Åh så jobbig han var...
Var på Unghundskursen med Arras igår *muttrar*
Och han var inte lite bångstyrig. Han som alltid är såå duktig lyssnade inte ens på kommandot "sitt", ville knappt ligga,
tjuvstartade på inkallning, försökte springa med de andra hundarna när de blev inkallade, skällde.. eller nja, lät mer som en gläffsande Tax.
Förklaringen. Ena tiken var i löp
och han har börjat fatta att de luktar såååå gott då.

Vad sa instruktörerna om löptiken då? Man brukar inte få ta med sig löpande tikar till träningsplanerna häromkring vet jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Inget vad jag vet/hörde. Det var ju lite sent ändå när hon redan var på plan.
Men men, nu vet jag ju vad jag har att vänta mig nästa vecka iallafall *L*

Konstigt. Men man brukar direkt bli hemskickad. Dessto längre hon är på planen dessto mer löptik kommer det lukta där.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tror att hon "bara" var i förlöp. Kanske ställer de sig annorlunda till det. Har ingen aning…
Luktade gjorde det verkligen iaf. När vi gjorde hopp över hinder så fick vår instruktör flytta runt på hindret så att det inte stod kvar på ett ställe där det luktade gott efter att tiken varit där.
jobbigt när d blir så, men bättre lycka nästa gång eller va säger man =D

För mig är det egentligen inte så viktigt att han presterar bra på klubben.
Är mest där för socialträning då vi bor ute på vischan och inte träffar så många andra hundar här hemma. Och för att ta del av andra inlärningssätt.
Men visst vore det trevligt om han visade hur duktig han faktiskt är/kan vara 
Se det positivt - missköter han sig på kursen är det ju lättare för instruktören att ge dig tips och råd om hur du ska bete dig i de lägena, om det nu skulle hända hemma också nån gång. ;) Bättre det än att han missköter sig hemma, men sköter sig exemplariskt på kursen, som en viss Mexx gjorde ett tag… Det var ju mycket hjälp man kunde få då. :P
Angående löptiken kanske instruktören ser det som bra träning för de andra hundarna, att de ska få tränas att kunna sköta sig och lyssna på husse/matte även med löptikar i närheten.. Eftersom det är unghundskurs och inte nån tävlingskurs. Då är det ju mer träning för att funka i vardagslivet och runt andra hundar och så..:)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag var upp till valbo brukshundsklubb i dag…och då pratade dom om just löptikar. Där är det inte tillåtet att ha en löptik då vissa hanhundarna inte kan koncentrera sig. Lite tråkigt för en hanhunds ägare att betala för en kurs och ha en hund som blir helt tom i skallen =)))