ca de bou ?
blev lite fundersam efter att ha läst ca de bou tråden och sedan såg den här annonsen:
Eftersom att det står i annonsen att ca de bou inte är lika dominant som rottweilern och att den är social och trevlig mot människor, hundar och andra djur, men det är ju nästan tvärtemot vad som sägs i ca de bou tråden. Så vad är det egentligen som stämmer, stämmer det att det är en ras som är mindre dominant än rottweilern och funkar bra med andra hundar?
Annonsen är borttagen då vi inte tillåter länkar till annonser// Admin Vill man har länk till annons får man PM:a trådskaparen.
Min hund är nu över 1½ år gammal och fungerar helt utmärkt med andra hundar. Kenneln som har annonsen kan i min åsikt försköna rasen alldeles för mycket, medan det som togs upp i tråden egentligen kom från folk i Puerto Rico som avlar rasen åt ett helt annat håll.
Såg någon från originaldiskussionerna på Facebook - har inte deltagit i dem själv då jag gått ur FB - som sade "A CA DE BOU SHOULD RIP YOUR HEAD OFF!!!11"
…alltså… INGEN seriös människa säger så. Ok att raserna ska bevaras som de är, men inte ens de mest hängivna Fila Brasileiro-älskarna skulle säga så om sina hundar, och en Fila är WAAAAY mycket vaktigare och mer "aggressiv" (fel ord egentligen) än en Ca de Bou.
Så tomtarna i Puerto Rico skulle jag inte lyssna på. Men det "förskönande" ska man också ta med en nypa salt, för det ÄR fortfarande en tuff vaktmastiff som använts i kamp i det förflutna, de är inga gosedjur i en mastiffdräkt som passar alla, vilket vissa får dem att framstå som. Men de är definitivt inga aggressiva monster heller.