Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 5191 ggr
[Surina]
0

Korthår vs långhår

Eftersom vi har en tråd om storlek på hundar så tycker jag det skulle vara roligt med en tråd om pälsen också :)

alternativ:

Korthår

''mellan hår''

Långhår

Sen säg varför ! :D

Labolina_73
0

hahahahaha oj,,, jaaa du.. det beror ju helt på…

MEN jag tycker att en stor hund ska vara korthårig och en liten lite mera päls,, :-) vet inte om det är för att jag är bekväm kanske… ;-)

tar ju en faslig tid att kamma en leonberger kontra dogoargentino,, medans en liten hund går ganska fort oavsett iom storleken.. :-)

men jag vet inte,,,,

gillar alla varianter tror jag.

//Linda

EternalWinter
0

Långhår/Mellan. För att jag tycker det är absolut sötast när dem har mycket päls.Kyss

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Zvintos
0

Korthår! Glad Dels skulle jag aldrig orka med pälsvården och dels är jag allergisk emot just långhåriga hundar. Gillar utseendet på de korthåriga bättre dessutom.

[Nalle-]
0

Lockigt! Och helst ska det hållas mellanlångt, för att jag tycker det är finast så helt enkelt.

Anibaz
0

Mellan/långt. Haaaaatar kort päls som sätter sig i tyger och inte går att få bort. Långpäls är så enkel att få bort.

Loveradio
0

Korthår! Man slipper pälsvården, även fast jag egentligen inte har så mycket emot att pyssla med sånt. Kan tycka det är rätt kul faktiskt. Men gillar det korthåriga utseendet mer. Långhåriga hundar har aldrig riktigt tilltalat mig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Changrila
0

Korthår. Enkel anledning till att jag gillar det. Det är praktiskt ur skötselsynpunkt och drar inte in speciellt mycket smuts jämfört med andra pälstyper.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

fayefaye
2

Mellan eller långt. Gillar inte kort stickigt hår som sätter fast sig i mattor, möbler, kläder och ibland i huden! Min hund har lockigt hår som inte fäller, perfekt tycker jag! Nackdelen är väl pälsvården, men jag tycker lätt att det väger upp!

Belimas
0

Mellanlångt á la tibbe, leonberger, finsk lapphund, golden och liknande =) Korthårs päls gör så förbannat ont att få i foten så nej tack och riktigt lång päls skulle jag inte stå ut med, så roligt är det inte att kamma och borsta.

[jakke94]
2

korthår när det regnar o är lerigt, långhår när man ligger inne i soffan med förkylning och ligger o gosar med vovven :)

ikapika
0

Har ju både e långhårig och en korthårig men föredrar absolut korthår, är så less på att frisera, eller ja inte bara jag utan wille också ;) han och jag tycker det är tråkigt :P

Så skönt med korthåriga hundar som nämnts tidigare, de drar inte in lika mkt skit etc ;)

malinroth
0

När det gäller längd har jag väl ingen favorit egentligen men jag föredrar absolut päls som inte fäller! Hundar som inte fäller kräver ju ofta en hel del pälsvård med bad borstning och klippning men det är mer en fördel än en nackdel tycker jag :) Jag har svårt att se mig själv med en hund som fäller, tycker det är svinjobbigt med hundhår (även katthår) överallt!

Skulle jag välja en pälstyp som fäller skulle det vara antingen Bearded Collie eller typ spanielpäls.

Fridaaaa
0

Båda! Glad

Beror på, men gillar båda :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kitten86
0

"mellan"/ lockigt föredras mest, sen långhår och sist korthår.
Har en dvärgpudel och en sheltie.

Pudel har eg bästa pälsen då man slipper ha den inomhus som små dammråttor jämt Foten i munnen Samt att den inte drar in lika mycket smuts under skitväders perioderna. Så kan man ju anpassa längden efter väder och behov! Dock fryser hunden i regel mer…

Korthåriga pälsar har en tendens att fastna ÖVERALLT och är bara allmänt jobbiga att få bort ur möbler, kläder etc. Visst är själva pälsskötseln på hunden lätt men sen allt hår som verkligen hamnar överallt - nej tack!

Långhåriga fungerar bra. Hunden klarar alla väder men drar visserligen in en hel del smuts vid regn etc. Över lag tycker jag att de inte heller behöver överdrivet mycket pälsvård, även om de självklart behöver mer än en JT/ mops eller liknande. Har tidigare haft New Foundland och nu en sheltie. Pälsen märks dock mest av via dammråttorna, men det är bara att damsuga oftare så märls dem inte Cool

[Forest]
0

Långhårig så kan man frisera den som man vill Glad

MartinaLarsson
0

Långhårig. Dels är jag mer allergisk mot korthårsraser eller rättare sagt raser som fäller mycket. Men jag kan nog också säga att jag skulle bli oerhört rastlös av att inte ha någon pälsvård att ta hand om…

NathalieT
0

Spelar ingen roll, jag gillar alla pälslängder och varianter :D

[Ronon-m]
0

Korthårig!! Är själv riktigt dålig på pälsvård och tycker det är jätte trist! Därför trimmar jag ner Ozzi, annars hade han varit en enda stor tova ;)

Ixectrona
0

Jag har alltid gillat släthåriga djur, men pälsen är en MARDRÖM när de fäller.
Wikus har fällt non stop nu i elva månader och jag får sopa ALLA golv i HELA lägenheten VARJE DAG. Gråter (Ja, snart gråter jag. Eller sliter av mitt eget hår, men då blir det ju bara mer att sopa.)

Jag har vuxit upp med shelties och långhåriga katter och även om den pälsen inte är min "smak" så är den åh-så-mycket-lättare att leva med.

Så i fortsättningen blir det nog antingen hundar med annan päls (helst de som inte fäller alls) eller ingen päls överhuvudtaget, á la Xoloitzcuintli.

fayefaye
0

#19 Vad är Wikus för ras?

Tycker det blir så mycket mer hår överallt på korthårsraser än långhårsraser konstigt nog… Långhårsrasernas päls lägger ju sig i tussar iaf eller stannar i pälsen tills man borstar ur håret, medans korthår lägger sig i ett jämt lager över hela hemmet tycker jag O_o Nån annan än jag som vart med om att korthår som fastnat i foten som en nål? Passade en släthårig foxterrier en gång när det hände, trodde knappt mina ögon :O

Ixectrona
0

#20 - En Ca de Bou, alltså med päls typisk för "bull-and-terrier-raserna" och de flesta mastiffer.

Jag hade en Whippet förut och hans päls liknade Wikus, men han hade nog ingen underull och han fällde bara ett par veckor åt gången, två gånger om året.

Viccan92
0

Mellan eller långt. Det beror lite på ras om jag vill ha långt. Mellan är kanske bäst men är löjligt förtjust i riktigt långhåriga hundar. Nästan dreglar när jag ser en riktigt fin, välvårdad afghan med lång utställningspäls.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Mischa
0

Korthårig utan underull.

Inget underhåll och inte mycket att fälla.

≧◔◡◔≦

[Surina]
0

Själv har jag alltid varit jätte färtjust i långåriga raser ^^ Älskar mycket päls! Men sen tycker jag det är verkligen roligt att bosta mycket också :)

SaraC
0

Medellångt-långt med underull, som min egen och liknande raser helst!

Vill ha en hund som tål alla möjliga väder relativt bra, men främst klarar en god bit under minusstrecket utan att behöva täcken och liknande. Då krävs underull. Drygt när de fäller, men det hår som fälls är så mycket lättare att tas med än korthåriga hundars som äter sig in i allt möjligt och vägrar försvinna. Min hunds päls stöter bort både vatten och smuts och han drar knappt in något alls, då har många korthårigare hundar än honom dragit in mer. Och sist men inte minst så gillar jag hundar med längre hår mer utseendemässigt!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KvirrZ
0

Slät till medellång.

- Mvh Emma