Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1241 ggr
Ronja06
0

Rasförslag!

hej! Har en nära vän till familjen som under en längre tid velat ha hund. Och känner nu att man skall ta steget "ut i hundvärlden". De har aldrig haft hund tidigare; men intresse finns. De gillar att röra sig ute i natur, och tanken är att hunden skall orka med långa joggingpass. Blir även lite "enklare" hemmaträning och konster hemma. Det är alltid någon hemma (egen företagare) De har intresse av att gå kurser. (då de vill lära sig olika hundsporter - men det är svårt att säga om hunden ex. ska tävla agility) I första hand skall hunden fungera som aktiv sällskapshund. utställningsintresse finns också. Önskemålet är att hunden skall vara över 40cm i mankhöjd. Helst inte allt för komplicerad pälsvård. Någon hundras som ni kan tänka fungerar? Jag kan dessvärre inte exakt hur länge de joggar och promenerar. Men de är utemänniskor som inte sitter på soffan hela dagarna kan man säga. ;)

Mvh Emelie Förlägen

Hanna
0

Cocker Spaniel, Shetland Sheepdog? Vovve.net eller olika klubbar har ju bra info :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Cassii
0

labbe, eller har jag fått det helt om bakfoten? Skäms

malinroth
0

Finsk lapphund kanske? Så länge den får mental stimulans så låter det som att den skulle kunna passa bra. Dom kan ju kolla om det vore något för dem :)

Ronja06
0

#1: sheltie hade med säkerhet fungerat jättebra! Men de har intresse av en fungerande utställningshund. Och då är det tyvärr en för liten ras. (även om de är öppna för det! De önskar dock lite "kraftigare" hund både fysiskt byggnadsmässigt - men också mentalt)

Mvh Emelie Förlägen

Hanna
1

lagotto romagnolo? ^^

Hanna
0

Amstaff eller likande eller Irish Softcoated Wheaten terrier ^^

Hanna
0

#4 Varför fungerar inte Sheltie förresten?

malinroth
1

Wheaten terriern blir kanske lite mycket pälsvård om man inte är intresserad av det, de ska ju badas, borstas och klippas regelbundet. Extra mycket om den ska vara till utställning..

Mischa
0

Vad gillar du för typ av hundar? vad för mentalitet vill du se i hunden?

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

#9 Det är hennes kompis, inte hon, som ska köpa hund :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mischa
0

ahh, formulerar om samma frågor, fast riktat mot "kompisen"

≧◔◡◔≦

Ronja06
0

#7: det uppskattas inte av utställningsdomarna med "så" stora sheltiesarna dessvärre. #9: de är väldigt förtjusta i våra hundar. (vi har 2 shelties + 1 border collie) hunden skall vara lojal mot familjen och "mjuk". Lättlärd är ett plus också ;) utöver det vet jag inte så mycket mer. Kan även tillägga att jag kommer att hjälpa dem en del. Vi träffas ofta och de vill hemskt gärna följa med när vi tränar. (jag själv är utbildad ag instruktör, vallar och tävlar lydnad, rallylydnad, och en hel del agility. )

Mvh Emelie Förlägen

Loveradio
0

Kan dom lägga ner en del tid på motion och hjärngympa. Och kanske spåra nån dag/några dar i veckan eller liknande så kan jag rekomendera Boxer :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mischa
4

Jag tänker retriever eller lagotto för all del, möjligtvis någon av lapphundarna eller eurasier.

Aktiva hundar med en del potential att kunna utvecklas inom diverse aktiviteter, men samtidigt inte allt för krävande hundar.

≧◔◡◔≦

Eywa
0

Tänker på en utställningsavlad labrador.