Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 909 ggr
Eywa
0

Kattvana hundar i Göteborg

Jag har två 16-veckors kattungar här hemma och jag vill gärna att dom ska bli hundvana. Jag ska inte skaffa hund fören om 1-2 år och då är dom stora och inte lika formbara.

Är det någon som har en kattvan vovve som är lugn och tålmodig som har lust att besöka mig? Låter kanske konstigt men jag känner ingen som har en kattvan hund!

Jag bor i Backa, Göteborg.

amela87
0

Hej :) 

Jag har en hund som går jätte bra ihop med katter.
Hon är valp och har träffat katter innan.

Funderar själv på att instaffa kattunge i framtiden

jonnson
0

Min vovve är uppvuxen med 5 katter. Eller aa, 2 från när han var valp, sen köpte vi en när han var 1 år och sen 2 till när han var knappt 2.

Dom två gamla katterna var 12 och 13 när Milo flyttade in. Då har dom HATAT hundar sen tidigare, och flytt i panik så fort dom sett en hund. Visst, dom gillade inte Milo i början, men efter en månad eller så så lekte den ena av dom ihop med honom. Den andra GILLAR honom fortfarande inte, efter drygt 2 år, men hon tolererar att han bor i "henne" hem. Å andra sidan gillar hon ingen alls..

Den tredje vi köpte, när Milo var ett år ungefär. Var han livrädd för i början. Grejen är den att han är rädd för ALLT som rör sig och lever, som är mindre än han själv. Så en kattunge på 12 veckor var inte så poppis. Men det tog kanske 1-2 veckor innan dom blev bästisar och lekte jättebra ihop. Dom sover ihop och allt. Hon följer med på hundpromenader osv :P

Dom två nyaste, köpte jag till min lägenhet när jag flyttade hemifrån. Katterna var verkligen inte vana vid hundar när dom kom hit, 8 veckor gamla (jag VET att dom var för unga, orkar inte ta den diskussionen igen). Så dom var livrädda för Milo, och han livrädd för dom. Men efter att dom tvingats bo på 45 kvm tillsammans i 2 dygn, där alla tre hela tiden ville vara med mig, så vande dom sig vid varann ändå och det dröjde inte länge innan dom lekte ihop alla tre.

För ett tag sen fick mina katter flytta hem till min mamma, där dom tre andra finns, detta av olika orsaker som jag inte vill gå in på. Hur som helst, så har Milo nu fått bli en "skillsmässo-hund" som lever ett varannan-vecka-liv ungefär. Då jag jobbar väldigt oregelbundet och han inte klarar att vara hemma ensam några längre stunder, så är han hos min mamma när jag jobbar så det inte passar med hans dagis.

Så där har han nu 5 katter att leka med, varav 3 han funkar jättebra ihop med. Dom har "utvecklat" någon sorts lek där dom jagar varann, och kommer han ifatt dom så biter han dom i benen och fäller dom. Konstigt nog tycker katterna detta är kul!

Det jag ville ha sagt, med min långa historia här, är att Milo är otorligt kattvan. Men han är inte särskilt lugn, då han gärna leker likadant med alla katter som han gör med sina - alltså att han jagar dom, eller blir jagad, och det slutar med att han fäller dom genom att bita i ett ben och hålla fast i det när dom springer, och sen håller dom fast honom och river honom i huvudet :P
Men vi kommer gärna och hälsar på och tränar dina katter om du vill det :)

Bor visserligen i borås, så det blir ju en liten bit att åka. Men det är inga problem :) Det blir bra miljöträning för Milo också, att få komma till en storstad :P

Labolina_73
2

jag hade 4 katter och skaffade en valp.. det gick bra,, faktiskt bättre än förväntat,, katterna fräste lite såklart men i stora hela har det gått väldigt bra..

iom att katter inte gillar ha någon alls egentligen på sitt revir så tror inte jag att det skulle spela någon roll om du vänjer dom vid en speciell hund för jag tror att när du sedan skaffar en egen så blir det lika samma fräs och morr iaf.. men det är vad jag tror.. :-)

har inget fakta alls på det.-

//Linda