Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 758 ggr
angfjo
0

Uppfostring av hund

Jag behöver lite råd. Jag bor i ett kollektiv med fyra personer. En av de jag bor med har en mellan schnauzer som är en otroligt go och trevlig hund.

Han kan skälla om han hör att folk är utanför lägenheten och då och då får han för sig att skälla och nafsa efter dammsugaren. Inget av det här uppfattas av mig som hotfullt beteende och han gör det över lag inte om han är motionerad och ligger och vilar. Det är mer ett beteende som kommer när han är uppspelt och vill ut och gå.

För några månader sedan berättade killen i kollektivet för en av tjejerna att han skulle börja "uppfostra" hunden, något som han upprepat till arbetskollegor men inte pratat om med hundens ägare. För några dagar sedan kom jag på honom med att hålla fast hunden samtidigt som han satte av och på dammsugaren och förde munstycket fram och tillbaka mot hunden.

Jag blev rasande och framförde min åsikt att han inte har någon rätt att uppfostra någon annans hund utan att ha pratat om det med ägaren och fått det förtroendet. Han anser att det är hans ansvar som samhällsbedborgare.

Finns det något i någon lag som stödjer min ståndpunkt? E

Eller är jag den som är fel ute?

Tiaran
0

Gud va elakt :S kanske jag är ute och cyklar  nu men det är väl ändå inte SÅ man uppfostrar en hund? den kommer ju antagligen bara bli rädd och nervös när dammsugaren startas/är i närheten?

och om han nu vill "uppfostra" någon annans hund så borde han definitivt prata med ägaren om det.

Jag tycker att du ska berätta för hundens ägare vad den här personen sagt och gjort mot hunden så får ägaren ta ställning om vad som ska göras/sägas.

hinner inte skriva så mkt mer nu men Lycka till!

Inkanyezi
1

Jag tror definitivt inte att du är fel ute, och att "uppfostra"  på det sättet när han uppenbarligen inte vet hur en hund funkar är också kontraproduktivt. Han hetsar alltså upp hunden mot dammsugaren, genom att hålla fast den samtidigt som han retar den. Korkat beteende, som man tyvärr ser för ofta.

Lagar i sammanhanget tycker jag att man kan lämna därhän. Det handlar ju om ett kollektiv, några människor som har bestämt sig för att leva tillsammans, att på något sätt gemensamt ta hand om vissa angelägenheter. Då är det tnågonting att i första hand ta upp i kollektivet.

Om hundens beteende är ett pfoblem, bör man kanske ta kontakt med någon som är kunnig och som förstår sig på hundar, och som kan hjälpa till på ett konstruktivt sätt att få hunden att fungera bättre ihop med människorna. Men att hålla fast hunden och reta den med dammsugaren är på tok fel metod, och det kan leda till värre problem.

Det finns hundträningsmetoder där man håller fast eller binder hunden, och de är alla ägnade att stressa hunden, för att få den mer intiktad på ett mål, exempelvis när man vill få den att söka efter en viss sak. Man gör på så sätt om det önskvärda sökobjektivet till ett jaktbyte, som vi "slåss om". Genom att hindra hunden att nå det får man hunden mer intresserad av att göra det.

Så problemet tycks ändå ha två sidor. Att det är någon slags problem i kollektivet med hunden är den ena. Den andra är den här personens uppenbara sociala brister kombinerade med att han inte förstår hur en hund fungerar.

Maja2
0

Ts, det finns nog inga lagar att luta sig emot, däremot undrar jag hur ni  i kollektivet pratat kring hunden. Har alla varit med och bestämt när den skaffades? Har alla något att säga till om eftersom ni valt att bo i kollektiv?

Ni borde kanske ha ett samtal där alla är med, där ni tar upp sådana här saker.

reverse
0

Har du berättat om det för ägaren till hunden? Mannen ska inte uppfostra någon annans djur och i synnerhet inte eftersom han uppenbarligen inte har någon som helst aning om hur det ska göras. Att hålla fast ett djur och utsätta det för det djuret inte tycker om (dammsugaren) på det sättet kan ge rakt motsatta resultat och snarare göra hunden än mer rädd för/taggad på dammsugaren. Någon direkt lag att luta sig mot finns nog inte, det djurskyddslagen 2 § säger är att "Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom." men exakt vad det är är ju rätt subjektivt. JAG kan anse att det är onödigt lidande att göra så som han gjorde mot hunden med dammsugaren, men en domstol tycker troligtvis inte det.

Snarare är det nog upp till er i kollektivet att gemensamt fastställa vad som ska gälla, era egna regler angående hunden. Och efterföljs de inte kan det t ex vara skäl för att man blir uppsagd. Ni kanske t o m gemensamt kan ta dit en duktig hundinstruktör som kan ha en gemensam lektion för kollektivet i att läsa hund, inlärningsmetoder mm, så alla har samma information.

//Lina

angfjo
0

Tack för alla bra inlägg!

Hunden var inte skaffad gemensamt utan ägs sedan 5 år tillbaka av en av oss tre tjejer. Hon har dessutom sagt till alla oss att hon tar hand om dammsugningen eftersom det blir en del hundhår.

Hon har heller inte bett oss ta något som helst ansvar gällande hunden, utan det är snarare vi som har erbjudit oss själva som "hundvakt" om hon skulle behöva det.

Jag har aldrig upplevt Ragnars beteende som besvärligt, varken hemma eller på promenad. Han kan som sagt lägga av några skall om någon är utanför dörren men är inte en "skällig" hund, han drar inte när man är ute och går, hoppar inte på andra hundar och att han inte lyder oss andra till punkt och pricka är kanske inte så konstigt eftersom vi inte äger honom och har bara bott med honom i 6 månader.

Självklart ifrågasatte jag hans "uppfostran" direkt och bad honom ta eventuella problem med ägarinnan. Jag berättade även för henne om incidenten vilket ledde till en konfrontation i vilken det kom fram att han inte tycker att han har gjort fel i att försöka "uppfostra" någon annans hund.

Det var lite därför jag undrade om det fanns en lag, eftersom en hund trots allt ägs av någon och då är en "egendom" (i brist på bättre sätt att uttrycka mig).

Hela saken upprörde mig och det var skönt att få lite vettig feedback av hundmänniskor!

Maja2
0

Nja… finns ju ingen lag direkt, mer än vett och etikett, hur man beter sig mot andras hundar, och vilka friheter man bör ta sig.

Eftersom ägaren är medveten om det, tycker jag däremot att det är en sak som ägaren får ta itu med ifall hon misstycker. Hon skulle ju kunna visa den här killen hur hon vill att det ska göras, ifall hon inte tar itu med det själv

Lycka till

Inkanyezi
0

Oj, såg att mina fingrar ibland springer fort över tangentbordet, så att det kan bli ett eller annat fel ord. Men jag tror ändå att det blev begripligt. Det verkar ju inte vara något större problem med hunden, men den där personen som bär sig illa åt mot hunden kanske måste hållas i kort koppel? Lagar är ingen hjälp i såna här problem, men grupptryck kan funka. Om inte, så måste det till någon form av omorganisation. Det är en gemensam angelägenhet när man bor kollektivt, så det går knappast att sopa det under mattan. Lycka till.