Behöver hjälp - skaffa hund.
Hallå, jag är ny här av just den andledningen att jag och min familj tänker i banorna om att skaffa vår första hund. Jag har alltid tyckt om hundar, detsamma gäller min pappa.
Så.. nu har vi kommit så långt att vi skulle vilja söka upp några uppfödare, och kanske besöka dem. Min pappa är nämligen allergisk emot vissa hundar, och andra hundar tål han bättre. Därför känner vi att vi verkligen måste kolla upp om han funkar med den framtida hunden.
Vi är en ganska aktiv familj, älskar att vara i skogen, plocka svamp (mest mamma) och springa, samt gå långa promenader. Och vi vill hellst ha en liten hund, så alla i familjen kan handskas med den.
Jag har lite små-krav på hunden: Kunna träna lite agility (mest på skoj), lydnad och allmäna trix. Den ska vara korthårig, och hellst inte ha någon jakt i sig. En lugn familjehund, men som även gillar att hänga i skogen och springa runt kvarteret.
Vi har funderat på: Stafforshire Bullterrier (stavning?) Vet inte så mycket om rasen, mer än att dem är supergulliga, och är i lagom storlek.
Fransk Bulldog. Samma där, vet inte så mycket men av det jag har hört, och läst så verkar den passa in ganska bra? Vet dock inte så mycket ang. agility, om den skulle passa?
King Charles Spaniel, som är bedårande söt, dock har jag läst att dem har lätt att få ögonsjukdomar samt hjärtfel. Stämmer det?
Jag vet att ni är duktiga på detta, att ge råd. Och om det är någon som har erfarenhet av dessa raser, så skulle jag bli jätteglad om ni ville dela med er av det här!
Vill också ha hjälp med att hitta uppfödare i närheten av Värmlad, hellst i Värmland, som föder upp dessa raser.
Tack på förhand!
#1 Jo, dem ska ju vara allergivänliga.. men nu är det så att jag inte gillar pudelns utseende. Tyvärr. Och av dem pudlar jag har mött, så har dem alltid skällt och hoppat väldigt mycket. Har fått en dålig bild av hundrasen, med andra ord.
Vill jättegärna veta lite mera om era erfarenheter om dem hundar jag har räknat upp!
2#
Enligt de du har skrivit upp skulle jag nog mest tycka att du skulle välja Staffordshire bullterrier.
Användningsområde
Det är en utpräglad sällskapshund som också gärna deltar i hundsporterna agility och lydnad.
Hälsa
Den skadestatistik som finns att tillgå visar på brister i immunförsvaret.
Jo, just det! Mamma är grymt intresserad av West highland white terrier, så gärna att någon kanske vill säga något om den rasen.
*håller tummarna om att någon vill svara*
#3 Ok tackar! Ska kika vidare och läsa om rasen :)
Innan du snoar in dig i en ras kanske du ska besoka en uppfodare och se om din pappa faktist tal rasen? Det kanns ju lite onodigt att bli helt dokar i en ras som du sedan inte kan ha annars passar faktist pudeln in pa din beskrivning och det du har emot deras beteende ar en traningsfraga.
Medarbetare på matlust
West highland skulle nog vara en perfekt hund ! :D
Länken där du kan läsa mer :)
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/west-highland-white-terrier/
Lagotto Romagnolo? Skulle oxå passa perfekt. Dock så är dom sötare irl än på bilderna på google :)
// Hannah
#6 Jag har inte snöat in mig på en ras? Jag är öppen för förslag, och jag skrev dessa raser eftersom det var som som tiltalade mig mest.
Jag skrev att vi ville besöka ett antal uppfödare innan vi bestämde oss, och verkligen kolla om pappa klarar av hunden.
Ja, det är möjligt att det kan vara en träningsfråga. Men hur som hellst, så tycker jag inte om pudeln. Man kan ju inte tycka om allt, eller hur?
#7 Tack, läser!
#8 Ska kika på den rasen! Vet du om den kanske har en liknande päls som pudeln, att den inte fäller lika mycket alltså?
Jag ser nu i efterhand att det later lite elakt det jag skrev men jag menar det men valmening da det ar latt att bli besviken om din pappa inte tal rasen och sjalvklart behover du inte tycka om pudlar aven om de skulle passa dig men jag kan sjalv inte ge dig nagra bra rasforslag da valdigt manga hundar skulle passa in hos er 
Medarbetare på matlust
Japp ganska lik päls har dom som pudlarna och fäller inte, dock så tycker jag att en Lagotto är en härligare ras och är ungefär som du beskriver att ni vill att er hund ska vara :) (inget illa menat för pudlarna) men jag har snöat in mig i rasen Lagotton sen jag såg de på sthlm hundmässan så mycke sötare irl asså.. 
// Hannah
Tack alla, för era svar! Söker fortfarande efter några ägare till någon av raserna: Lagotto, West highland samt dem som jag skrivit i första inlägget, som skulle vilja berätta om sina hundar.
Bostonterrier tror jag skulle passa. Eller dvärgschnauzer :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se