Torr hud
Min familj har 3 hundar som har lite torr hud. Undrar om det finns något jag kan ge dem i maten eller smörja in dem med för att den inte ska vara så torr eftersom det blir att deras hud blir iriterad istället eftersom dem kliar sig ganska mycket. Skulle vara jätte snällt om någon kunde ge lite tips!
Vad äter de för mat?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Bara vanlig torrfoder och rester när vi har över
Att svara torrfoder är ju ganska så brett. Vilken sort äter dem?
Eftersom alla är torra i huden så beror det nog inte på individen utan det beror nog på själva fodret.
Du kan ju testa att ge olja eller en äggula på maten då och då. men kanske ett foderbyte är att föredra eftersom du skriver att de blir "irriterade" :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vet inte vad för hundar det är.. Men eftersom jag har en nakenhund så är huden ett nästan ständigt problem med honom. Hur ofta ska.man bada? Vad ska han badas i? Vad ska han smörjas in med? Hur ofta? Man vill ju inte att huden ska vara för fet eller för torr. Sen beror det mycket på vädret/klimatet också. Nu på vintern blir huden lättare torr eftersom luften är så torr, på sommaren blir han lätt för fet i huden istället, eftersom han nästan dagligen smörjs in med solskydd. Det som funkat bäst för honom är att badas en gång i veckan (för att få bort hudavlagringar bland annat) och då tvätta honom i vanlig tvål som jag själv tvättar mig i. Sen smörjs han med babyolja så fort han blivit lite torr (så det inte droppar om honom). Skulle han vara väldigt torr i huden, som nu på vintern, så smörjer vi en gång till, mitt i veckan, med en ganska fet bodylotion. Hoppas det löser sig för er, även om mitt tips kanske inte passar era hundar. Har.dom mycket päls kan den ju bli riktigt flötig av oljan tex. Men det är aldrig kul när ens hund har torr hud. Håller tummar och tår för att dom blir bättre snart!
1 är pitbull, 1 är labrador, rotweiler och border collie och 1 valp efter dem två. Det är Coops egen mat.
och 3 hundar i hushållet kliar sig skulle jag i första hand misstänka ohyra av något slag. Kontakta vetten för undersökning.
Jag skulle föreslå att ni gör som #5 redan föreslog, kontakta veterinär för att kolla om de har ohyra, sedan vill jag tipsa om att läsa på om olika fodersorter och ge något ordentligt foder till dem. Måånga hundar börjar klia sig, får dålig päls osv om de äter foder som inte passar dem perfekt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm