Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5830 ggr
RagnarDivis
0

AKUT??AKUT!!NÖD!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det AKUT till vetrinären? min 5åriga havanais tik har ätit upp LITE mindre en en hel NOBLESSE choklad låda Gråtervet inte om hon måste till vetten eller AKUT till vetten alltså vetrinären. hon mår inte så jette bra Rynkar på näsanmamma sover alltså ja det är ju morgon men pappa bryr sig inte.

jag kenner att hon inte mår bra hon vrider och vender på sig Gråterjag vet inte vad jag ska göra. är redo för svar hela tiden kommer inte lämna denna sida tills jag fått svar på vad jag ska göra!!

jag kenner att hon inte mår bra hon vrider och vender sig och hon kliver upp ibland jag kenner att hon säger matte vi måste till vetrinärenGråter

jag ska bretta hur allt gick till igår kväll när vi skulle lägga oss så stängde inte NÅGON dörren upp och då kan ni gissa att på natten gick hon ner och åt upp choklad lådan som NÅGON hade glömt och i morse gick jag ner och såg att AKEN VARTOMM helt helt TOMM jag vet inte vad jag ska göra kenner mig som att jag måste åka AKUT TILL VETTENGråter

jette jette jette tacksam för svar Gråter

RagnarDivis
0

Ett problem bara hon löper

Sötis
3

Skynda till vetrinären!!! Choklad är jätte giftigt för hundar! Ps.Jag har själv hund!

PetraKarin
0

Har hon ätit choklad och visar att mår dåligt borde du ta in henne direkt ja.
En hel ask Nobless låter mycket för en sådan liten hund.

Har du ingen som kan hjälpa dig till veterinär så får du lösa det själv, beställ en taxi eller så.
Eller förklara på din pappa att du misstänker att hon faktiskt är förgiftad så kanske han kan köra dig.

Att hon löper är inga problem, en sjuk hund ska till veterinären, oavsett om den löper, är agressiv eller annat man kan annars tveka inför.

Lycka till!

[baby_cuddles]
0

Det enda jag har att säga är att ni MÅSTE till vet!
Choklad är giftigt för hundar.. Och i det mängden, ja skynda på..
Skulle tro att ev. en magpumpning eller nått är aktuellt.. Ev. att hon får något som gör att hon kräker upp..

Har själv hund/ar så jag vet..

Stå på dig och berätta för din pappa.. Han borde förstå.. Hon mår inte bra efter all den choklad..

Maliiin
0

Jag vet en gråhund som åt upp en hel ask med merci. Men den blev inte dålig och de behövde inte åka till veterinären då veterinären sa att de bara skulle hålla koll på henne så att hon inte blev dålig.

Men om din hund är dålig måste du åka! Det är bara att ringa veterinären direkt.

Mörk choklad är alltid farligare för hundarna med..

Mischa
0

Är det så att du ser att hunden inte mår bra så tycker jag du skall väcka din mamma och säga vad som har hänt, sen är det upp till dina föräldrar att ta sitt ansvar.

≧◔◡◔≦

[Forest]
1

2, jag har haft hundar som ätit alla har klarat sig bra dok en som vart lös i magen dagen efter, visst giftigt vissa reagerar mycket vissa inget det är som lottodragning. Därimot anser jag som du man ska kontakta vetrinären för råd o sen se vad de anser vill dom att man kommer så ska man åka :)

TIPS till ALLA! Glad  Flytande medicinskt kol kan man köpa på apotek, köp hem alltid bra att ha hemma såna tillfällen hunden ätit något olämpligt som går att kräkas upp som chokladFlört

RagnarDivis
1

Lungt har kollat upp på internet och det var ingen fara helt helt lungtCool

Maliiin
0

#8 Men om hunden är dålig som du skrivit innan ska du nog ringa veterinären! För vissa hundar är mer känsliga än andra..

RagnarDivis
1

Men vi ska bara holla koll på henne hela tiden om det är nogot som besvärar henne som det visserligrn inte gör så måste vi åka till vetten

men iaf ded är helt helt lungtCool

[Sniff]
0

Om hunden är skakig, har ont i magen, kräks, orolig, upphetsad, oregelbunden puls, kissar och dricker mer, och är allmänt dålig måste ni åka in.
Symptomen visar sig efter 4-5 timmar.

Min havanaise åt en hembakt kaka med choklad, men det var inte mycket choklad i den så det gick bra. Men jätteorolig blev jag.

Hur går det?

sallberglina
4

Medicinskt kol rekommenderas inte längre vad jag vet, och jag tror inte ens vi säljer det på vårt apotek längre.

"Om Din hund har ätit eller svalt något olämpligt bör Du så snart som möjligt uppsöka Din veterinär eller ett djursjukhus, Där kan de ge en spruta, som framkallar kräkningar.

Om en hund äter en större mängd choklad kan den bli förgiftad.

Choklad innehåller teobromin, som påverkar mage, tarmar nerver och hjärtat.
Vanligen börjar hunden kräkas 2-4 timmar efter förtäring. Den blir orolig, kissar rikligt, senare kan den bli stel och få kramper, Vid allvarliga förgiftningar kan hunden dö.
Allvarliga förgiftningar kan inträffa om 7 kg hund äter 450 gram choklad.
_I tidigt stadium bör hunden kräkas upp maginnehållet. Den ges medicinsk kol och får därefter dropp. Om hunden visar symtom ska den behandlas av veterinär och helst på djursjukhus." Källa

TS: Hoppas det gått bra!! Glad_

RagnarDivis
0

#11-#12 Hu ja jag vet inte är ganska bra hon har ätit halva mat skålen jag är redd hela tiden och kollar att hon mår bra.var ienterligen kanske 70-73-75 g hon fick i sig är endå lite redd tror hon har fått i sig ganska mycket lovar att bretta hur det går i morgon.16:57 kl

annelajsen
0

Noblesse innehåller typ ingen kakao. Dom kan bli hyper ett tag men det brukar lugna sig. Det brukar jämföras med amfetamin.. Men är du orolig bör du åka in.

Wand
3

Choklad är jättegiftigt för hundar, så om hon uppvisar att hon mår dåligt bör du absolut ta henne till veterinär. Det är LAG på att man ska ta sina djur till veterinär när de behöver vård, och även om hon kanske visar att hon mår lite bättre så kan det pang tjong braka till och så blir det jätteakut. 

Att ha en hund som går runt och eventuellt är förgiftad är då inget som jag skulle tillåta.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
1

veterinär direkt, ingen tvekan, den mängden till en liten hund är inte bra eftersom det finns ett ämne i choklad som är giftigt för hundar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sallberglina
2

Det kanske är som vid järnförgiftning, att de först får ganska lindriga symptom som sedan upphör helt, och efter ca ½ dygn så börjar organen svikta och man får mycket allvarliga symptom och död kan inträffa snabbt! 

Tveka inte att ta hunden till veterinären i sådana här lägen. Det kan kosta en hel del, men tänk vad man (i alla fall jag) skulle ångra mig för resten av mitt liv om mitt djur blev sjukt p.g.a. att jag inte tog den till veterinär.

[Forest]
0

TS hur mår hunden nu?

[Nalle-]
0

Hugo fick i sig en ruta av marabou mjölkchoklad förra helgen och jag blev helt förtvivlad, ville ringa veterinären direkt. Men jag googlade runt och det verkade inte vara någon fara med en så pass liten mängd, höll stenkoll på honom och det gick bra. 

Vill också veta, hur mår den?

Wand
0

#19 Det är skillnad med en ruta choklad och mer än en halv låda noblesse dock.

[Nalle-]
0

#20, Men absolut! Hade min fått i sig så mycket hade jag ringt veterinären direkt. 
Lät dock som att h*n redan ringt veterinär, så jag tyckte inte att jag behövde påpeka det igen.

RagnarDivis
1

hmm måste säga till mamma att hon ska läsa alla svarFörvånad.

iaf hon alltså hunden mår bra och så men hon kann prutta i typ 12 sek ganska ofrächt Cool iaf hör gärna av er till mig om ni undrar något eller vill något jag är öppen att ta emot svar till 9 eller 10.

hur hunden mår.

jo hon mår väl bra ligger och suckar ibland kan prutta till lite kliva upp och nosa på saker kan vrida och venda sig men ja hon mår bra.

är fortfarande orolig om det skulle henda nogot i natt eller nu skulle jag bli jette jette redd.

Wand
0

#22 Om hon vrider och vänder sig så MÅR HON INTE BRA. Ta henne till veterinär, herregud!! Hon har antagligen jätteont!

Maja2
4

Ts, ni kan ju ringa veterinär och rådfråga i alla fall.

Fridaaaa
0

#22 OM hon vrider och vänder på sig mår hon inte bra!

RagnarDivis
0

Nu söker vi vetrinärRynkar på näsanmen det är ingen fara det är bara för säkerhets skull

Labolina_73
4

JAg förstår faktiskt inte hur man kan gå en hel dag på detta vis, vara orolig och nervös för hunden som uppenbarligen inte mår bra utan att kontakte veterinären och be att få komma in.. iaf för säkerhetsskull--

hellre en gång för mycket än en gång för lite….

//Linda

Wand
0

#27 Håller med… speciellt om hunden vridit sig och gasat hela dagen… då är det uppenbarligen något på tok. Rynkar på näsan

#26 Bra.

Labolina_73
0

#26,, bra att du äntligen kontaktar veterinär..

Fridaaaa
2

#26 Hur kan du säga att det inte är någon vara när hunden vänder ochh vrider på sig?! Då har den ont!

Hanna
6

Ursäkta, men att inte ringa vetten direkt en hund äter något som kan vara dödsfarligt tar inte jag som att man bryr sig om hunden. Det kostar inga pengar att rådfråga och ha kontakt med veterinären. Och skaffar man hund får man ta kostnader som blir. Och att säga att det är "helt lugnt"…

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wand
0

#31 Helt klart. 

När man tar på sig ansvaret för ett djur så ska man räkna med veterinärskostnader och veterinärsbesök. Kan man inte ordna detta, ja då ska man inte ha djur heller.

Och när hon själv beskriver att hunden vrider och vänder sig samtidigt som hon säger att hunden mår bra…

Hanna
0

Som exempel, en av mina ödlor som kostade 150kr fick mask och behandlingen skulle kosta 2000kr. Jag var helt beredd på att lägga ut detta. Dock efter kontakt med fler veterinärer fick jag ett billigare medel (dem andra ville typ ha massa onödigt och sin "special") så jag slapp betala denna dyra medicin.

Men jag kunde inte bara låta en av mina "bebisar" lida för att behandlingen var dyr. Kan säga att jag ringde vetten direkt även om det inte ens var akut och satt väl sammanlagt i en timme och pratade och brände mobilpengar.

Men bara för att det är ett djur som "verkar" må bra så är det alltid bäst att ringa. För hur kul är det om nu denna hund ligger död imorgon?

Dessutom är det dyrare att åka in på kvällen oftast.

Wand
0

#33 Precis!

Jag har hamstrar, gerbiler och möss. Veterinärskostnaderna kan bli stora om alla skulle få en epidemi av ohyra, förkylning eller liknande. Men det är jag beredd att betala sålänge de blir friska.

Kan inte förstå hur man har hjärta att låta sin älskling dö, bara för att man är för snål för att betala behandling…

Hanna
0

#34 Jo, och missförstå mig inte! Men hamstrar, möss, små ödlor, katter. Det är djur man kan få gratis om man så vill, lätta att avla fram och inte så dyra att köpa.

Men dem blir ju till familjemedlemmar. Så det spelar ingen roll om kostnaderna på veterinär överskrider 5000kr om det är så.

Dock skulle jag nog inte lägga ut flera tusen om man bara fick nån vecka/månad extra med djuret.

RagnarDivis
0

ja men nu har jag ringt vetrinären och fick svar att vi fick holla koll så att hon mår bra hela tiden om hon blir lite lite semre visst får vi åka till sjukhuset då och så.

hon har drukit kanske 3 och lite mer vatten från vattenskålen.

RagnarDivis
0

såklart skulle jag lägga på 1000 drykt 5000  för min hund

Fridaaaa
0

#37 Inte mer? 1000-5000kr brukar inte räcka långt om läget är akut för hunden.

RagnarDivis
0

jo såklart om så 6780 nej mer kanske drykt 7800 8030

sallberglina
0

Åker man i tid och inte väntar kan de få en spruta som framkallar kräkning, och det kostar här ca 1000 kr allt som allt. Väntar man däremot så kan det nog bli betydligt mycket värre kostnader! 

Att ni inte ens ringt och rådfrågat veterinär vid det här laget gör mig ganska arg. Ta ert ansvar! Att ringa kostar ingenting, och kontakta de som kan och sluta googla runt o.s.v. (om ni inte besitter en förmåga att vara väldigt källkritiska, som många inte verkar göra).

Fridaaaa
0

#39 Så kan man juinte säga?! Ens hund är ovärderlig!
Man kan inte bara sätta gräns hur som helst.
Ta ansvar, åk till veterinär nu, för hunden lider, när den vänder och vrider sig så! Räknas som djurplågeri om man låter djuret lida utan att göra någonting

Wand
0

#39 Hur kan du sätta ett pris på ett liv sådär?

RagnarDivis
5

Vuxens kommentar: Vi var i kontakt med djursjukhuset igår. Hunden har inte fått i sig giftiga mängder choklad (hade varit skillnad om det varit mörk choklad) och vi behövde inte åka in med henne. Givetvis är hundens välmående det viktigaste för oss!!!

Hon mår alldeles utmärkt och har inte haft någon allmänpåverkan. Lite mer törst igår bara, men det var ingen fara enligt veterinär.

Nu ser vi till att ställa undan chokladen i framtiden!

Anibaz
0

#43 Giftiga mängder? Chokladen är giftig oavsett mängd.

Fridaaaa
0

#43 Choklad är giftigt oavsett och så som du beskrev hur hunden mådde,låter det som att den inte mådde bra

[Forest]
1

Nu har dom kontaktat vetrinären och de ska avakta, det var som jag trodde eftersom jag vet om flera hundar som fått i sig choklad o klarat sig dok magont o lösa i magen. Dok anser jag att man ska kontakta vetrinären direck man märker detta :) Och säger det igen Köp hem Flytande medicinskt kol kostar inte så mycket och kan rädda julen för er :)

[Driva]
0

jag bara undrar vad ni har för försäkring om det kostar mer än fem tusen hos veteriunären?

Min självrisk är på 3500 och har aldirg behövt betala mer än det på en gång, och då har jag både opererat  min hund och sedan åkt in och röntgat akut…

sallberglina
0
"Medicinskt kol

När man ringer till Giftinformationscentralen får man ibland rådet att ge medicinskt kol. Kol binder till sig många ämnen, bland annat de flesta läkemedel, svamp- och växtgifter, och kan minska mängden giftigt ämne som kommer ut i kroppen. Därför är det bra att ha medicinskt kol hemma. Men använd aldrig kol utan att först ha talat med Giftinformationscentralen, eftersom det vid vissa tillfällen kan vara olämpligt att ge kol. Medicinskt kol finns att köpa receptfritt på apotek."

Källa

Jag har själv använt koltabletter vid diarré hos kanin efter råd från veterinär, vilket hjälpt alla gånger. Dock har lärare i undervisning sagt till oss farmaceutstudenter att man inte ska använda medicinskt kol, men då till människor. Ska nog maila min lärare i djurkursen vi läser nu och se vad han säger om medicinskt kol, vore intressant!

db-2
5

# 44/45

Det är INTE choklad som är giftigt utan kakao (som innehåller teobromin).

Mörk choklad = mkt kakao/teobromin - störst risk/mindre mängd

Ljus choklad = mindre kakao/teobromin - mindre risk/större mängd

Vit choklad = ingen kakao/teobromin - ingen risk

Så det beror helt på vad hunden ätit. TS föräldrar har skrivit och berättat att de gjort det som behöver göras dvs kontaktat vet och rådgjort.

Fridaaaa
1

#49 Ja det vet vi om, men det är liksom kakao i choklad.

[Forest]
0

48, då jag fick detta tips av våran vetrinär att ha hemma framförallt jultider då barnen ofta lämnar sina chokladaskar framme så är det bra att ha kol hemma. Som du säger finns det oxå tablettform men det vet jag inte riktigt hur det funkar men smidig måste det vara iaf :)

sallberglina
0

#51 Till kanin mortlade jag tabletterna och gav i kokta och mosade morötter. Man kan nog göra på samma sätt till hundar men i exempelvis färs eller blött foder.

[Forest]
0

52 tack så ska jag kolla in dom för det låter smidigt :)

Hultan
2

Som tidigare nämnt så är det teobromin i kakao som är giftigt. Därför existerar det givetvis mindre och mer toxiska doser. Om hunden får i sig liten mängd teobromin så ser man oftast inga förgiftningssymtom. Får dom i sig en större mängd blir dom oftast allmänpåverkade och uppvisar symtom på förgiftning. Det är därför av betydelse hur hög % kakao chokladen innehåller, hur stor mängd hunden ätit samt hur mkt hunden väger. Om hunden ätit ngt olämpligt så gäller generellt att man bör ta sig in till vet så snart som möjligt dvs inom 1,5 h. Då kan man ge hunden apomorfin som gör att den kräks tills magen är tom. Detta kostar alltid mindre än att vänta tills dess att hunden blir förgiftad och då kräver understödjande behandling som tex dropp intravenöst mm. Jag kan inte den toxiska dosen men giftinformationscentralen och vet ska kunna hjälpa till med det så om hunden ätit choklad bör man åtminstone förvissa sig om att det inte är toxiska mängder innan man väljer att avvakta. Man bör alltså genast ringa sin vet och fråga.

Med sunt förnuft kommer man långt!

UlrikaD
0

Jag undrar vad som hände med hunden?

Hultan
0

Det står under #43

Med sunt förnuft kommer man långt!

UlrikaD
0

#56 Tack, iFokus hoppade över det inlägget när det scrollade.

skönt att hunden mår bra iallafall.