Lös vid träning
Snart är det dags för mig och min Sheltie att börja träna på allvar med hundsporter och annat skojsigt på brukshundsklubben! Och jag har en grej jag oroar mig mycket över.
Att ha min kille lös!
När man tränar till exempel Agility med en kompis som har hund, hur får jag shiro att inte bry sg om den andra hunden och ty sig till mig? Shiro (Som min hund heter) älskar ju andra hundar, och tycker de är roligare än träningen i sej..
Jag vill att Shiro ska stanna vid mig när vi tränar, löst.. Hur skall jag gå till väga? Handlar det bara om relation och att jag ska vara rolig som hundägare?.
Skulle ju vara irriterande om man tränar och han helt plötsligt springer fram till någon annan hund som är mitt uppe i träningen..
Hjälp mig !
Du får helt enkelt göra dig mer intressant än de andra hundarna, använd dig av leksaker, godis och allra främst din röst och beröm.
Om han skulle vara påväg att sticka till en annan hund så gör dig mer rolig, ropa på honom spring runt med honom. Hoppas du fattar vad jag menar, är sjuk så jag kanske är lite dålig på att motivera mig ;)
Ts, jag rekommenderar att du tränar till en början hemma på gården. Lär din hund att hålla kontakt med dig. Sen tar du tillfällen att öva med andra hundar som störningar, först med längre avstånd till dem, sen närmare och närmare. Om hunden har för avsikt att dra iväg till en annan hund, skulle jag bestämt tala om för den att det inte är aktuellt, och direkt den tittar på dig och lyssnar på dig igen, så belönar du.
Jag hade gjort som #2 tipsar om. Du ska vara det roligast i hundens liv när ni tränar och det krävs jobb från din sida! Jag kände mig som ett rikspucko i början med Prins då han gärna pysslade med annat, men med mycket beröm och lek, både social och annan så har jag hans fulla uppmärksamhet.
Förutom på ett ställe och det är när vi tränar brevid fotbollsplanen där småknattarna brukar träna. ;) Vi/jag jobbar fortfarande på att vara roligare än fotbollar :P
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Mycket handlar ju om att du och din hund ska ha en bra realtion(orkade inte läsa igenom så jag vet inte vad de här över skrivit) men sen handlar det ju också om att du ska vara rolig.. Men jag tror inte att din hund sticker … Så länge du har fokus på honom.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ts, har du gått någon annan kurs på din Bhk? Många klubbar har idag inträdesprov på agilitykurserna, där man får visa att man kan ha sin hund lös bland andra hundar utan att den springer fram till dem.
Allt bygger på en bra relation från grunden, sen ska du vara roligare än alla andra hundar! Gör vad som helst, om han tappar fokus, hoppa, låt som en anka, spring åt andra hållet (han bör följa efter dig!) och på promenader kan du ju faktiskt börja med att klicka när han ser en hund/människa (vad heter det nu igen?)
Sen ska ju träning va kul!
Hade turen att få en hund som väljer träning och lek med matte framför allt annat! Även fast hon älskar att leka med andra hundar 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tips som funkar på Laika, som är lik Shiro! :) Hon älskar andra hundar och människor och det har inte spelat någon roll vad man gör så är det *Goodbye Matte, kommer om en liten liten stund!! Ska BARA hälsa!*
-Mutor!!! (gott godis tex kycklinglever, olika varje gång så att hon inte tröttnar)
-Lära in Stanna! Kasta en boll och lär honom stanna innan han får ta den, men låt honom alltid tillslut få lov att ta den. Gå sedan över till hundkompisar. Stanna alltid innan han får lov att hälsa, ge alltid godkännande till slut, vänd aldrig utan det kommer senare. Först ska det vara positivt att stanna för att han vet att han kommer få hälsa :)
-Ha ord som betyder LEK. Tex jag har Ett, Två, TREEEE! På tre så flyger tex bollen iväg, eller jag springer, eller godiset kommer fram snabbt. Laika är vid mina fötter innan jag ens hinner säga två. Hehe! :)
Eftersom att min sheltie är leksugen 24/7 så funkar det bara med lek som lösning. Vi leker hela tiden och leker fram "allvaret" :)
Detta är som sagt vad som har funkar för min hund, det finns säkert många andra lösningar.
Skickar med en film från när jag började träna in stanna.
Lycka till med Shiro!
#7 Vilken bra film ;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack så jätte mycket för era jätte bra tips! :D -
Uppskattas enormt. Ska börja redan imorgon!