Skade stal sin första "matbit"
Hehe, igår kväll satt jag och fikade med Skade liggandes bredvid mig i soffan. Hon har aldrig tagit mat från oss i hela sitt liv. Någon gång har hon försökt slicka på mat men slutat när vi sagt till henne. Men igår sträckte hon helt enkelt ut nosen över bordet och snodde min chokladboll i en enda rörelse, som att hon redan hade funderat ut vad hon skulle göra. Hon ryckte inte ens åt sig den snabbt utan plockade den bara från bordet, som om det var helt naturligt.
Så förvånad som jag blev vände jag mig mot henne och sa något i stil med "hörrö du" med ganska mörk ton men ändå kanske inte min argaste, eftersom jag samtidigt var förvånad över vad hon just gjort. Ögonblickligen så ramlade bollen ut ur munnen på henne igen och ner på golvet och där låg hon och såg lika förvånad ut som jag. Efter det blängde jag argt på henne och hon hade svårt att möta min blick och fick skämmas en stund. Det märktes att det verkligen tog på henne, att hon visste att hon hade gjort fel, för annars när man säger åt henne brukar hon gruffa tillbaka, men nu tittade hon bara neråt och ville inte se på mig.
Hon fick skämmas en stund men sedan kunde jag bara skratta åt det. Det är så skönt att ha en hund som släpper allt på kommando. Visserligen var detta inget kommando men jag är säker på att all vår träning har lett till att hon inte snor saker och slukar dem innan vi hinner få tag på dem, som vissa hundar verkar göra.
Hahahaha! Vilken grej.
Duktig hund du har, som kan släppa det på kommando och allt!
Min hund ville gärna sno åt sig saker, ibland kunde man t.o.m hitta henne ståendes på bordet förut..
När hon väl fått åt sig något så slukar hon det med hull och hår så fort hon inser att man upptäckt henne, för att hon ska få ha den för sig själv. Inte roligt. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ja, glad var jag i somras att Skade släpper på kommando när hon var lös på en ö ute i skärgården och kommer springandet med en död, halvrutten sjöfågel i munnen. Den "gobiten" vill man inte gärna brottas om!
I vanliga fall använder vi kommandot "släpp" och då släpper hon allt från leksaker till mat eller äckliga saker som hon plockar upp ute. Det är en kommando som jag rekommenderar att man tidigt tränar med valpen. Vi började träna med leksaker. Vi ska "släpp" och om hon släppte så började vi leka med leksaken med henne. Och sedan har vi tränat in så att hon får vänta en liten stund innan vi börjar leka med leksaken. Och så gott över till att träna med mat.
Men jag tror att vi har haft en stor fördel i att Skade aldrig är vaktig med sina saker eller med mat, varken mot människor eller andra hundar. Om man ger henne en godis och sedan tar den igen så sitter hon bara och tittar på en tills hon får tillbaka den.
Besvärligt med en hund som tar sig upp på borden till och med. Man vet ju aldrig vad Skade har för sig när hon är ensam hemma men vi har i alla fall aldrig kommit på henne med att vara på ett bord, och det brukar inte vara stökigt på borden när vi kommer hem heller.