Anmälan?
Var på möte tidigare idag och mitt i mötet ringer telefonen och det är polisen..? En kvinna frågar om jag har en rödaktig hund och det har jag ju, så jag säger: jaa? Så säger hon att dom har fått in en polisanmälan om att en rödaktig hund ska ha sprungit lös och sprungit fram till personer.
Jag blir ju jätteförvirrad eftersom jag alltid har Valle kopplad eftersom han inte kommer på inkallning. Så jag berättar att jag alltid håller honom kopplad. Så säger hon jaha? Och frågar om jag haft honom lös nånting den senaste tiden och jag svarar nä nä nä, verkligen inte. Så berättar hon att hon fått in anmälan om detta och hade ringt mig för att min hund stämmer in på beskrivningen. Jag är vid det här laget jätteförvirrad och fattar ingenting. Jag berättar att grannarna har Amstaffar som är beiga (fawn heter det ju men jag antog att hon inte skulle förstå vad det var för färg) och att dom brukade ha sina hundar lösa utan att hålla koll på hundarna. Och jag vet att de sen tidigare fått flera anmälningar från grannar om att hålla sina hundar kopplade. Dessutom har polisen åkt dit och pratat med dom om det. Men jag har dock inte sett de ha sina hundar okopplade på jättlänge.
Jag tycker iallafall hela grejen är jättemärklig. Då jag som sagt alltid har honom kopplad, antingen i koppel eller spårlina. Visst har jag haft honom lös innan och då sprang han dumt nog fram och skulle hälsa på några grannar. Och en gång sprang han fram till en mörkhyad som var hundrädd. Och det var ju jättepinsamt. Men det var 3 månader sen! Och jag kan inte tro att man anmäler nån för att det händer en gång. Och dessutom är det ju konstigt om det är först nu anmälan kommer. Hur som helst så är han sedan dess alltid kopplad, just för att han inte ska springa fram till folk.
Jag fattar iallafall noll just nu. Jag vet att grannarna som bor i samma hus skulle ha pratat med mig istället för att gå via polisen om det hade varit nåt problem. För vi känner alla varandra och de har själva hund. Så isåfall är det nån från nåt av grannhusen. Men det kan inte vara min hund dom syftar på!
Irriterad jag blir.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vad trist att de bara tar en som faller in i beskrivningen ursh jobbigt hoppas de hittar iaf rätt hund o ägare. Ta för 17 inte åt dig om du har hunden kopplad.
Lite ot kanske, men vad är det o anmäla hund som går fram till folk? har man inget värre o anmäla? Okej är personen/erna nu hundrädda kan man kanske förstå deras rädsla men om inte tycker jag det låter lite löjligt på sätt o vis. Tur man har hundar som inte går fram till folk 
Det låter ganska snett, jo.
Men kan det inte vara så att personen som hunden sprang fram till för tre månaders sedan anmälde, trots allt? Jag menar, det kanske inte hamnar högst upp i prioriteringshögen hos polisen att ta tag i sådant. Men har ingen aning.
Jag skulle också bli förbryllad över ett sådant samtal…. Konstigt att polisen bara "hoppar på" dig då de tycker att din hund passar in på beskrivningen, måste ju finnas fler hundar som passar in på samma beskrivning!
1# Personen i fråga kanske är hemskt allergisk eller tänker på att folk faktiskt kan vara det?
Men nu låter det ju som de helt enkelt ringt fel person.
#1 Det hoppas jag också.
Håller med.. visst, om det händer gång på gång och personen är hundrädd och tycker det är obehagligt. Då kan jag förstå att man anmäler. Men springer hunden fram nån gång och det första man gör är att ta upp telefonen och polisanmäla. Ja då undrar jag också om man inte överdriver.
#2 Jo kanske det. Men det låter konstigt att anmäla när det bara hände en gång.
Shit! Jag hade blivit riktigt förbannad på konstapeln i telefonen. Om dom ringer igen så fråga om dom har något mer och gå på än bara färgen? Det är ju skillnad på en amstaff och en boxer (ser ut som att du äger en sådan på din bild)
Men, försök att inte ta på dej. Jag vet att det är svårt, men du har inte gjort något fel enligt mej!
Hälsningar Angelica
Angelica
5#
Mjo, det kan väl hända att du hade oturen att bli "droppen som fick bägaren att rinna över". Att det är en person som kanske är väldigt hundrädd, eller som ännu värre - är allergisk. Och det hänt denna flera gånger, även om det inte varit din hund.
Men låter ju som du tagit ditt ansvar när som märkte att hunden hade lite utav en egen vilja ibland, och kopplade honom.
Fast det utesluter fortfarande inte att det kan vara fel hund. Men hur bevisar man egentligen det?
Vad händer om man blir anmäld då, egentligen? Får man en varning? Inga ytterligare åtgärder, förhoppningsvis?
#3 Ja eller hur. Dock så är Valle den enda "rödaktiga" hunden här på gården. Men kanske anmälaren har synfel eller nåt.
#7 Ne det blir nog inget av anmälan. För jag förklarade ju för polisen att jag inte har haft hunden okopplad. Så då händer det väl inte så mycket. Ingen varning fick jag heller då man ju inte kan bevisa att det är min hund.
Eller så får jag väl ett brev med posten där dom kallar mig till högsta domstolen
så blir det väl 10-15 års fängelse för att jag är ägare till en rödaktig hund som ska ha sprungit fram till folk.
#6 Tack! :) Ja det är en Boxer.
Ojdå, men hur fick dom tag i ditt nummer då tro?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag är evigt trött på lösa hundar som springer fram till en, så jag kan mycket väl förstå om folk anmäler det. Allra helst om det gäller personer som har barn med sig också.
Men nu visade det sig ju att det inte var du eftersom din hund inte varit löst. Måste ju vara skönt :)
#11 Bra fråga! Inte en aning.
#12 Jo, om det nu inte är nån som anmälde för 3 månader sen.
Ts kan säga så här i den statsdelen vi bor på är folk väldigt less på lösa hundar och vad jag har märkt så är det många klagofolk som har lite att göra ! Synd bara att du ska behöva råka ut för det ! Men frågade du inte polisen vem som anmält och hur dom fick tag i dig osv ? Det klagas vilt och brett här och många är orloga pga alla amstaffs som kommit hit med unga ägare som flyger efter dessa hundar . dock verkar hundarna trevliga men fördommar släpper ine så fort!
#13 Fast då hade väl polisen frågat om du hade hunden lös för 3 månader sedan? Springer han fram till främmande då han är lös?
#14 Nej jag glömde fråga det. Men många anmäler ju hur som helst anonymt. Men jag borde ha frågat när detta skulle ha hänt. Dumt av mig.
#15 Jo i och för sig. Ja det gör han tyvärr.
Men vet du att det inte är din hund varit lös, så är det ju inte din hund dom menar.
Hittar dom inte hunden så kommer det troligtvis läggas ner.
≧◔◡◔≦
#17 Men samtidgt är det bara min hund som har den färgen här på gården. Det är det som är så konstigt.
#18 Om det är hunden på avataren är han väl brindle?
Kan ju varit en besökande hund också, eller en rymling som stuckit långt.
Jag fiskade upp en äldre storpudel en gång utanför min lägenhet och lämnade in hos polisen, den hade jag aldrig sett tidigare.
≧◔◡◔≦
#19 Ja han är brindel. Men brindlar kan skifta i många olika nyanser. Och han har en röd nyans på sin grundfärg.
Jo det kan det ju faktiskt ha varit.