överdriver jag eller tror ni det är bra?
rubriken kanske blir lite konstig,,
jag har ju märkt att det funkar men är det bra iaf..
jag har ju en tik på dryga året (blev ett den 24/10) en tibetansk spaniel, som till och från haft lite svårt att vara rumsren,, inte så att hon kissat inne hela tiden men lite nu och d¨å har det hänt, framförallt när hon ska in i löp vilken inte är så konstigt kanske..
men iaf,, hur som,,
jag har börjat med sedan en tid att varje gång vi är ute och hon kissar eller bajsar så berömmer jag henne och hon får en godisbit,, varje gång oavsett hon kissar 5 gånger eller inte,, då får hon 5 godisbitar,,
nu när hon kissat och jag säger duuuuktig tjej så kommer hon till mej och vet vad som väntar,,
hon har inte kissat inne alls på hela den här tiden som jag gjort så här.
men min fråga kvarstår,, blir det för mycket godis om jag gör så?
hon får en liten liten leversnittsbit varje gång,
//Linda
Kanske ska ta det lite lugnt med godiset och kanske ibland bara ge beröm?
Jag känner en som alltid sa till sina hundar (kissa nu) och varje gång hon sa det och de kissade så berömde hon dem :)
Till slut kunde tikarna i stortsätt kissa på kommando XD

#1 jo det vet jag oxå…. jag säger oxå kissa när hon gör det så hon kan koppla det sedan,,
men frågan är om jag ska sluta redan med detta eller om jag ska köra ett litet tag till..
men jag kanske ska börja ge bara varannan gång då till en början..
//L
Jag berömmer oxå mycket, nu har våran vart helt rumsren sen hon var ca 12 v, och idag är hon 1.5 år :) godis har jag det så får hon väl men ofta säger jag duuuktig tjeja och klappar henne. Nu har vi en liten tik till 6 månader gammal haft henne i snart 3 v, henne berömmer jag oxå mycket nu är fallet så att hon har opererat sina urinledare som var felplacerade (ektopisk uretär) och läcker när hon sover inget hon kan rå för, men är jätte ducktig och säger till på natten dagarna går vi ut ofta. Men jag tycker du gör helt rätt beröm beröm godis du kan ge mindre bitar 
Men att få fem bitar godis på en promenad är väl inte så mycket, den extra energin borde du ju kunna träna bort på promenaden, om du är rädd för övervikt? Om du är rädd för att hon får i sig dåliga ämnen kan du ju byta till ett godis som bara innehåller naturliga ämnen (vet inte vad leversnittar innehåller..). Fast det är klart, om du vill träna annat också på promenaden, och hon får godis då också, så kan det ju bli mycket.
Jag brukar ta med en liten näve godis på varje längre hundpromenad, för att träna lite på vägen, men då har vi också en betydligt större tjej och godiset brukar ofta vara ett annat märke av lightfoder än det som hon äter till mat, eller hemgjort hundgodis.
Äsch mata på du ;-) Min tibbetös får oftast en godisbit varje gång jag berömmer när vi tränar och det kan bli en del under en promenad. Vill man ha ett mer kalorisnålt godis så kan man ju alltid använda torkade morötter som godis i så fall om man är rädd för övervikt =)
Klenod kissar på kommando. Jag säger "ut och kissa" när jag ser en gräsplätt och pekar på den så går hon direkt ut dit och sätter sig och kissar.
Jag tror inte att det blir för mycket godis. Jag har ofta med mig godis när jag är ute och går och berömmer alltid Klenod när hon antingen kissat eller bajsat och ofta får hon en liten godisbit. Men hon har varit rumsren seda ca 1½ år sedan.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag brukar inte berömma längre när Skade kissar eller bajsar, bara ifall hon har vankat runt väldigt länge och till slut sätter sig och bajsar, då berömmer jag (med rösten bara). Hon är 1 år och 2 månader nu och har varit helt rumsren sedan hon var 5 månader. Borde vi fortfarande berömma henne varje gång? Har det någon effekt, som att hon bajsar snabbare nästa gång (kissar gör hon alltid på en gång när vi kommer ut)?

hehe ja nej övervikt är jag inte alls orolig över,, inte i nuläget iaf.. :-)
tack.. då fortsätter jag,,, asså hon får bara små små små bitar för annars ska hon ju stå och tugga i en kvart.. ;-)
ja vi tränar lite annat oxå,, inkallning och gå fint etc,,, men det blir samma där,, små små små bitar..
men jättetack för alla era svar..
:-)
//Linda
9 Jag ser ingen fara med ge lite godis o det har ju hjälp så forsätt med det :)
Jag har lärt Ozzi att kissa på komando.. Jag har alltid sagt KISSA när han kissat och berömt honom mycket, ibland med godis och ibland utan.
Det är väldigt skönt om jag har bråttom och vill att han ska kissa snabbt! :)