Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5005 ggr
Mantissa
0

Hundfoder- KOMPIS

Någon med åsikter om detta foder? Det är ett billighetsfoder som säljs i säckar om 10kg.
Jag har nämligen en REJÄLT kräsen hund, en riktig kul-petare som faktist GILLAR detta foder. Jag blir naturligtvis glad, men också lite misstänksam. Vad tillsätter de för smakligheten? Är det ett "okej" helfoder?

Så här ser innehållsförteckningen ut:

Råprotein 20.0%
Råfett 10.0%
N.F.E (kolhydrater) 51.5%
Fibrer 3.0%
Vatten 9.0%
Kalcium 1.3%
Fosfor 1.0%
Natrium 0.35%
Koppar 6mg
Selen 0.35mg

+ tillsatser (vitaminerbiotin mm.

Maja2
0

Jag kollade upp innehållsförteckningen, och Vete står först, vilket innebär att det är mer vete än kött, vilket inte är optimalt för en hund.

[countess]
0

#1 ibland på vissa foder så står kött först och spannmålen i flera olika vilket gör att det i slutendan endå är mindre kött . Så det går inte att lita fullt ut på vad som står först!

Maja2
0

Vete, nöt- och fläskkött, korn, animaliskt fett, vetegrodd, linfrömjöl, betfiber, bryggerijäst och mineralämnen

Maja2
0

#2 om vete står först, vet jag inte hur fodret skulle kunna innehålla MER kött än vete?  Jag har inte pratat om andra foder överhuvudtaget, utan bara om Kompis komplett, som TS skriver om.

[countess]
0

#4 lugn jag klargjorde bara att man inte alltid kan lita på vad som står först !  Ofta delar dom upp spannmålen och då får dom mindre prosent mendans vissa sätter i hop alla spannmål och då blir procenten högre . Vilket i slutändan om dom kött står först med 30 % om man då ränar ihop spannmålen som är uppdelat kan det sluta på 40% Så man kan helt enkelt inte gå efter "vad som står först"

Till ts om hunden inte äter annat och att du har testat många foder skulle jag ge det hunden äter för att sedan sakta med säkert byta till bättre foder

Maja2
0

#5, hahahaha, jag är fullkomligt lugn :)  Det handlar inte om det :)

Alla får ge hundarna vad de vill, Ts frågade vad andra tyckte, och även om JAG inte anser det optimalt, så får hon givetvis ge det ändå. ALLA får väl välja själv kan jag tycka, men frågar man, så får man svar. Förhoppningsvis :) :)

[countess]
0

#6 uppfattade din ton surt iaf som du skrev! Jag har väl inte sakt något om att man får inte välja själv ? :P Aja vi avslutar här ville bara klargöra

[Forest]
0

Det där fodret säljer vi på ÖoB iaf i våran butik jag skulle inte ge det till mina hundar, jag har med extrem kräsen hund säg vilka märken jag inte provat av de bättre sorterna. 2 saker har hjälp Flört. på 1a plats kommer färsfoder, tro mig detta har hon ätit bra av med eller utan hundkompis.

2a plats kommer ny hund därmed vart det konkurens o hon kan idag tillomed äta lite torrfoder.

Kolla in här  http://www.svenskahundfoder.se/sidor/kompis.htm och ta o spana på växttråd 55.1%

Maja2
0

#7 Men Nej, min ton var inte alls sur, eller, var åtminstone inte menad så :) Hade jag menat att det ALLTID var så, så hade jag skrivit det :)

No hard feelings.

Mantissa
0

#8 Kompisar hjälper inte, har 3 andra hundar:)
Färsfoder och färskfoder funkar i max 3 dagar, sedan tröttnar han. obs hunden är 8 år och har alltid vart sådan:/

[Forest]
0

10 hmm ja du, det är mindre bra foder det är allt jag säger. Hur länge har du proat med ge honom foder som han ogillar längre än 2 dagar? min tös höll sig i 8 dagar utan foder, hon vart då en kattskitletare. vi uteslöt godis o annat gott helt ända var att vi erbjöd torrfoder som godis (orijen eller testa of wild) men rata det även då. Därefter fick matte krypa till korset o ge färskfoder då hon gick ner i vikt pga matvägran. Oskyldig

Mantissa
0

Han vägrar aldrig helt, men illar i sig ett par deciliter som mest. Han rasar inte i vikt, men har alltid varit tunn endå.
När han var ung och tränade hårdare åt han mer, men aldrig mycket. Han har alltid varit "lika" i kroppen (vinthund). Tränade han åt han mer tränade han inte åt han mindre.. Nu tränar han inte alls längre pga artros, bara promenader så matmängden har gått ner relaterat mycket. Men så provade jag det här i en krissituation och han ÅT det faktist.. Men det kanske går på ett ut endå, om han äter mycket av ett mindre bra foder eller lite av ett bättre..

[countess]
0

#12 då hade jag kört på det där och kankse gett tillskott? Rådfråga din veterinär :)

Mantissa
0

Ja tillskott får han (mot artrosen), menar du annat också typ vitaminer/protein?