Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5247 ggr
Susanna_w
1

Alfatik.

Är det så att en s.k Alfatik är aggressiv emot alla andra tikar? Eller är det bara en bortförklaring för att hunden är tikaggressiv?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Maddepadde
4

Beror väl helt och hållet på vilken skola och kunskap man har - jag tror inte på begreppet "alfatik", däremot finns det i min värld mer eller mindre ranghöga tikar och hanar. Så enligt mig är begreppet bara ett påhitt baserat på okunskap och en väg till en bortförklaring om varför hunden inte kan umgås med andra hundar.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Susanna_w
0

Precis som jag tror..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Ixectrona
4

Bortförklaring.

En "alfa" ska inte vara aggressiv, utan lugn och samlad.

[countess]
1

Bortförklaraing . träffade en tik som min sambo ägde en fd draghund . Hon var väldigt väldigt ranghög och alla hundar lydde henne ingentog mat innan osv osv folken var jätte harmonisk då ! Men när hon flyttade rasade allt samman . Hur som helst hon gick i hop med dom flesta därimot om hon träffade en lika ranghög kunde det bli bråk om man inte stoppat i tid

[Driva]
1

Nu har jag mest hållt på med hästar, men jag kan tänka mig att flockdynamiken fungerar på samma sätt.

Flockledaren i vårt stall var kolugn, hon bråkade aldrig, avr inte aggressiv. Visst hon var bestämd av sig, men hon var aldrig aggressiv. När de ändrades i flocken kunde hon "jaga" vissa hästar som inte skötte sig, men ofta behövde hon bara lägga öronen bakåt och "hota" och sedan var det bra.Och det hände bara när någon häst gjorde något som inte var enligt reglerna. aldrig oprovocerat.

De hästar jag har märkt varit "aggressiva" och jobbiga är yngre hästar som är någonstans i mitten i rangen i flocken men som vill bli flockledare. Men ofta är dessa hästar för osäkra och "dumma" för att bli riktiga flockledare, de har inte det lugnet och självsäkerheten som en riktig flockledare har.

Kanske lite luddigt förklarat men det är hur jag har upplevt hästflockar, kan tänka mig att det är lite likadant med hundar

Mischa
1

En "alfatik" hänvisar ju till ett moderdjur och det finns väl inga belägg till varför en sådan individ skulle vara aggressiv, därmed inte sagt att den inte kan utföra aggressiva handlingar för att få andra att ex. ta avstånd, försvara zoner etc.

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
1

Alfa behöver inte alls vara aggresiv. I det vilda lever de i harmoni och vet sin plats utan bråk, för det mesta. Men är det någon som försöker gå över gränsen går alfa i mellan och försvara sin ställning. Dom fungerar som mamma och Pappa i en familj.

[Forest]
0

Håller helt med en alfa ska verkligen inte vara agrisiv Glad Ser man på en vild vargflock så är det ofta itne alfapar utan det består av mor o far resten i flocken är ofta barnen, därmed får mor o far valpar då de inte parar syskonen för slippa inavel smarta vargar :)