slå in en torkad vom-burgare också, tror han uppskattar den mest.
(Pet Kingdom var helt galet, har inte ens orkat skriva om det, HEMSKT med valparna i skyltfönster mitt i affären
)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#25 Jag gillade det int heller när jag var på Harrods:(
Men du får gärna lägga upp en bild på halsbandet;)
#25 Googlade nu och hittade deras hemsida, där kunde man se live från affären
Finns så många svordomar jag skulle vilja lägga in här men då bryter jag mot skrivreglerna så jag ska försöka hålla mig..
Glasburar som är öppna ovanpå så vem som helst kan klappa valparna, folk stoppar ner händer på valpar som sover, hela tiden folk runt burarna, när får dom vila dom stackarna? Hoppas innerligt att det fortsätter att vara förbjudet i Sverige.
---------------------------------------
Önskar er alla en riktigt härlig jul 
#27 Kan du länka till deras "live film"… Jag är inne på hemsidan men hittar det inte :(
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Först kommer vi besöka min farfar på hans äldreboende och hoppas på att han mår bra så att vi kan vara där och hälsa och fira lite! Efter det så åker vi hem till farmor och äter julbord, fikar, tjötar och öppnar julklappar.. Hundarna kommer antagligen vara med där, annars har antagligen min bror dom. Sen kommer vi åka hem och då kommer min syster, henne kille och deras dotter på 9 månader som det blir första julen för! Så jag ska klä ut mig till tomte och se om hon tycker att det är nått intressant, hoppas inte jag skrämer henne! Hon ska iallafall få massa julklappar och även vi ska öpna julklappar. Sen kommer vi äte ännu ett julbord med dom så det blir mat hela dagen som gäller! Det kommer bli 3 hundar hemma också, mina två pluss syrrans. Så även dom ska nog få öppna julklappar… blir antagligen ett stort färskt köttben var om det blir som jag tänkt mig!
God jul allihoppa och gott nytt år! :)
#28 http://www.petkingdom.org/livecams/livecams.html här finns det. Sen trycker du på "Click Here to View from the Right Half of Store - Puppy Play Pen Area of Store" då kommer det fram att man ska trycka in ett lösenord då skriver man bara "demo" på användarnamn och sen inget mer. tar lite tid innan man ser någon bild.
#29 Okej tack så mycket!
Vi ska vara hos mormor och morfar med hela släkten, 14 människor och 3 eller 4 hundar. :) Två eller tre av våra hundar måste vara hemma, alla går inte att ha tillsammans. Men vi ska bara vara 500 meter bort så vi åker hem och ser till dom ofta.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#0 Oj, vad fint Lina! Förstår att du blev glad!
Firar hos mamma och pappa som vanligt. Jag och Eros har som tradition att ta en promenad dit (cirka 2,5 km) på förmiddagen, husse brukar dock få skjutsa dit lite klappar och mat i förväg (han firar på annat håll) så vi slipper släpa så tungt. Där äter vi och myser. När husse firat färdigt med sina släktingar kommer han till oss och stannar en stund sedan åker vi hem. Väl hemma får katterna lite julmys med någon ny leksak och något gott, sedan brukar vi kolla på TV och proppa i oss julgottis.
Eros brukar få julmat (utvalt så det passar en hund) och han brukar alltid få något paket att öppna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#33 Haha! Vad fint!:D Ett sånt vill jag ha till knorten!
#34 kul att du gillart :-) Kollade på ett jättemjukt tvåfärgat i skinn. Men tycker inte det är värt 2000 för ett halsband :-O
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#35 nej jag håller med dig! När vi var där köpte en kompis till mig ett halsband till sin hund för några hundralappar, det var i svart nylon med rosa text "bitch";)