Klickerträning
Kan man lära en hund med hjälp av en laserpekare och klicker till att "tända lampa" eller blir det fel?..
Kom på den iden jämt för en liten stund sen eftersom vi bruka "leka" med laser pekare ibland, och eftersom han inte fattar med att jag pekar/visar med fingret och han får ett klick o sen godis när han nuddar nosen vid strömbrytarn så prövade jag med laserpekaren och han fattade direkt vad han skulle göra (klarade av att både slå på och stänga av lampan efter några försök)
eller kommer han att leta efter den röda pricken när vi övergår från laserpekare till utan?
Det blir ju bara som att använda vilken typ av target som hellst.
Just ljus kan användas som markör istället för klicker för undervattensdjur.
≧◔◡◔≦
åh :P jag har inte sett hur en target ser ut / är ;)
Det kan se ut hur som hellst, i klipper använder man sk. targetsticks alltså bara pinnar där man tränat djuret tidigare att nudda spetsen.
En target kan vara allt från en musmatta, burklock ,post-it lapp , tejp etc som gör att man kan markera något på avstånd.
≧◔◡◔≦
Ja det tror jag absolut. Precis som Mischa säger kan du få det att fungera som vilken target som helst.
Vi har en artikel som nämner ett par olika targets, och andra som kan vara matnyttiga, inne på klickerträning.
http://klickertraning.ifokus.se/articles/4db323d2d4ebea0c060022f8-olika-hjalpmedel#articles-1