Biter på sina ben
Hej!
När min jrt ska vila lägger hon alltid sig och biter på sina framben, bakben och mage. Hon har gjort så ända sen jag köpte henne för 1½ år sen, jag frågade en bekant om detta, men hon sa att hon inte visste. Kan min hund ha någon slags klåda på de ställena, i så fall tycker jag hon borde bita där även när hon är ute eller trix tränar osv.
Vad tror ni att detta kan bero på? 
-Bättre ökänd än okänd
javisst kan det vara klåda, många Jrt har ju allergier tex. Har hon några utslag eller syns nåt annat avvikande på huden?
Min lilla terrier har konstaterats ha kvalsterallergi, och hon kliar sig främst på morgonen, inte så mycket i övrigt på dagen.
Det kan åxå vara nån form av fix idé hon fått, att göra det.
Hon kan mycket väl ha klåda, men det kan också vara något slags "tvångs beteénde" min hund t.ex har utvecklat ett slags "tvångs beteénde" han biter sig själv på tassarna, men när man säger åt honom så slutar han.
Jag tror att det kan vara ett tv[ngs beteende, eftersom #2 vovve ocks[ biter sig p[ tassarna. Tycker ni jag ska kolla upp det
-Bättre ökänd än okänd
Mina föräldrars sista border collie började tugga och slicka på sina ben när de sålde korna och hans arbetsuppgifter försvann. I hans fall handlade det om stereotypa beteenden och det upphörde när han fick annat att sysselsätta sig med. Jag gick kurs med honom och han fick börja valla hönsflocken istället;) nu är han tolv år och en väldigt tillfreds gårdshund- som har sina arbetsuppgifter. Hur aktiveras hunden? Har något förändrats hos er?
Min valp brukar ligga och slicka och tugga på alla fyra tassar/ben, hon gör det när hon är trött men inte riktigt kommer till ro. Då ligger hon och slickar så en stund och rullar runt på rygg lite, ser mer ut som att hon myser än att det skulle vara något fel……. Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle vara något fel!
#5 du behöver säkert inte oroa dig:) det är helt normalt att hundar tvättar sina tassar, och då kan de gnaga lite oxå, det är när beteendet går till överdrift och det blir en överslagshandling man kan börja oroa sig. Det kan bero på klåda oxå, då får man gå till vet och kolla upp vad det beror på.
hej igen! 
1. Nej, hon har ingen kl[da vad jag vet
4. Hon f[r vara l;s minst en g[ng per dag och trix tr'nar ocks[ minst en g[ng per dag och hon brukar 'ven springa med mig n'r jag 'r ute och joggar, sparkar , [ker skidor osv..
-Bättre ökänd än okänd
#7 Som du kanske vet är det nästintill omöjligt att trötta ut en jack russell fysiskt, därför är den mentala biten väldigt viktig för oss med denna ras. Visst att träna trix är bra hjärngympa, MEN lite enformigt och detta är en ras som gillar nya saker och nya utmaningar.
Jag tycker du borde variera träningen. Låt hunden leta godis eller något annat gott, gör andra övningar så att hunden får tänka.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se