Aggrevis? :(
Hej!
Tänkte rådfråga er där ute om någon har några tips att ge mig.
Jag har en liten hund som fram tills nu har vart en ängel och problemfri.
Men de senate två veckorna har hon blivit aggresiv mot både min pojkvän och mamma som är dom som hon har träffat. Hon har både skällt och bitit dom… jag hade trott att hon kanske hade ont eller något, men det konstiga är att hon inte är något sån mot mig, hon skäller aldrig på mig eller biter mig utan med mig är hon hur gosig och snäll som helst. Jag kan lyfte upp henne från hennes korg som är hennes revir utan att hon säger något, men gör min pojkvän det så morrar hon, likadant när han ska ta upp henne ur vår säng på morgonen för att gå ut och gå… men när jag gör det är det inte ett ljud.
Mamma var hundvakt åt henne häromdagen och de busade, sen utan förvaning högg hon… och min mamma är världens djurvän och älskar henne… jag har märkt hon har börjat vakta mig när hon ligger med mig och då morrar hon om min kille kommer nära, ibland. Men detta är helt nytt.
Hon har umgåts lika mycket med min kille som med mig då vi bor ihop och skaffade henne tillsammans som valp.
Har någon nån ide varför hon gör såhär? Har det hänt er? Några tips på hur jag ska straffa när hon gör såhär? Hon lyssnar vanligvis på hög och arg röst men inte i detta fall verkar det inte ta något på henne..
Kan det bero på att hon börjar bli könsmogen? Ska ringa uppfödaren och höra om tips, men tänkte även se om någon av er har tips.
=) TACK!
Straffa ska du absolut inte göra, då riskerar du att det blir ännu värre.
Vad är det för ras, hur gammal är hon? Hur aktiveras hon? Vilka regler gäller för hunden?
Måste ju göra något ''straff'' för att hon ska förstå det är fel annars vet hon ju inte det…
Hon är 50% chinese crested, ca 25% pappilon, 25% Chihuahua, hon är född i år i juni, vi går ut med henne varge dag vanliga promenader på ca 20 minuter och en lång promenad som varierar mellan 30 minuter till 1 timme sen leker vi hemma med henne varge dag.
Vad menar du med regler? :)
tycker även du kan fundera på kolla hälsan på henne, då detta betende kommit på kort tid kan det tyda på att hon har ont någon stans utan att hon visar det.
Hon har även när jag gått till jobbet och min pojkvän är hemma med henne, satt sig på mina kläder som råkat ligga på golvet och sutttit där länge, när min kille gått fram för att leka eller prata med henne har hon då morrat… :(
Jag ska det, men tycker det är så konstig inget av detta beteende kommer mot mig…
Hur reagerar han när hon morrar? Kan han inte avleda henne med något kanske en godisbit för locka lite o distrahera henne? Jag har haft hand om en vaktig hund med det var en nakenfis, han vakta mig. jag fick enkelt se till att han inte sov i sägen utan sin korg, jag fick träna kontakt detta var mins systershund han var hos oss i 2 mån då hon var på resa. Iaf aktervera honom mer o fick låta dom andra göra roliga saker så han insåg väl sen att de var mer värda än vad han trode innan iaf
Har du daltat med henne, syrran dalta med honom därmed tror jag han var lite som han var oxå, samt hans jobb var väl mer o larma om allt än träna. Idag lever han inte pga sjukdom och hög ålder.
En hund morrar när den är osäker. Backa, är ungefär vad den säger när den morrar. Straffar man då hunden, blir den ÄNNU mer osäker.
Med regler menar jag helt enkelt, vad är tillåtet och inte, har ni samma regler för hunden, hur ser rutinerna ut?
Vad består lekarna av? Kan hon vara överstimulerad?
Rättt mycket motion för en valp, som inte ska motioneras i ordets rätta bemärkelse.
Som Forest åxå säger; se först till att hon inte har ont ngn stans. En hund som plötsligt ändrar beteende, kan vara sjuk eller ha ont.
När valpen vilar, gå inte fram för att leka, utan låt henne vila, alternativt locka henne TILL dig, gå inte dit (sambon)
Han är lugn och han har gett henne godsaker när hon är duktig. Jag har absolut inte daltat något med henne för jag har faktist haft en nakenfis innan :P och det var min första hund så jag behandlade han som en prins, men det fick jag sota för då han inte ville vara med någon annan än mig så jag har verkligen hållt i mig själv för att inte vara för snäll mot henne (vilket är super svårt haha :P ) men jag tycker absolut inte jag har gjort något så hon ska gilla mig mer…
Känns hemskt om jag ska sluta ha henne i sängen det är ju bland det mysigaste med att ha hund att få ha den nära hela tiden plus att det känns tryggt speciellt om man sover själv… vi hade henne på golvet i sin korg i köket den första tiden just för att hon ska vänja sig vid att även kunna sova själv så hon kan det, så får börja testa det igen och se om det kanske hjälper som du säger… tack.
Vet inte om jag ska aktivera henne mer då hon är mycket liten (väger knappt ett kilo och är ca 16 cm stor…) hon får redan väldigt mycket aktivering.
Hon leker och har lika kul med både min mamma och min kille och även min kusin som vart hundvakt om vi vart iväg och hon uppskattar det lika mycket med alla.
Ledsen att höra att han inte lever längre :(
Tack för tipsen!
7 missa helt att det var valp, som du säger valpar ska sova man väcker inte en valp.
Som maja säger mortion är inte det stora kravet utan låt valpen vara mer med o leka det räcker för en valp. har en 6mån valp och hon får bara följa med på de korta turerna sen är vi en del här hemma på våran gård för lek o bus.
Se till att sambon ger henne mat till exempel, och att han kanske lär henne saker, trix och annat, så deras relation stärks.
När hon biter och är aggrevis måste jag ju säga till henne på något sätt att hon förstår att det är fel? Annars fortsätter hon ju med det beteendet. Han stör henne inte när hon sover mer än när han gått upp på morgonen och ska ut och gå med henne och då tar han inte bara tag i henne och tar ut henne utan han är jättesnäll och väcker henne men ändå är hon arg (vilket aldrig händer mot mig och aldrig hänt innan)
Jag har kollat över hela henne och hon visar inget täcken på att ha ont, men ska ändå kolla upp henne. Men tycker som jag skrev ändå det är konstigt detta beteeende aldrig visas mot mig.
Vi kör på samma regler hemma. Vi säger båda fy om hon skäller. Hon är väldigt lydig i övrigt och vi kör även på samma rutiner.
Motionen tror jag ska vara rätt för henne. Det tar oss minst 20 minuter att vara ute på de vanliga promenaderna då hon inte uppskattar att kissa och bajsa ut nu när det är kallt :P Då menar jag inte att vi power walkar i 20 minuter utan vi är ute på gräset där hon går själv och tar sin lilla tid. Hemma är det alltid hon som bjuder in till lek.
Hoppas verkligen att detta bara är tillfälligt…
Tack så jättemycket för ni svarade! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hunden talar uppenbarligen om något för er. Ta reda på vad istället för att straffa bort språket. Morrande är inte lika med aggressivitet. Vad skulle hända om din pojkvän under några dagars tid bara går förbi hennes korg (eller var hon nu ligger) och bara slänger till henne något riktigt gott när han går förbi, men inget annat, inte lyfta eller något. Han bara fortsätter gå förbi sedan och gör detta några gånger om dagen över några dagar. Jag tycker att ni kan testa i alla fall. Det är inte skadligt.
Det måste inte bestraffas. Straff är inte inlärning. Jag bifogar en video där du kan se en Jack Russell som fullkomligen avskyr om man blåser honom i ansiktet (förståeligt!) och han är otroligt taggad och har lätt att gå till attack. Utan bestraffning, med endast motbetingning försvinner detta beteende. (Sophia Yin är veterinär och etolog).
//Lina
Vi är likgiltiga med allt som vi gör med henne, han har vart med sen hon kom till oss och har lärt henne både trix och gett henne mat dock har jag tränat mer med henne då det var jag som ville ha en till hund och jag tycker det är jättekul att leka och lära henne saker men tror nästan vi gör lika mycket med henne :)
#11. jag hävdar bestämt att ni INTE ska straffa hunden för att den morrar. En hund som morrar, är osäker, och VILL ATT MAN BACKAR. VARFÖR ska man då endera föra våld (inte backa utan fortsätta göra det man tänkte) eller straffa??? Enligt mig, HELT fel metod.
Hunden gör inte FEL när den morrar. En hund morrar, därför att det är en del i dess sätt att göra sig förstådd. Det är hundspråk helt enkelt, och det är erat jobb att se till att ni förstår varandra
Ras relaterat?
Chihuahua och chines crested finns det båda väldigt nervösa individer inom raserna, och ska jag vara lite så så är det sällan man tänker 2 gånger innan man blandar raser, så kan vart att en eller fler av förfäderna haft dåligt mentalitet.
Din hund är dominant i mina ögon, av någon anledning är den agressiv emot andra människor och "äger" dig, därför har hon i sina ögon rätt att vakta dig emot andra.
Då det kom plötsligt kan det vara hormonielt men även hjärntumörar kanb ge hundar såna där konstiga beteender och förändra dem snabbt över en kort tid.
Jag rekomenderar inte att du tar till våld för att lösa problemet, ring en veternär och prata om problemt och hur plötsligt det skede, och ev kontackta hund psykolog.
Våld? Har absolut inte nämnt något om våld, utan straff för att en hund hugger för hugger en hund säger man ifrån det är min åsikt :) Vissa här förstorar verkligen situationen men tack för ni tagit er tid att svara, fallet är inte så farligt så en hundpsykolog är nödvändigt :p detta är inget som jag inte sett hos andra hundar förr, småhundar är ofta lite småtjuriga ibland men nu när det kom till min hund ville jag bara ha lite tips så de som jag känner hör till fallet tackar jag för. Vidion var jättebra! Tack. :D
#16 Jag ser att du inte läste vad jag menade med ordet våld.
Fast hon måste ju säga ifrån tydligt till hunden att den inte ska morra och bita!
Kolla först upp med veterinären on hunden har ont eller liknande innan ni säger ifrån till hunden! Om det inte är något fel med den så ser jag heller ingen anledning till att inte säga ifrån. En hund ska inte morra och bita sin ägare bara för att. Det låter som dumheter och är säkert ett första försök till att ta över ledarskapet i familjen
¤18 Oj oj… ta över ledarskapet i familjen. Vi är definitivt inte på samma nivå gällande hundar.
En hund kommunicerar genom SITT språk. När den är osäker morrar den. Om man ff inte lyssnar så hugger den. JAG tycker att det är viktigare att ta reda på vad man gjort tokigt, varför hunden morrar, vad är det den försöker säga
En hund försöker aldrig ta över ngt ledarskap, var har du fått det ifrån?
Å jo, en hund förköker ta över ledarskapet så snabbt den kan om möjlighet ges. Ge hunden ditt lillfinger och den tar hela handen. Man kan inte släppa på sina regler och låta hunden göra massa dumma saker, då kommer den fortsätta med det och "äga" dig…
Jag kan ta min egen hund som exempel. Ozzi är väldigt osäker vilket gör honom aggressiv. Om jag skulle möta en hund eller liknande och försöka lokka och pokka med godis, glada röster, eller bara ignorera, så struntar han i mig, tar över ledarskapet och gör utfall. Han tror han kan göra som han vill. Nu när jag istället är stenhård mot honom och har nolltolerrans så är han tyst och söker sig till mig istället för att göra utfall. Han har lärt sig att om han lyssnar på mig och håller sig nära mig så är det trevligt och bekvämt - mycket kärlek, pussar, snälla ord och beröm. När jag släppte på dessa hårda regler som jag har mot honom i en vecka, började han om på nytt. Utfallen började, skällandet och vaktandet började - han tog över! Men nu när jag har blivit bestämd igen, är han lydig och tillfreds, han silpper vara osäker, jag skyddar honom… Jag är ledaren!
Detta är mitt synsätt på hur hundar ska hanteras… Alla har ju olika sätt att se det på! :)
#19 Klart en hund kan ta över ledarskapet.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
vill inte kapa tråden, därför fortsätter jag inte diskutera detta med att ta över ledarskapet.
Detta gick vist lite överstyr
det är inte så allvarligt som ni kanske tror? Jag ville mest bara få höra om någon av er där ute vart med om liknande och hade tips på varför och hur jag kan arbeta bort det (straff om ni vill kalla det så) =)
Ska iallafall ringa min uppfödare imorgon och höra om hon har bra tips och i veckan ska jag för säkerhets skull åka till vetrinären så det inte är något allvarligt men det tror jag inte. Vill bara inte mitt lilla hjärta ska bitas då jag anser det farligt.
Men tack alla som tog er tid att skriva och visa av era tips var bra så jag ska absolut ha det i baktanke.
Trevlig helg på er från Pussel och mig!
Kan inget annat än att instämma.
≧◔◡◔≦
Nu har jag inte läst igenom allt så det kanske blir en upprepning av någon annans inlägg.
TS Du ska INTE straffa din hund. Nu kommer du får några råd av mej som ni alla kommer skaka på huvudet åt. Jag har genom åren gett flera, samma råd och det har alltid fungerat och dom har haft samma problem.
Din hund har tagit över ledarskapet. En hund i en familj är lugnast och mest tillfreds om den är längst ner i rang. Genom att plocka ner den dit, så ska du bara göra några enkla saker. Varje gång du ger din hund mat, så ska alla i familjen låtsas äta ur hennes skål innan hon själv får äta. Hon ska ALLTID äta sist. Genom detta, utan höga röster bråk och rädsla så kommer hon automatiskt att rätta sej. Hon har tagit över ledarskapet och vet inte hur hon ska hantera det.
Ligger hon på golvet så går du inte runt henne, utan hon får flytta sej när du kommer, när ni är ute på promenad så är det du som bestämmer vilket håll ni ska gå. Var rak i ryggen. Små små knep som man nästan aldrig tänker på.
Små hundar tror man är som små bäbisar och man är lite slarvig med att fostra dom på samma vis som stora hundar. Men dom behöver exakt samma fostran
Lycka till nu och fråga mej gärna genom den här tråden eller PM.
(Kanske ska tillägga att vi har 15 hundar här och har haft några som gjort det du beskriver.)
Håller med Maja, och ni som säger att en valp ska överta ledarrollen i eller är dominant hur 17 ser ni på hundspråket?