Hund och lägenhet?
Hej alla!
I januari flyttar jag in i min 1a på 27 kvadratmeter.
Det ska bli jag och en pom då? Jag måste bara fråga det är inte för lita plats för hunden? Även om det är en liten ras?
Sen så sitter jag i tankar på hur man som bäst gör lägenheten valp säker?
Jag tänkte att om jag ska i väg och handla så har jag ett ''kompost'' galler runt ett litet område som valp hage där jag lägger ner henne för att hålle henne säker den stunden jag inte har koll på henne.
Jag har ju min ganska så stora och tunga dator.. så det är väldigt svårt att ha den på bordet istället för på golvet…
Det är ju väldigt mycket sladdar som kommer ifrån den och då är tanken om jag ska skaffa något för att skydda undan det ? Jag vet dock inte vad riktigt :S ….
Jag vill så gärna planera detta så bra jag kan! Valpen som tidigast skulle anlända i mitten på feburari så det är ju gott om tid.
Sen så undrar jag också om ben till små hundar? För det finns många som säger att man inte ska ha såna som blir mjuka.
Jag antar att jag är lite över rädd.. men jag är bara så nervös över att få min första riktigta egna hund så att säga.
Spännande med valp :)
För liten plats blir det definitivt inte i den lgh. Du skulle kunna ha en GD åxå, för det är ju inte inomhus den ska motioneras. Inne håller man sig lugn, och blir aktiverad utifrån utrymme, så det behöver du absolut inte oroa dig för.
Att valpsäkra. De kablar Jag upptäckt kan vara spännande för hundarna, är nätverkskabeln till datorn. Vet inte vad det är för speciellt med den, men flera kompisar har åxå sagt att det är den enda kabel deras hundar överhuvudtaget visat intresse för. Du kan ju helt enkelt ställa saker ivägen, eller lägga nåt PÅ kabelhärvan, tills valpen är äldre :)
Tuggben är bra. Du behöver nog inte vara överdrivet orolig, men håll koll på valpen även där.
Gu så spännande det ska bli :)
Lycka till !
Ang. utrymme.
Beror på vad man gör det till :) Är du ute mycket och rör dig utanför lägenheten skulle jag säga att det är helt ok :) En vän till mig hade sin BC+Norbottensspets i en 27 kvm och hon verkade inte lida av det :) Däremot kanske man inte ska låta dem sitta och uggla där 90% av dagen vilken min vän gjorde :/ Det ledde för hennes del till en hel del trasiga tapeter och andra hyss, men får hunden aktivering nog och sådant tycker jag att det är ok :)
#2 Lämnar man hundar hemma 90% av dagen, hjälper det inte om man bor i en 5:a på 250 kvadrat
#3 Nej visserligen inte, men ändå ;)
1#
2#
Jo det förstår jag :) Men jag var bara lite orolig XD
Roligt det kanske är bara nätverks kabeln ? Men ska försöka skaffa mig någon plajwood skiva och ha för kanske kan funka.
Jag tror att jag kommer vara mindre orolig när valpen väl är här .. just nu är jag så orolig över att jag ska glömma nått viktigt…
Tack ! :)
Slappna av och njut av valpen när den kommer :)
Jag förstår att tankarna går, och att oron gnager, men du…. det brukar lösa sig :)
Det gör det säkert :) Det jobbigaste av allt är väl väntan sen när valpen har födds .. man vill ju säkert jätte gärna ta med den hem på en gång..
#7 Ja… väntan kan göra en tokig….. :) men är underbar på samma gång :)
Har inte läst kommentarerna men bara hunden får aktivitering och motion så är det nog inga problem alls :)