Prisvärt svenskt foder?
Jag har uppfödar rabatt på Royal Canin så jag har kört på det i flera år nu. Men nu har dom bytt system och allt har blivit så himla krångligt så nu skiter jag i det! Jag har kört Standardt och den hunden jag hade då fungerade bra på det. Men vad har ni för andra tips på bra prisvärda svenska foder. Känner att jag vill ha ett svenskt foder av flera orsaker.
Vad säger ni om Doggys "fina" foder, professional? Magnusson innehåller väl ganska mycket sädesslag? Det vill jag undvika så gott det går. Lika så bukfylle saker som majs.
Mina hundar är 2 och 6år gamla. En Whippet och en dvärgpudel.
Ge mig gärna lite råd för jag har blivit totalt hemma blind efter alla år… :-/
Carrier kycklig & ris & canami, dessvärre en hel del sädeslag bland annat, sedan har bravo ett torrfoder också.
Och jag antar att du söker just torrfoder?
≧◔◡◔≦

Ja jag har haft nordic ett par år med, men tycker det är så mycket smidigare med torrfoder. Carrier då är foderbilen som gäller va? Har inte sett det i butik tyvärr.
Jag måste köpa foder i morgon så foderbilen eller annan beställning kan jag inte vänta på tyvärr.
Jag har köpt carrier på granngården åt min hund. :) Eller inte just carrier utan High Energy men det är väl samma företag som tillverkar dem så jag antar att de har Carrier också.
#2 Granngården eller även en del ICA maxi.
Men innehållet skiljer sig en del beroende på sort.
#3 Japp det är samma tillverkare.
≧◔◡◔≦
Men Magnussons har väl inte så mycket sädesslag? Köttfärs, som det stod tidigare, verkar ha ändrats till färskt nöt- och fläskkött och står först på innehållsförteckningen. Det är 44% nöt- och fläskkött i Magnussons Meat&Biscuit Adult.
Jag gillar Magnussons för att det är svenskt, ugnsbakat, ganska billigt, har färskt kött som huvudingrediens, innehåller inget socker eller "konstiga" ämnen som E-ämnen eller biprodukter, fiskmjöl eller liknande och för att det finns att köpa på IcaMaxi.
High-Energy, finns hos foderbilen.se
Våra hundar äter det och det är toppen! De äter de 34/30 nu under jaktsäsong och kommer byta till 30/20 under lågsäsong.
Av de svenska foder som finns så är det (vad jag vet) bara Standardt som kör helt utan korn/vete osv och som inte kostar hur mycket som helst. (ca 450kr för 13kg).
Återförsäljare av fodret kan man hitta på deras hemsida.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Magnussons Meat & Bisquit är ett bra foder med enbart svenska råvaror och använder dessutom har endast färskt kött vid tillverkningen istället för köttmjöl.
Vet många hundar som fungerar kanon på det och har själv kört deras foder varvat med deras kompletteringsfoder (bakat vete som man tilltätter kött själv till).
Däremot så skulle jag inte ge deras originalfoder, för det innehåller mer spannmål och bara köttmjöl.
Men sedan beror på vad man menar med svenskt. Som någon sa finns Standardt men det tillverkar endast i sverige, men innehåller inga svenska råvaror alls. Ger deras Mild som godis till nuvarande hund emellanåt.

Anledningen att jag vill ha svenskt är mest pga att jag vill vara lite mer miljövänlig. Men också för att fodret hinner stoppas snabbare OM det skulle ha blivit nån skit i det. För några år sen var det Nutra nuggets som fick mögel (tror jag) i sitt foder och många hundar hann bli riktigt sjuka innan nyheten spred sig ända till sverige. Det samma hände iofs Nordic men många av dom sjuka hundarna fick ersättning för vet vård. Tror inte att Nutra Nuggets gick ut med ersättning till alla hundar som blev sjuk/dog. Men detta är bara lite små tankar jag har. Det är inte helt avgörande.
Men jag vet fortfarande inte vad jag ska köpa i dag?
Jag kan rekommendera Magnussons meat & bisquit, som det sagts tidigare i tråden innehåller det inte mkt spannmål. Jag gav standardt förut innan jag fick veta att det inte innehöll svenskt kött.
IDAG bör du köpa det foder som dina hundar ätit tidigare. Vid ett foderbyte bör du långsamt fasa över hundarna så att de får först lite av det nya fodret blandat med det gamla, sedan lite mer av det nya osv allt eftersom magen vänjer sig vid det nya.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

#12 Nu kommer jag låta bitchig. Sorry. Men jag har haft hund i snart 20år och vet mycket väl hur man gör ett foderbyte. Anledningen till att jag var tvungen att köpa nytt foder IDAG var just för att jag skulle hinna göra en övergång innan den "gamla" fodret tog helt slut… Sorry, men ta inte för givet att jag inte vet bara för att jag inte skriver HUR jag ska göra mitt byte :-/ för det skrev jag inte pga att det inte var det jag undrade över.
Vi använder oss av doggy proff och har gjort det i flera år. Hundarna står sej jätte bra på det och tikarna får stora friska kullar. Så det fodret är vi nöjda med. Har hört lite skit om det så jag rådfrågade vår veterinär sist jag var där och besiktade en kull valpar. Och han tyckte det var ett bra, svenskt foder och tyckte även att valparna som vanligt var fina i hull med mera.
Vi föder ju upp jakthundar och under jaktsäsongen får dom lite extra av det. Men så är det ju med allt foder.
Använd foderbilens fodersök :) Där kan du söka på alla deras foder de har och skriva i vilka kriterier du tycker fodret ska ha! Du kan fylla i att det ska vara gjort i Sverige och sedan kan du klicka i vad du vill att fodret ska och inte ska innehålla.
Jag själv ger i nuläget inget svenskt foder till mina, men jag har hört att Halla foder ska vara bra! (och standardt som redan nämts)

#15 Tack för tipset! Det visste jag inte att man kunde göra!
Är föresten inte Halla fodret ett färskfoder? Jag har kört på Nordic men tycker det är för äckligt att "balta" med. Dessutom går nog min kastrat upp i vikt lättare på färskfoder tyvärr.
Halla har både färskfoder och torrfoder! :)

#2 Carrier kan ibland hittas i vanliga matvarubutiker, typ Coop. Annars finns det på foderbilen.
Jag har gett Carrier tidigare till mina hundar och varit nöjd, men bytte just pga uppfödarrabatt för annat märke.
Min hund äter doggy proffessional och det funkar fint på honom, vet även flera andra som använder det som tycker att det funkar utmärkt. De är bra i päls, hull och bra i magen.
Har aldrig varit nöjdare med ett foder än Husses. Ångrar att jag inte testade Husses foder tidigare än vad jag gjorde. Så stor skillnad i päls på båda hundarna.

#20 Intressant att höra! Jag har alltid trott att det är ett skit foder! Hur ser inehållet ut? Vitaminer osv är det okej värden?
Trodde oxå det var skit foder först så jag köpte alltid foder genom uppfödaren i två års tid. Jag tänkte det att uppfödaren visste bäst ang foder vad som fungerade bra. Jag klagade alltid på att min ena hund fällde så otroligt mycket och fick samma svar av uppfödaren varje gång du är bara överkänslig du borstar för dåligt m.m. En dag sa jag till henne att jag ville testa Husses foder och det var kanske inte så populärt i hennes ögon. Men det tog inte mer än två veckor in på Husses foder och båda hundarna slutade fälla och blev så´bra i pälsen. Båda mår kanon av det kommer aldrig byta igen och uppfödaren har inte sagt något efter det =) Jag tycker jätte mycket om min uppfödare men ibland är det skönt att kunna överbevisa =) Lägger ut två länkar till den maten jag använder och hoppas att länkarna fungerar.
http://www.husse.se/hundfoder-och-hundtillbehr/torrfoder-fr-hundar/?produkt=144
http://www.husse.se/hundfoder-och-hundtillbehr/torrfoder-fr-hundar/?produkt=109
Husse sär ett skitfoder som är alldeles för dyrt för sitt innehåll….
Det är ju tur att alla har olika åsikter.
Jag kollade på fodrena du länkade till och de känns faktiskt som att de är för dyra för sittt innehåll. Sen om de funkar bra eller inte för hunden ska jag inte säga någonting om för jag har inte provat det. Men jag skulle inte köpa och prova det heller.
Det som heter Prima innehåller ju en massa mjöl av olika slag, betor och majs, som inte är något vidare för hunden, och inget riktigt kött. Senior innehåller ju i alla fall kyckling men också vete, betor och frukto-oligosackarider (!), och så torkat fiskmjöl (mjöl igen!) och torkat ägg istället för färska produkter. Och värst av allt - hydrolyserat protein! Att mata hunden med glutamat varje dag känns ju allt annat än bra.

#25 Som jag trodde då…
Så länge hunden är frisk och fin i hullet och inte skiter som en häst, så tycker jag att man kan forsätta med det foder man hållit sej till
Olika hundar tar till sej olika. Men det är jätte intressant det här med foder. Rena djungeln.
Går en uppfödar utbildning och det ska bli intressant när vi kommer till foder delen. Kursen går ju i olika delkurser
#25 Vad menar du med "färska produkter" Det måste ju vara torkat för att kunna hålla utan att bli gammalt
Man hittar säkert negativa saker i alla foder. Mina hundar har bara reagerat positivt på Husse. Eftersom vi alla har olika åsikter så är det väl bra att det finns många olika foder att välja mellan så kan man själv bilda sig en uppfattning om vilket foder man faller för,

Den här diskussionen om att hunden mår bra på fodret kan man inte ta innan hunden är gammal och har ätit samma foder i många år. Det är då bristsjukdommar och annat dyker upp!
Våra tikar får stora fina kullar och hade det varit ett dåligt foder hade dom heller inte fått så många valpar
Vet även att det gäller att pricka rätt i löpet, men fodret har en stor del i det också.

#30 Finns det någon forskning på det där? Jag vet nämnligen hundar som ätit frolic hela livet som även dom fått stora kullar. MEN när hundarna blivit äldre och ätit skiten i många år så har magen kolapsat och dom har fått div bristsjukdommar. Så jag tror faktiskt inte att stora kullar har så mycket att göra med fodret. Jag tror snarare att det har mer med gener och ras att göra. Sen beror det nog lite på hur kännslig hunden i sig är. Riktigt kännsliga hundar blir nog dåliga fortare än andra av dåligt foder. Men det finns ju många mindre oseriösa uppfödare som kör sina avelshundar på rent skräpfoder.
Det mest prisvärda svenska torrfodret är enl mig Magnussons Meat & Biscuit. Det är det enda torrfoder med 100 % svenska råvaror. Meat & Biscuit är bättre än originalet. Eftersom det är gjort av färskt muskelkött och färska ägg är det mycket hög kvalitet på proteinet och hunden behöver inte lika mycket av det som foder gjort på sämre proteinvara. Köttmjöl och torkade ägg har inte samma goda kvalitet som färska. Hundar tycker också att det är gott om fodret är gjort på färska animalier. Alla råvaror skrivs ut vad det är och inga anonyma råvaror i fodret. Fodret passar en del hundar med känslig mage. Det är skonsamt eftersom det är ugnsbakat.
Magnussons Meat & Biscuit Adult passar till normalaktiv hund. Om du vill ha mer animalier så finns Work-fodret och man kan också ge valpfoder till en vuxen hund om det passar hunden. Läs hur mycket energi som finns i fodret och det står nog på magnussons hemsida www.hundmat.com
Standart har sämre animaliska proteinvaror; köttmjöl och ben-broskmjöl. Ben-broskmjölet vet man inte ursprunget på (vilket djur det kommer från) och det brukar alltid vara sämre råvaror i det. De vegetabiliska proteinerna är från vitt ris och öljäst. Standarts foder har en del hundar svårt att tåla. Foder med högre procent fett kan vara svårt för en känslig mage.
Inte så dyra, men ändå bra svenska foder (dock inte helt svenska råvaror) är Doggy Professional, Halla foder och Mästers Jakt. Alla finns hos foderbilen.

Magnusson är ju intressant. Vet du om dom har någon uppfödar rabatt?
#31 Vi har bland annat Tax och dom får i genomsnitt 6 valpar per kull. Våra har i genomsnitt fått 7-8. Någon direkt forskning vat jag inte om som jag kan visa på.
Men en veterinär sa en gång att om tiken inte orkar bära alla valpar i magen kan hon kasta en del eller resorbera. Som räven gör när den inte orkar bära alla valpar på grund av dålig mattillgång med mera
#32 Vet du på ett ungefär hur mycket en Tax på cirka 8 kg ska ha i mängd/dygn? av fodret du föreslår
#27 Jag tycker att det är lite konstigt den där teorin att mat är bra så länge hunden ser bra ut och bajsar bra. Det finns ju t.ex. ämnen som kan vara cancerframkallande i längden, dvs du märker ingenting på hundens hälsa medan den äter maten, men i framtiden kanske den får cancer som den inte skulle ha fått om den inte ätit maten.
Med färska produkter menar jag att de är färska när de stoppar dem i smeten som ska bli torrfodret. T.ex. i Magnussons M&B stoppar dem färska produkter som sedan ugnsbakas, de är alltså aldrig torkade.
#30 & #31 Jag tror att foder och kullstorlek kan hänga ihop på ett sätt, att om tiken får mycket kalorier så klarar också kroppen av att ge många valpar. I så fall kan tiken få många valpar men ändå bristsjukdomar eller andra problem av fodret.
En hund kanske "fungerar" på ett billigt skitfoder som t.ex Doggy och den bajsar okej och ser okej ut. Men hur ser hunden ut initu och hur ser hunden ut om 5år efter att ha ätit i princip bara spannmål?
#34 Mmm, men jag funderar på hur mycket hunden ska ha per måltid
#36 Aha, det var så du menade med färskt haha, ibland blir det lite kortslutning
Med sjukdomar kan man aldrig veta. Det finns så otroligt många rasbundna sjukdomar som uppkommer med eller utan ett visst foder. Så det är nog bara en chanstagning när det gäller foder/sjukdomar. Men det är väl bra om man är mån om vovven
Jag har rätt många kullar bakom mej och många år med hundar och ingen har fått varken bristsjukdom eller annat

#36 & #37 Precis vad jag menar. Ett bra foder håller hunden frisk under hela livet. Givetvis kan det bli sjuk av annat. Medans ett skitfoder sakta sakta gör hunden sjuk. Precis som vissa produkter till människor. Vissa ex krämer som innehåller uttorkande saker som Benzen "gör" huden mjukare för att den torkar ut huden så att hunden måste producera mer fett. Tillslut orkar inte huden producera mer fett och biverkningarna kommer som ett brev på posten.
Jag har ex mött massor med framför allt tjejer som blivit beroende av läppbalsam. Just för att det är bensin produkter i som torkar ut huden så måste dom smörja och smörja och smörja… Många fattar inte att det är läppbalsamet som förstör läpparna… Precis som gubben i djuraffären som berättar att hans hund minsann har mått JÄTTE bra på Frolic i 8år, men nu helt plötsligt har hunden fått jätte problem med magen och måste äta svindyrt veterinär foder :-/ Han ser inte heller sambandet…
#37 Men vi har haft Doggy i många år och våra hundar lever fortfarande
Och då är dom hårt arbetande hundar. Inuti har jag inte tittat. Brukar du göra det…? Skämt åtsido, men alla har vi foder som vi fastnat för på grund av vi är nöjda med det. Då finns det ju ingen orsak att byta

Men det finns ju bättre och sämre skitfoder med :-) Doggy hör enligt mig till dom bättre "sämre" sorterna av foder.
#41 Jag kan inget annat än att skratta
Det var en bra jämförelse. Tycker den här tråden börjar hamna lite fel
Med läppglans och dyligt. Hmmm, jag är nog rätt trött
Jag tycker att läppbalsamjämförelsen var väldigt tydlig för att visa ett exempel :)

#43 Ha ha, tack :-) Jag kapade ju min egen tråd så jag tänkte att det inte gör så mycket att dra in det ämnet. Det var enda sättet jag kom på hur jag kunde förklara hur jag tänkte i går kväll :-P
#33: Uppfödarrabatt har jag ingen aning om men köper man mycket får man åtminstone viss rabatt. :)