Vanvård av hund!
Hej! Jag vet inte vart jag ska BÖRJA NÅGONSTANS. men min kompis har en blanras hund mellan pittbull och rottweiler. Jag såg gamla kort på honom som va två år gamla då såg han fin ut i kroppen, hade hull och ja fin. men nu under sommaren har han rasat så¨fruktansvärt mycket i vikt. Hon bodde ihop med sitt ex som hunden tydligen inte gillade, hunden var instängd bara i köket och han fick knappt mat eller gå ut:( Han va sönder stressad. Jag har inte sett honom på ca en månad men fick en CHOCK när jag såg honom igår.(hon har flyttat med hunden ett sten kast från dä'r jag bor) Man såg skelettet på honom han va så avmagrad. Jag sa men gud va smal han blivit.,Då sa hon ja men jag har gett honom mat men han har inte ätit, men nu nä'r vi flyttade ifrån mitt ex har han ätit jätte bra idag. Sen gick jag o hon ut och handlade när vi kom tillbaka såg vi tre spyor och han hade hetsätit från papperskorgen? PLUS han blödde från nosen för han hade slagit i den någonstans:( Hon sa åå jävla hund, han har blivit så jobbig när man lämnar honom och jag kunde inte hålla mun s¨å jag sa: VET du vad, det är ditt fel bara dit inte hunden fel. det är ägarens fel. Hna kan inte hjälpa att han spytt och int haft det bra det är du som har asnavret och hon bara höjde p¨å ögonbrynen och sa inget mer sen. Hennes andra kompis som var med höll med mig.
Men vad ska jag göra nu? Hon säger att han kommer äta upp sig och må bättre. PLUS jag ska bo ihop med henne, flyttar in om ca en månad.. så jag behöver tips hur han ska gå upp i vikt på bästa sätt så han inte hets äter.:(
Det första som bör göras är en veterinärundersökning. Att en hund blöder från nosen är absolut inte bra. Är ni SÄKRA på att den skurit sig? För att en hund skulle SLÅ nosen så att det blöder, låter inte särskilt troligt.
Att en hund rasar i vikt kan bero på andra saker än för lite mat. Det kan vara något fel på levern tex.
Hunden verkar må dåligt, inte bara fysiskt utan även psykiskt. Börja med att försöka få din kompis att ta hunden till veterinären, är mitt tips.
Hunden har haft det väldigt dåligt som valp, blivit slagen och massa innan han kom till henne. Ja han måste skurit sig på¨något, var BLOD överallt. Jag iakttog honom igår och han andas väldigt häftigt och har dålig konditon. Så hemskt att se honom sån. Han är verkligen världens gosigaste och finaste hund man kan tänka sig men igår såg han så sjuk ut… stackarn. Jag sa tll henne Att de finns en rastgård vid henne som man kan släppa honom så han får springa av sig men då sa hon nej han hatar han hundar de går inte. JAG känner ju ansvar när jag är där och ser detta:(
ska säga till henne att han ska gå till vet, men inte det enklaste då hon kommer säga att hon inte har råd.
Hur gammal är din kompis?
Tänk att det finns så många som henne, som köper hund men sedan inte har varken ansvar eller intresse att sköta dem. Man blir ju mörkrädd.
En veterinärundersökning kostar bara hundralappar, inte tusenlappar. Erbjud dig att betala hälften? Hunden MÅSTE få någon form av vet. bedömning tycker jag, för att kunna utesluta fysiska fel, innan man går vidare och jobbar med allt annat.
Hon är 26 år. Jag ska säga till henne men hon har mycket utgifter denna månaden och JAG VET att hon tyvärr inte prioriterar sina djur då jag var tvungen att påminna henne igår att köpa hundmat till hunden för jag såg att han inte hade mycket klvar. Sånt ska ju knappast jag tänka på. Plus hon köper olika foder och ger honom varje månad, han äter inte ens samma. Han är ju inte kräsen men tycker han är så tråkigt liv. Gråter när jag ser honom. Har föröskt övertala henne att sälja onom men hon vill ju inte sälja sin bebis säger hon men han har det inte alls bra där. Han har massa sår på tassarna med och ligge roch slickar och biter där på,plus sår under örononen som är efter han blev hund biten som valp enligt henne. Han får aldrg hund godis eller hundeben, bara foder och jag tycker är han hemma mycket så kan han ju iaf få¨ngt att bita på!
Han va hemme över ett dygn för ett tag sen i lägenheten slutade med att jag fick åka SJUKT långt för att gå ut med honom för hon kune intr träffa sitt ex och hunden var i lägenheten så jag fick åkla dit och massa. Känner att jag själv har djur och en hund att ta hand om PLUS massa annat att tänka på.
Ringde henne nu men hon sa nej nej han är inte sjuk , han har bara mått dåligt för han trivdes inte där vi bodde innan men han har varit ute jätte mkt idag och ätit jätte bra så han kommer må bättre. oroa dig inte:(
Jag vet ju inte om något av de där stämmer..
Låter rent ut sagt fördj…. gt.
Jag försöker tänka mig in i situationen, tänker på MINA kompisar… om ngn av dem skulle behandla sin hund så, så skulle jag faktiskt inte kunna låta bli att agera. Jag skulle förmodligen sätta min kompis på en stol, tvinga henne att lyssna, och säga åt henne att om hon inte SNARAST tar hunden till vet. för undersökning, så kommer jag att anmäla dig ifall inte jag kan ta med mig hunden hem NU. Du har de alternativen.
Att lämna sin hund ensam över ett dygn, är inte tillåtet enligt lag. Det är inte bara moraliskt fel, utan även rättsligt fel.
Efter allt jag har läst så låter det ju förfärligt.! Hur man kan låta sin hund leva så! Om hon inte lyssnar på dina råd. Så skulle nog jag polisanmäla henne för djurplågeri.
Ush stackars hund! Och jobbigt för dig att behöva tjata på någon du ska bo med. Det kan ju bli dålig stämning om du polisanmäler henne, men hunden ska ju absolut inte behöva lida. Bara de såriga tassarna är värda ett veterinärbesök. Min kompis hund hade svamp på tassarna. Det kliar jättemycket så hunden slickar och gnager så det skulle aldrig ha läkt av sig själv. Nu vet jag ju inte om det är samma fel på din kompis hund. Ärr vid öronen går ju inte att göra något åt, men är det fortfarande sår är det ju något som är fel.
Jag håller med #8. Om du blir tvungen att anmäla så kan du ju säga att du är orolig för hunden och bara vill att någon som är utbildad ska titta på den. Man anmäler till länstyrelsen där man bor och man kan vara anonym. Hoppas din kompis skärper sig så att hunden får det bättre :)
Ring länsstyrelsen och lämna ett anonymt tips om du inte vill ställa din kompis mot väggen. Det här är inte ok!
Om du vill anmäla vanvård är det länsstyrelsen du kontaktar och inte ex. polisen.
Att han är mager är en sak, det är inte nödvändigtvis någon fara, men neka en sjuk hund veterinärvård strider mot djurskyddslagen.
≧◔◡◔≦
Nu är de ju så att han är undernärd då tycker jag det är en hälsofara och han behover veterinärvård. Jag försökte prata med henne o sa : han är inte sjuk då? hon ba nej då det är han inte, han är bara lite trött efter att han haft det jobbigt nu pga av att han vrit på så många olika ställen och aldrig känt sig hemma men han är stark han blir bättre.
hon är på jopbbet från 10 till 21. ja sa att jag passar din hund men kan inte ha honom hemma hos mig då han inte kommer löverens med min han hund så jag får gå ut med min hund lämna honom sen gå ut med hennes hund. Ska dit nu om en timme och ta en promenas med honom sen ge honom mat.
Är det olagligt om jag tar ngn annans hund till veterinären?
Njae svårt att svara på. Jag tror egentligen inte att du får göra något med hunden som inte din kompis vet om och går med på, men hon bryter mot lagen som inte ger hunden den vård den behöver. En domstol hade förhopningsvis dömt till din och hundens fördel, men jag är inte helt säker. En vanlig undersökning förändrar ju inte hunden på något sätt. Jag hade tagit med hunden till veterinären, det låter verkligen som att den inte mår bra. Håller veterinären med dig kanske h*n kan prata med din kompis, hon verkar ju tyvärr inte lyssna på dig.
nu har jag gett hunden mat,promenad o kärlek.
Hej!! nu har jag bott där i snart två månader och jag trodde inte de va såhär farligt som det är. Hunden får knappt gå ut o motionera(om inte jag göra det) Hon kan vänta till två på eftermiddagen utan att gå ut med honom och när hon g¨r ut blir de snabbrunda. Han får mat morgon och kväll, och alldeles för lite. När hon är på jobbet så stänger hon ibland in honom på en liten toalett. Jag fr panik, känner jag tar all ansvar för honom och jag har en egen hund också.
Jag har patat med henne om att hon behöver avlastning fr¨ån honom men vem kan tänkas ta hand om honom? det är så svårt…
#16 oj vilken jobbig sits.
Vad säger din kompis? Tycker hon att det är ok att hunden lever som den gör, så skulle jag anmäla henne faktiskt, och tala om för henne att jag kommer att göra det.
Tycker hon själv att det är jobbigt och har blivit galet, så finns det ju chans att hjälpa henne att omplacera hunden eller på annat sätt se till att hunden får vad den behöver.
På ett eller annat sätt måste hunden få ett liv som han förtjänar.
Det är rent bedrövligt att hundar här i sverige ska ha det dåligt, det finns lixom inte någon som helst rimlig anledning till det.
Jag pratade med henne igår och sa du behöver nog komma bort lite från nemo för det känns som du inte har energi till honom längre och hon höll med mig. Hon sa jag har verkligen lagt ner så mycket tid på honom men jag mår inte bra med mig själv just nu så jag orkar inte ängre. Så jag sa jag kunde hjälpa henne hitta hem men är rädd hon ångrar sig för hon lät lite tveksam när hon sa de.
Jag vet inte om hon själv tycker han har det bra det kan hon inte tycka för det är så synd om honom. Han behöver gå ut och springa av sig o bli av med energi. Hon går ut snabbrundor med honom att han inte ens hinner bli trött. Jag försöker gå ut mycket med honom och ger hoom massa kärlek och gos men har dragit mig undan till att vara där för jag fr panik. Jag passade honom förra helgen och då va jag ute med honom jätte mycket, gav honom god mat, köpte hundben gosade med honom och han va jätte lugn och mådde bra men sen när hon kom hem o hade honom i en dag då jag sov hos en kompis va han stressad när ja kom hem igen och ville gå ut med mig för han vet att jag ger honom mat och promenad och det gör inte hon.
Tycker hennes prioriteringar är skrämmande, hon går o lägger sig fem på morgonen och går upp så sent på eftermmiddagen att hundarna knappast har varit ute. Ibland säger hon att hon varit ute med dom när jag har frågat men jag är inte dum… märker att dom iunte varit ute då dom är stissiga… o jag orkar inte så mkt mer själv heller. Jag har ingen erfarenhet av den rasen och har massa i skolan o me min egna hund osv..
hunden behöver ett nytt hem.
Svarade i andra tråden åxå.
en hund, och det gäller ALLA raser, behöver stimulans, LÅNGT mer än vad Nemo får. HAN, med de raser han har i sig, behöver MER än många andra raser, och han får i princip ingenting.
Japp, hunden behöver ett nytt hem.
Var bor ni?
Vi bor i Göteborg.
Ja du har så rätt och jag försöker verkligen få honom att få stimuland men eftersom det inte är min hund eller mitt ansvar så har jag blivit utmattad och är ritkigt irreterad på min kompis hur hoin behndlat honom.
#20 Det är inte ditt ansvar så DU ska absolut inte ha dåligt samvete.
Nu gäller det först och främst att hitta ett nytt hem, endera permanent eller tillfälligt, till Nemo… innan ägaren ångrar sig.
Får du lägga ut en hjälp-annons på facebook, så brukar det vara effektivt?