Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2336 ggr
[Nalle-]
0

Hund som inte vill gå ut

Det har alltid varit så med min hund, att han inte vill gå ut. Tar jag fram kopplet så brukar han gömma sig under TV-rumsbordet eller liknande, till jag kommer och drar fram honom. Vi har testat allt, ge godis när han kommer, ge godis när vi är utanför dörren, göra promenaderna roligare, byta halsband, byta koppel… Nu mera tänker jag inte mer på det, det är bara sån han är!

Men här om dagen var en vän hemma hos mig för första gången, och när vi skulle ut med Hugo blev hon minst sagt förvånad. Vilken knasig hund jag hade som inte vill gå ut! 

Jag vet inte vad det här beror på, när han väl är utanför dörren så är han hur glad som helst! Dyker i snön (nu när det är vinter), busar med pinnar och ser helt klart ut att uppskatta promenaderna.
Har ni haft någon liknande hund? Och vad tror ni att det beror på?

Maja2
0

Hur gör han ifall du går ut, lämnar ytterdörren öppen och lockar på honom utifrån? Går det att vänta ut honom om du står ute?

[Nalle-]
0

Han brukar komma efter en stund, ibland. Men han kommer ändå med svansen lågt, men mest bara för att få godis tror jag.

Maja2
0

Så ibland kommer han, men ibland ligger han kvar under bordet?

Har ni testat det här: På morgonen, gå ut, öppna dörren, ha med morgonransonen med mat och pytsa ut den under färden.

[Nalle-]
0

Exakt! Beroende lite på väder och om han är nyvaken. 

Nej, det har jag inte testat! Kan vara värt att prova, men kommer han inte då att fortsätta att vänta sig mat under promenaderna när vi har hållit på så ett tag?

Maja2
0

#4 Nä, vad han snarare lär sig, är att Du är den som visar honom maten. Ibland jagar du ute, ibland inne. Det är snarare så att ni får starkare band om du ibland tar med dig all mat ut och ger honom i uppgift att söka….

Så gör jag ofta med mina hundar, som aktivering. Funkar superbra :)

[Nalle-]
0

Tack! Ska absolut testa det Glad

Maja2
0

Förresten, är det samma sak på morgon, mittpådagen och kvällspromenaden, eller är det mest på morgonen?

[Nalle-]
0

Det är lättast mitt på dagen, morgonen än värst. Antagligen för att han är så morgontrött.