Vom og hundemat?
Vad tycker ni om detta färskfoder? När man läser info om fodret låter det faktiskt bra. Jag är ingen expert på foder alls, men gillar inte riktigt att ge enbart torrfoder och började för något halvår sedan att också ge färskfoder. Har en riktigt kräsen hund som vissa dagar ratar färskfodret också som han annars brukar tycka om. Men hur som helst - ni som har koll på detta med foder, är inte detta ett bra färskfoder? Och betydligt bättre än torrfoder generellt? Erfarenheter? Hoppas ni har lite kommentarer!
Kanonfoder, som mina hundar satt högst upp på smaklistan
Man ska dock veta att det är inget för hundar som lätt lägger på sig. Jag ger valp-varianten och kommer fortsätta göra det även på min tik nu när hon är vuxen då det är mindre fett i den.
Jag har hört mycket positivt om VoH, men när det gäller sällskapshundar som inte är lika aktiva som brukshundar kan hunden bli stenhård i magen eftersom fodret inte har några fibrer från spannmål, frukt el grönsaker. Man kan ge lite sånt bredvid så får magen fibrer: t ex råriven morot och vitkål el lite hårt bröd om hunden äter det.
Det finns också en variant med VoH som innehåller ris (vet ej om den finns överallt) och den kan passa mindre aktiva hundar.
Man får vara noga med att inte ge för mycket av fodret om hunden har lätt för att gå upp i vikt. En del hundar kan känna sig hungriga eftersom det vanliga VoH inte har någon bulk som fyller upp magen. Ge varianten med ris eller ge riven morot/vitkål el annat med fibrer bredvid i så fall.
Lånar tråden så slipper det bli bli fler om samma sorts foder.
Mina Chihuahuor älskar VoH. Vi har nyss börjat med VoH kyckling för att se om det hjälper mot den ena tikens ev foderallergi. De får 20-25 gram per mål, två gånger om dagen. Hur mycket bör man öka på till en dräktig tik?
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#3 hoppas du får svar av någon som är kunnig inom både färskfoder och dräktighet…
kolla annars inne på barf i fokus, där finns det oftast någon som vet, både det ena och andra
Vår hund äter färskfoder men 500 g per portion… så det är ju lite skillnad 
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#4 Tack. Lite skillnad i storlek på våra hundar då.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Jag ger VoH till min valp och kommer även börja ge den vuxna när hans nuvarande mat är slut.
Har också uppfattat det som att det är ett väldigt bra foder.
Min valp var välddgt kräsen med maten och åt inte mycket alls tills jag bytte till VoH och då var maten borta i ett naffs.
VoH är ju helt spannmålsfritt!
Jag ger valpfodret till valpen och den vuxna kommer få lax eftersom den är fetast och han behöver det.
3, Står det inte på deras hemsida? om jag inte minns helt fel står det på nordic hemsida om just detta, kanske är det samma ökning?
TS har bara hört bra om detta foder, tyvärr har vi inte återförsäljare i våran närhet annars hade jag provat detta föder till hundarna.
#5 Nä vi har också en chihuahua….
NÄRÅ, skoja bara 
Har en boxerkille, 10 månader…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#3 Jag har också precis börjat med VoH för min jrts eventuella foderallergi, och trots veterinärens skeptism så fungerar det faktiskt. Utslagen är borta, tappar mindre päls och kliar sig mycket mindre. Fortfarande lite torr i huden, men det har bara gått drygt två veckor sedan vi böt.
Angående fodermängd tycker jag du bör ringa till VoH:s huvudkontor (nr står på hemsidan). De som svarar är jättekunninga, jag ringde dit för att se vilken fodersort som passade min kille bäst. Han som svarade hade själv en foderallergisk hund (dock i större format) och rådde mig att köra varannan måltid kyckling, varannan ren vom, då kyckling tydligen kan bli lite starkt för så små raser. Dessutom håller vomen igång magen lite bättre.
Lycka till!
#TS jag tycker att det är ett toppenfoder! Har som sagt inte kört det så länge men hitills är det succé. Består av sådant som hundar faktiskt ska äta, och min kräsna kille slukar maten på nolltid. Han har inte haft några problem med magen, men jag ger honom en morot vid sidan. Bra för tänderna att få tugga plus bra för magen.
Råder även dig att ringa till deras huvudkontor om du har frågor, de är som sagt jättekunniga och informativa!