Berger picard
Berger picard är en medelstor, sansad och modig hund. Detta gör det möjligt för den att lätt genomföra sitt arbete med att valla och vakta fårhjordar. Rasen är också en mycket bra vakthund hemma och en utmärkt familjehund som trivs med barn.
_FCI-NUMMER 176
_
URSPRUNGSLAND/HEMLAND
Frankrike
ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Vall- och vakthund. Även en mycket duglig brukshund.
BAKGRUND/ÄNDAMÅL
Berger picard har gamla anor. Det är inte belagt att rasen härstammar just från Picardie. Det är möjligt, och till och med troligt att den har varit spridd över ett mycket större område. Strävhåriga
vall- och boskapshundar var typiska i hela nordvästra Europa. År
1863 bedömdes de första berger picard på utställning i samma klass som beacueron och briard. År 1898 blev rasen erkänd som en ras från Picardie. År 1922 utarbetades en första standard av Paul Megnin. Rasen blev slutligt erkänd 1925. Ända fram till andra världskriget, förde rasen en något obemärkt tillvaro. Det var inte förrän entusiaster ville återlansera rasen, som man i Picardie sökte de mest typiska hundarna för reproduktion. Efter flera år av svårigheter för rasklubben att bli ansluten till franska kennelklubben, bildade den framstående kynologen Robert Montenon klubben Berger picards vänner (”Les amis du Berger Picard”) 1955. Klubben anslöts slutligen 1959 och en ny rasstandard antogs av franska kennelklubben (S.C.C.) år 1964. Den gällande standarden har redigerats av J. C. Larive, klubbens ordförande, och hans kommitté i samarbete med R. Triquet.
HELHETSINTRYCK
Berger picard är en medelstor hund, solid, rustik, välmusklad och välbyggd utan att någonsin vara tung. Den skall vara mycket elegant såväl i stående som i rörelse. Dess uttryck skall vara livligt och vaket vilket understryks av dess skägg och ögonbryn.
UPPFÖRANDE/KARAKTÄR
Rasen skall ha en balanserad mentalitet. Den skall vara sansad och
modig, aldrig aggressiv, rädd eller orolig. Detta gör det möjligt för den att lätt genomföra sitt arbete med att valla och vakta fårhjordar.
Rasen är också en mycket bra vakthund hemma och en utmärkt
familjehund som trivs med barn.
RÖRELSER
Rörelserna skall vara smidiga och fria. De skall på samma gång ge intryck av elegans och lätthet. I måttlig fart skall benen röra sig parallellt.
PÄLS
Pälsstruktur
Pälsen skall vara sträv och halvlång och kännas frasigt sträv när man tar på den. På kroppen och svansen skall den vara 5-6 centimeter
lång. Underullen skall vara fin och tät.
Färg
Fawn, sotad fawn, tigrerad fawn, grått som i huvudsak är mörk. Det får inte finnas stora vita fläckar (en liten vit fläck i bringan och vitt på tåspetsarna tolereras).
STORLEK/VIKT
Mankhöjd
Hanhundar 60-65 centimeter. Tikar 55-60 centimeter.
+/- 1 centimeter tolereras.
_
_
Rasklubb/Specialklubb
Registreringssiffra
År 2011 registrerades 9 hundar av rasen i SKK.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Härlig artikel. Den här rasen tror jag aldrig jag hört talas om. Så det gör det ännu roligare att få bekanta sej med den genom ditt arbete att plocka fram fakta om rasen.
Mycket vacker och intressant, ras!
Tror min nästa hund ev blir en Picard 
Jag älskar dessa hundar och har gjort det i flera år. När den första kullen föddes i Sverige var jag mer eller mindre först på plats.
Någon gång ska jag nog ha en Picard!
//Lina
Riktigt fina hundar!