Tillrättavisning
Många hävdar att man aldrig ska tillrättavisa sin hund. Vad tycker du?
Jag tycker att man får det OM man gör det på rätt sätt dvs inte slå, skrika osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Vad betyder tillrättavisning för Dig?
Gör min hund något oacceptabelt i vardagen, t ex snor mat från bordet, hoppar upp på folk eller liknande som han egentligen vet att han inte får så får han en tillrättavisning.
Jag har tränat in ordet "nej" så att han vet att det betyder att direkt sluta med vad han gör och brukar nästan aldrig behöva använda mer än just det ordet. Går han långt över gränsen och inte lyssnar på mitt "nej" så tar jag tag i honom/halsbandet och sätter honom en bit bort och låter han lugna sig. oftast utan att säga något mer. Och det funkar i 99 fall av 100.
Däremot så använder jag inte några direkta tillrättavisningar i lydnadsträningen eller i någon träning över huvudtaget. Jag tycker det är stor skillnad på uppfostran och träning och därför särskiljer jag dem.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#3 Hur menar du att hunden gör något den VET att den inte får? Hur vet han det?
Jag säger såklart till min hund när han gör något fel, men jag är inte sådan som trycker ner min hund mot golvet eller liknande, utan jag brukar bara säga nej, rent och skärt, kan hända att jag säger ap ap ap också han lyssnar på det så det är inte nödvändigt att ge honom en stöt med fingret heller.
Jag brukar oftare använda "bra" än "nej" för jag tycker att allt blir mer positivt med beröm :)
#5 Vad gör hunden när du säger nej, och hur reagerar du på det?
#6 Han slutar med det ha håller på mig och tittar på mig, sedan går han oftast och lägger sig eller går och hämtar en leksak.
Jag säger inget mer efter det utan låter honom gå sin väg :)
#7 Hur vet då hunden att han gjort rätt som slutade? Jag menar, vad lärde han sig av tillrättavisningen?
#8 Han lärde sig att han inte får göra så!
Fast vid närmare eftertanke så tror jag att jag brukar säga bra när han riktar sitt fokus mot mig efter att ha slutat med det jag sa till om :p
Själv tänker jag att innebörden i ordet tillrättavisning, är just att visa tillrätta. Att lära ett alternativt beteende.
Att tillrättavisa är , enligt mig då, inget komplicerat eller hårt, det handlar inte alls om att bryta ner hunden på golvet, skrika, slå eller svära. Jag drar paralleller till att tillrättavisa barn. Inte värre än så.
Om mina barn när de var små, skulle ritat på väggen, talar jag om för dem att det INTE är acceptabelt på något sätt, utan visar ritpapperet och talar om att DÄR och ENDAST där ritar vi. Nästa gång barnen vill rita så minns de förhoppningsvis vad jag sagt.
Om jag BARA skulle skrikit åt dem att sluta, skulle de nog slutat, men inte lärt sig att de inte får rita där, utan kan ju nästa dag få för sig att det går bättre att få rita på väggen.
Att säga Nej till sin hund, att använda förbudsord alltså, får förhoppningsvis hunden att sluta, men lär den sig nåt? - Nej.
Många tror att de verkligen lärt hunden vad den inte får göra, och säger: Han VET att han inte får. Nä, det tror inte jag. Har du LÄRT din hund, så gör den så. Det är när man använt förbudsord utan att lära ett beteende man vill ha, som man TROR att hunden kan.
Så tycker jag :)
#4. För att jag har tränat in det. ;) För att hunden ska veta vad som är ok och inte så måste du lära hunden det, annars är det inte speciellt lätt för hunden att veta vad som gäller.
Vänligen
Sofia
#11 Precis, du måste LÄRA hunden, och när den LÄRT sig, så gör den rätt.
Jo, precis. Men nu är det med hundar, precis som med barn. att även om de vet precis vad som gäller kan det vara svårt att alltid göra som de ska. De kan glömma bort sig!
Vi kan ta som ett exempel med Prins. Vi har tränat på att inte hoppa på på människor sen han var liten, på lite olika sätt men som i alla annan träning så sker det genom lugna och positiva metoder så att han förstår att det lönar sig att hälsa med alla tassar i backen. Med andra ord så anser jag att det inte ger något att gorma o skrika åt hunden för att han flyger upp i famnen på någon som kommer.
Det är väldigt sällan(!), men det kan ske och då räcker det med att jag påkallar han uppmärksamhet, oftast namnet och sen säger nej till honom och då kommer han på sig och hälsar som tillåtet. Han får gosa, trycka sig mot folk men inte hoppa. Och just därför att jag har tränat in "nej" med positivförsträkning så seer jag inget farligt att använda hans namn ihop med ordet nej, då han inte förknippar det med ngt obehagligt.
Jag brukar tänka som såhär när jag ska träna/uppfostra Prins - "Skulle jag själv fatta personen i fråga ville om jag bara fick ett ryck i kopplet, el likande utan en förklaring på varför?"
Vänligen
Sofia
#13 nä precis, det räcker inte bara med ett förbud, utan måste åtföljas med ett alternativ, Som ger belöning.
exakt :)
Jag tycker att man ganska tydligt kan se på hundar hur de tränas, de som tränas utan förklaringar och med lite belöningar har inte samma driv och glöd i träningen mot en som tränar med mycket ärlighet och belöning. Har skräckexemplet på bruksa där jag tränar ibland :S
Vänligen
Sofia
Jag använder mig av tillrättavisningar av min hund, då jag anser att alla djur behöver veta både vad dom FÅR och INTE FÅR göra. Att lära och uppfostra en hund, innebär ju att jg talar om vad som inte är tillåtet hemma hos mig, men då också visar något den får göra.
Budskapet blir liksom att "du får inte hoppa på folk när dom kommer innanför dörren hemma, däremot får du GÄRNA hälsa på dom om du sitter och väntar tills dom hängt av sig" :)
Tillrättarvisar hmm nja jag säger väl ursh åt kattbajs så de inte äta sånt. Och aaaaaa när jag säger stanna men hon går ett extrasteg när hon är lös och vi ska gå över våran väg. Annars tillrättarvisar jag inte, när de skäller säger jag tack tack eller räcker, de vet då att jag har fattat att det är något o jag har kollen på vad det nu är.