Beslutsångest.
Hej!
Tänkte skriva en kort presentation av mig och min man.
Vi funderar uppenbarligen på att skaffa oss en hund, men vi har lite beslutsångest över vilken ras som skulle passa oss bäst.
Vi studerar båda två just nu (klara till sommaren 2012), vi bor i lägenhet i örebro län. Vi har tre katter, två gerbiler och ett akvarium. Vi har aldrig själva ägt en hund, men många runt omkring oss har/haft hundar.
Raserna vi väljer mellan: Flatcoated Retriever, Boerboel, Dalmatin och Schäfer*.
Vi vill gärna ha en hund som klarar att bo i stadsmiljö men som vi ändå kan ut och arbeta med, lydnad och spår bl.a.
Ett krav är ju självklart att dem fungerar ihop med katterna (mina små monster).
Min man och jag vill främst ha en hund att motionera med, en familjehund. Någon att mysa med tillsammans med resten av familjen (_det finns fortfarande lite plats i soffan
).
_Min man vill även kunna ta med sig hunden i sitt framtida jobb, vilket kommer bli elektriker. Och nej, hunden får inte vara med och skruva kablar, men är med som sällskap och träning.
Det var våra planer och raserna vi gillar mest!
Vi har som sagt beslutsångest, mest för att vi inte hittar några kennlar i närheten som har dessa raser eller planer för kullar inom dessa raser.
Hälsningar
Fam. Bäck.
* Blir det en Schäfer måste jag träffa kenneln ett antal gånger innan, då jag har en liten rädsla pga dåliga erfarenheter av Schäfer.
Jag skulle avråda er från att skaffa dalmatin. De behöver mer än en familjehund. De är väldigt aktiva o behöver mycket stimulering. Och sen finns det ävem mycket osäkerhet och rädslor inom rasen. Själv ser jag dom som rätt lömska då pga osäkerheten så känns de inte fullt pålitliga.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Hade inte valt schäfer heller.
Hade hellre valt labrador eller golden :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 ok, då kan vi nog stryka dalmatin. En rädd hund går inte, då tar mina monster över :P
#2 Vi har funderat på golden och labrador, men tycker inte att labrador tilltalar oss. Däremot finns golden med i bakhuvudet, men vi vet inte hur mycket tid som behövs på pälsvården där dock :/
#3 Den kräver pälsvård i genomsnitt 1 dag i veckan :) I alla fall dem jag har stött på.Kan såklart skilja.

#4 Det blir som en jättestor fjärde katt för oss då :P Inga problem där! Lägger till golden på listan!
Med andra ord så har Dalmatin byts ut mot Golden Retriever!
#5 Haha :) Ja 1-2 gånger/vecka är ju inte farligt att borsta;)
Har ni långhårskatter? :)

#6 Två norska skogkatter och en bondkatt ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni vill ha en sällskapshund alltså… en myspropp att träna lite lydnad och spår med. Alla hundar går träna lydnad och spår med :)
NÄr du säger att din man ska ha hunden med på jobbet som elektriker, innebär det i praktiken att hunden ska ligga i arbetsbilen?
Det gäller att tänka över hur mycket tid och engagemang man har att lägga i en hund. Ska ni skaffa valp så kräver det en hel del jobb…. och att någon är hemma med valpen en rätt lång tid.
Du säger att hunden inte ska jaga katter…. det kommer den nog inte att göra ifall ni skaffar den som valp, och introducerar katterna som en del i flocken. Finns nog ingen ras i sig som passar bättre än någon annan där.
Ni studerar, men hur tänker ni sen när ni börjar jobba?
Att träna lite lydnad och spår är goda intentioner, men hur mycket TID kommer ni att ha med er hund? Vad är anledningen till att ni vill ha just en Hund?
#7 Vad roligt! :=D Norsk skogskatt är så fina:)
Ni är inte sugna på lite mer "renodlade" sällskapshundar då? Såsom cavalier king… spaniel, pudel eller andra kategori-9 hundar?
Själv söker jag (och min sambo) någon form av "aktiv sällskapshund" och har landat i mina funderingar, utöver raskategori 9, på Eurasiern (lite större), Finska lapphunden (mellanstor), Shetland speehdog, japansk spets (lite mindre) och keeshondarna i olika storlekar =)
Svår djungel, men tycker ni ska besöka flera kennlar av alla de raser som ni slutligen väljer bland, inte bara schäfer-kennlar :) Så ni får träffa flera olika individer av varje ras och förhoppninsvis får mer känsla för vad ni verkligen är ute efter :) Lycka till!!

#8 Hunden kommer ligga i bilen eller sitta ute med lina om vädret tillåter.
Jag studerar till 50% på distans vilket gör att jag har en eller två dagar i skolan/vecka.
Min man kommer ha med sig hunden större delen av dagarna, kan hända att hunden får vara hemma själv några timmar vissa dagar. Jag själv kommer jobba kontorstider och har hela kvällarna och helgerna till hunden.
Ja, hur mycket tid beror ju lite på hur ens egen dyngsrytm ser ut. Som vi har beräknat kommer vi ha mer än tillräckligt med tid för att få en sund hund. Den kommer få motion och träning och regelbundna måltider precis som katterna, vi kommer dock inte att tävla. Vi är inte tävlingsmänniskor.
Anledningen till att vi vill ha en hund? Katterna är inte jätte roliga att motionera med ;) skämt åsido. Vi har funderat på hund i ca 10 år, fyra av dem åren är när vi bott tillsammans. Det är svårt att sätta ord på "varför" vi vill ha en hund annat än att vi helt enkelt älskar djur, och att en hund skulle innebära en komplett familj för oss. :)
Har jag missat något?
Skulle vara jättekul att höra era erfarenheter från första hundköpet, vad ni tänkte osv.

#9 visst är dem :) vackra luddbollar ^.^
#10 Vi har kollat runt en hel del. Min man vill helst ha en större ras, och vi vill helst ha en hund som är större än katterna. En chiuahua te.x. skulle bli uppäten av mina monster :P
# 12 Hehe, okej :P Men Eurasiern är ju större =) Och den finska lapphunden, eller för den delen alla lapphundar är ju inte så små heller. Men nu har ju jag snöat in mig på just spetsarna, men det finns såklart fler passande raser som tidigare tipsat om :)
Jag kan inte svara på dina frågor om hundraser för jag kan inte så mycket om olika raser. Men däremot kan jag svara på din fråga om hur vi tänkte med vårt första hundköp, som skedde för åtta månader sedan.
Vi hade pratat om hund under ett par år, men bara som att det vore kul med hund någon gång. Min sambo är uppvuxen med hund men aldrig haft eget ansvar för en och själv har jag aldrig stått särskilt nära någon hund. I början av året (förra året) började vi prata lite mer seriöst om hundköp och då bestämde vi såhär - att om vi fortfarande var lika intensivt intresserade och redo för hund ett halvår senare så skulle vi skaffa en. När det där hlavåret gått fick vi syn på en annons på leveransklara valpar och själva köpet gick väldigt fort, från att vi hade bestämt att nu blir det en hund.
Precis som du säger är det svårt att sätta ord på varför man vill ha en hund. Rasvalet var ganska lätt för oss, det blev en jakthundsras eftersom min sambo är jägare, men det var inte anledningen till att vi ville ha en hund, det var bara en aktivititet som vi planerade att hunden skulle få göra. I första hand skulle hunden bli en familjehund, en familjehund som skulle få jaga. Själv ville jag ha med hunden ut och träna - springa, cykla, åka längdskidor, simma över sjöar tillsammans, ta med ut och vandra och campa. Oavsett varför man skaffar hund så tror jag att det är viktigt att man har livsstilen först och hunden sedan. Vi levde redan mycket friluftsliv och jag gillade redan att promenera mycket och en hund har blivit sällskap till promenaderna. Men det känns redan som att ni har koll på det där, ni lever ett aktivt liv där en hund säkert skulle få plats.
Man kan ju aldrig veta exakt hur det ska bli innan man provar. Det enda man kan bestämma sig för är att man ska göra allt för att det ska bli bra när hunden väl är där. Jag hade egentligen ingen aning om hur det skulle bli när vi bar hem vår lilla valp, och det blev mycket, mycket jobbigare än jag hade trott, men jag ångrar aldrig att vi skaffade vår tjej.
Alla som söker familjehund som är med på det mesta borde ta en titt på Eurasiern! Lätt pälsvård, lättlärda, lagom stora och trevligt temperament!
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Jag kan inte mycket om raser generellt, men jag kan också berätta lite om första hund"köpet". Jag och min sambo hade pratat om att skaffa hund länge. Jag har velat ha hund i hela mitt liv, och sambon är uppvuxen med labradorer. Dock ville jag inte ha en labbe, så vi hade lite konflikter om vilken hund som skulle passa.
För att umgås med hundar och lära mig om dem började jag volontära på en hundgård här i Spanien. Och så kom dagen då den perfekta hunden trillade in i vårt liv helt oväntat. Hon skulle placeras och vi fick ställa upp som fosterhem. Det visade sig att hon var allt vi båda ville ha i en hund, så hon fick stanna för alltid. Hon lyste upp vårt liv enormt, och vi anpassade allt efter henne, promenader, aktivering osv. Nu har vi en till.
Dock hade vi båda intresse för vandring, camping osv innan, så det är mer att hundarna ökar frekvensen snarare än att de är hela anledningen till vandringar osv. Men vi har kommit att älska dem så mycket att de ska hänga med på allt. Bla. har vi planerat att åka till Alperna över nyår så de ska få känna på lite snö, och vi skippar skidorna för att få vara med dem!
Dock måste jag säga att jag är glad att de inte kom som valpar
. Jag fostrade en valp nyss och det var dubbelt så mycket jobb som mina två ihop nånsin varit! Så skaffar man valp ska man nog vara beredd på en hel del jobb i början.
Jag anser att alla raser kräver sitt faktist men jag vill någ säga att Golden är en lite lugnare hund men som oxå är med på träna o ofta väldigt bra på lydnad o spår. Pälsvård ja de kräver itne så himmla mycket. Sen detta med katt själv har dottern fått en kattunge o han är en jäkel på hunden :) på sött sätt inte elakt men ja alltid uppskattas det inte :) Ang bra kennel det kanske andra kan tipsa om som sagt det är bara leta o var lite kräsen kräv bra avel o bra uppfödare det gäller vilken ras ni än väljer :) Sen finns det ofta på deras egna rassidor en del omplaceringshundar där är det ofta unghundar allså under 1 år (även äldre hundar) kan vara att de köpt tillbaka en valp eller att den itne vart tiktigt vad de hoppades på, allså inget vinnande på utställning osv :) Lycka till!

Oj, här vart det många svar! Vad roligt!
#14 & 16, tack så jätte mycket för era historier! Är verkligen kul att läsa om hur andra tyckt och tänkt innan första hundköpet :D
Vi har börjat luta mer åt Golden, men kollar upp alla raser som nämns här ;)
Tack för alla svar hittills!
Finns det fler "första hunden" historier där ute? ;)
Golden är en jättetrevlig familjehund, så jag tycker ni ska satsa på en sån :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

#20 Den var fin! Tyvärr faller den inte maken i smaken :(

Tro det eller ej!
Men vi har nu lyckats bestämma oss för en ras! Det blir en Golden Retriever!
Så nu till nästa fas, hitta en kennel i närheten av Örebro!
Några tips?
#22 Kul :) bra val. Tror som sagt att en Golden kommer att passa er bra. Tycker du ska klicka dig in på Goldenklubben.se där finns uppfödare.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#22 På rasklubbens hemsida kan man gå in o kolla alla uppfödare :)
Och då kan man ju se vilka som finns i närheten av där ni bor, eller så långt bort ni är villiga att åka.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#23 & 24 Tack, ska ta mig dit och kolla!
Jag vet en jättebra goldenuppfödare utanför Örebro, tyvärr har hon inga kullar planerade nu. Men hon är engagerad i Goldenklubben och där kan du få hjälp att hitta andra bra uppfödare:) Lycka till!
#22 har en jättebra kennel att tipsa om! dock är den i staffanstorp :P

Oj oj, nu har det hänt en hel del sedan sist!
Vi har bestämt oss för en goldenuppfödare i Linköping, dem fick precis valpar för sex (6) dagar sedan. Det vart fyra hanar och fyra honor. Så vi har fyra små pojkar att välja mellan!
Allt känns bra med denna uppfödaren, än så länge ;) Vi ska ut och besöka valparna och mamman i November, så får vi se. Får ta med mig ett helt häfte med frågor.
Om allt går bra och vi fastnar för en liten valp så blir vi med hund lagom till Jul!
Har blandade känslor av nervositet, upprymdhet och ren skräck. Allt det här med "tänk om jag gör fel?" Men det ska nog gå bra, hoppas jag. Har redan tittat ut lite valpkurser och vidare kurser till han blir äldre.
Det var allt för tillfället. Får se om jag kommer ihåg att ta bilder när jag är där ;)
Gud vad roligt, härligt att ni bestämde er för Golden. En underbar, allsidig ras som man verkligen kan göra allt möjligt med.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Vad kul! Det känns som att många på forumet skaffar valp nu, eller så är det många som skaffar hund som hittar hit. Oavsett så är det alltid lika kul att få vara med och dela valplyckan:D Vilken härlig jul ni kommer få!:)

Oj oj, tiden springer iväg med oss. Imorgon ska vi iväg och hämta lille valpen (som ska heta Rufus). Har rejält många fjärilar i magen nu, kan man säga! 
Blir lite bilder när han (och katterna) lugnat sig lite, om han nu fastnar på bild, haha.
Vad kul med valp! :)
Golden låter som en bra ras för er :)
Men vänj den redan som valp vid allt den ska utstå som vuxen ordentligt då endel golden invidiet blir väldigt nervösa och oroliga/stressade i nya situationer och då blir dem lite jobbigt, drar i kopplet, snurrar runt, halvt små ylar/skäller och kan inte varva ner, annars verkar dem vara helt underbar hundar :)
Vad roligt med valp. :) Grattis och lycka till!
31 Stort Grattis du måste bjuda på bild på honom
:)