Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1449 ggr
saga97
0

hur hinner ni med

vi har ju hund och man ska gå ut med dom var 6:te timme mamma går ut med den kl 7 em sen går jag ut me honnom kl 2-15:30 har ni samma tider hur gör ni för att hinna , med var 6:e timme

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

saga97
0

om detta inte är bra för hunden kan jag börja att gå ut med honnom på lunch rasten

saga97
0

kan ni berätta hur ni gör !!!

Mischa
0

Ja, även om hunden klarar det så bör man rasta den åtminstånde var 6;e timma, valpar och äldre hundar oftare.

Jag har min hund hos hundvakt för att få det hela att gå ihop.

≧◔◡◔≦

Hallonblad
0

Tja, Varghund har ju med sig hunden överallt - inklusive jobbet, så vi har väl inte direkt det problemet. Annars kan jag bara rekommendera hunddagis/dogwalker/hundvakt.

Detta är ju någonting man ska ha koll på innan man skaffar hund, så det borde egentligen inte ha kommit som en sådan överraskning…

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Mischa
0

Fast har man haft hund sedan dinosauriernas tid och inte aktivt updaterat sig kring vad som gäller så förstår jag att man inte vet.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

En hund ska vara ensam totalt max 5-6 timmar per dag. Om hunden är ensam hemma från kl 7 till 15.30, är det alldeles för länge.

Hallonblad
0

#5 Har man ett djur får man väl hålla sig uppdaterad angående bestämmelserna runt det djuret? Bara för att vi haft katt hela mitt liv betyder inte det att jag inte ständigt söker nya fakta, undersökningar och artiklar om katter och regelbundet går in på jordbruksverkets hemsida och kollar upp lagar mm. Har man ett djur så har man tagit på sig ansvaret för det och får se till att hålla koll.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Mischa
0

Man kan tycka så, men det stämmer tyvärr inte alltid överens med verkligheten, därför har vi bla. djurskyddsinspektörer.

≧◔◡◔≦

malinroth
0

Både jag och min sambo jobbar skift så ibland behöver hon inte vara ensam alls men ibland får hon vara ensam längre. Hursomhelst är jag hemma på rast 1h varje dag och håller henne sällskap och rastar henne :) jag kör taxi så därför har jag möjlighet att ha hela rasten hemma, det är perfekt när man har vovven hemma.

När jag gick på gymnasiet gick jag antingen hem och rastade henne på rasten eller så rastade mamma eller pappa henne. När jag pluggade på universitet gick jag hem på rasten om jag hade heldag, ofta hade vi dock bara föreläsningar 2-4h och då räckte det med att rasta före eller efter :) har även jobbat i butik och då har jag antingen låtit mamma pappa eller syskon rasta eller så har jag åkt hem själv.

Jag köpte min hund när jag var 16 och jag är nu 25 men även om jag inte alltid vetat vad som ska häda i livet och har flyttat 62mil från min hemstad (där jag hade båda föräldrarna och syskon som alltid kunnat ställa upp om jag behövt det) har jag alltid sett till att det har funkat med min hund. Skulle jag inte kunna lösa det som jag gjort hittills, att jag själv i regel kunnat rasta själv, skulle jag fixat en dagmatte åt jycken.

saga97
1

jag vet att det är för länge och precis när vi skaffade hunden var mamma sjukskriven och kunde gå ut med honnom hela tiden men sen började mamma jobba då jobbade hon lagom mycke för båda skulle hinna med att gå ut med  honnom nu har domm skjilt sig och mamma måste jobba mera

här är min lösning mamma går ut kl 7 sen går jag ut kl 12 sen kl. 17 … sen kommer mamma hem och går ut me han kl 22 ja så får de nog bliSkrattande

Maja2
1

"10 Men hunden blir ensam för länge i alla fall, det blir för många timmar totalt per dag. Ni borde nog skaffa dagmatte eller hunddagis

Noa-Nisse
0

är ni aldrig hemma? eftersom du skriver att din mamma kommer hem till er på kvällen vod 22 och går ut med hunden plus tidigt på morgonen kl 07?!

när Jag jobbar går jag ut med min hund såhär:

06:00

11:00

15:00

22:00

När jag är ledig brukar det bli:

11:00

18:00

00:00

Ibland blir det fler runder.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rebz
0

#6 Det finns inga bestämmelser eller regler varken om hur länge en hund får vara ensam eller att den måste rastas var 6:e tim. Det är bara en rekommendation från jbv. Vissa hundar klarar sig så länge o andra kan ha svårt för det. Så länge som någon kommer hem o rastar hunden och hunden inte tar skada så tycker jag det är ok. Om du kan åka hem på lunchen också så varför inte? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Maja2
1

Bara för att en hund klarar av att hålla sig från att kissa och bajsa inne, betyder inte det att den mår bra. En hund är, som alla förhoppningsvis vet, ett flockdjur. Hur kan man ens försvara att hunden ska vara ensam så många timmar varje dag regelbundet?

#13 Du säger att det "bara" är en rekommendation. BARA?

"så länge som någon kommer hem o rastar hunden och hunden inte tar skada…."   

Jag skulle vilja säga att många hundar som lämnas ensamma långa stunder varje dag, är apatiska, och det förväxlas med att de mår bra.

Rebz må tycka att det är ok att lämna hunden ensam så mycket varje dag, JAG gör det Inte.

[Tess86]
0

Vår tjej går ut var fjärde timma, generellt. Alltså, jag menar fyra timmar ifrån att vi kom in igen. Om vi har varit ute i två timmar så går vi ju inte ut igen två timmar senare utan då går vi ut fyra timmar ifrån det.

Max en gång i veckan händer det att hon blir ensam runt 6 timmar. Ibland har det blivit 7 timmar men vi har känt att det har varit okej, även om det inte är bra, eftersom det har varit max en gång i månaden. Jag och min sambo går om varandra och är lediga olika dagar, så det funkar. Visar det sig längre fram att hon får vara ensam för mycket får vi skaffa en hundvakt eller hunddagis vid behov.

[Surina]
0

Ni har inte någon i familjen som skulle kunna tänka sig att vara hundvakt???

Själv har jag aldrig haft någor sånt problem som tur är… jag har en hund vakt i nöd lägen och jag har väldigt korta skola dagar.

Men jag rekomenderar starkt en hundvakt! som du såklart kan lita på.

UlrikaD
2

Jag har jobbat som hundinstruktör och hundkurator och det är ganska många hundar som tar rejält skada av att vara ensamma länge.

En del tror att det funkar utmärkt att gå ut korta svängar kanske 2-3 gånger om dagen på vardagarna. Och sen ska det helt plötsligt göras massor på helgerna.

När helgen är slut är hunden så uppe i varv att måndagen mår den riktigt dåligt. Och det enda den har att göra hela dagen är att sova.

Är man borta väldigt mycket på dagarna så bör man ha hundvakt, dagis eller liknande. Eller helt enkelt inte ha hund just då.

Labolina_73
0

här hemma går vi ut med hunden ca var 4-e timma,,, ibland på långprommis och ibland bara en kort kissrunda,, men som regel håller vi var 4-e timma,, tycker hon behöver få komma ut på så vis..

hehe förutom på natten då.. då sover vi alla.. så under natten får hon klara sej mellan ca kl 22-23 nåt tills kl 06-07 ca

//Linda

Rafflan
0

När jag jobbar
7.oo
12.oo
17.oo
21.oo

Ledig ca
10.oo
15.oo
20.oo
24.oo

Lite olika när jag är ledig, och det som inte står med är att jag oftast går en snabb kiss runda innan jag går och lägger mig.

saga97
0

så här är det på morronen åker mamma och jobbar kl 7 sen är jag hemma med hunden till kl 8 sen går jag till skolan och går hem på lunchen går ut med honnom då har jag fyrtio min på mig och sen kommer jag hem kl 2 håller honnom sällskap sen kommer mamma kl 17 …….. så så länge är hann inte ensam

Maja2
0

#20 Ahaa, jag tolkade det som att hunden kom ut kl 7, sen kom du hem vissa dagar kl 14, och vissa 15.30, och att din mamma kom hem kl 22 :)