Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3885 ggr
Cassii
1

Rasval

Hej! Glad

Jag ska inte skaffa nr 2 än! Men tycker det är kul att läsa om olika raser som passar mig.. som jag ska titta vidare på Glad Nästa hund blir under 2014/2015 kanske först 2016, så det är ju ett par år att planera - precis vad jag vill Glad

Idag lever jag med en shetland sheepdog på 10 månader, till hösten ska vi troligen börja på Forshaga om vi kommer in Glad Lever ett ganska aktivt hundliv.

Jag tror på positiv förstärkning, belöna vid önskat beteende. Jag har med mig henne var jag än är, så mycket passitivitetsträning. Vi brukar vara ute och gå i cirka 2 timmar per dag. Till våren ska vi även börja ta en cykelrunda per dag. Utöver det, är det ju träning som gäller. Personsök, shaping, lydnad, agility ska även börja med freestyle och eller rallylydnad. Så ja, vi håller igång. Treiboll verkar också roligt, sammarbete med hunden. Ska även gå ett par kurser som sätter ännu mer fart på vår träning. Agility är det jag satsar på allra mest och det som jag tycker är roligast. Jag har lite för höga drömmar om oss.. Vill nämligen bli champion i agility och vi har inte ens startat klass1. Men man får ju drömma och se Glad Vi håller till på vår klubb 1-2 dagar i veckan och tränar agility eller lydnad. (Grunder i agility!)

Jag älskar ju sheltien, men det kanske finns en ännu mer passande ras för mig? Det är ju iaf alltid kul att veta! Glad

Pälsen spelar ingen roll och inte heller storlek Glad

Hjärtligt tacksam för svar! Ha det gott Skrattande

Anibaz
0

Har du några storlekskrav? Glad

Cassii
0

#1 Nej Glad

Frida B
0

tassar in :P

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nalle-]
0

Pumi är det första jag tänker på, förutom sheltie då… Glad

[Sarahansson1]
0

Får man fråga vf du kör agility med en sån ung hund.?

[Highonbluetomorrows]
0

Skriv lite ytterligare ambitioner tävlingsmässigt, för rent aktiveringsmässigt passar de flesta aktiva hundraserna (som inte ska valla eller jaga). Är du intresserad av bruks?

Annars tänkte jag på sheltien och aussien.

Eywa
0

Jag tycker Sheltien verkar passa dig bra faktiskt.

Anibaz
0

KH Collie kanske vore nått?

Cassii
0

Jag vill komma långt, helst agility champion (och hopp såklart) Sen finns ju drömmen att även bli inom lydnad, men det känns lite flr högt Tungan ute

Eywa
0

Aussie passar kanske bättre än sheltien då.

Anibaz
0

Men Aussien är mycket mer hund än Sheltien så det beror ju på hur mycket du kan engagera dig i hunden. Men det är en toppenras! Glad

Cassii
0

#4 Pumi har jag aldrig riktigt fastnat för, men det kan ju vara värt att läsa, tack så mycket! Glad
#5 Jag skrev att jag kör grunder, jag hoppar ju inga direkta hinder med henne Glad
#6 Njaa bruks är inte riktigt jag.. Glad
#7 Ja, det blir ju en till sheltie ifall det inte finns någon ännu mer optimal.. Men då blir det den amerikanska varianten troligen Glad
#8 Ja, jag har tänkt på det. Men är de verkligen så bra på agility? Tungan ute
#10 Kanske Glad
#11 Ja precis Glad

Anibaz
0

#12 Alla hundar kan ju mer eller mindre bli bra på agility, men jag har sett några riktiga stjärnor på banan Glad

[Malin3033]
0

Mudi? Ngn terrier? Annars är ju sheltien helt klart ultimat ;)

Cassii
0

#14 Ja Mudi har jag faktiskt kollat på, gillar de! Glad Vet du nåt om de? Ja, det finns mpnga terriers jag skulle kunna tänka mig.. haha, bla jrt o staffe, men isf är väl jrt mer passande för det jag vill göra..

Funderar verkligen.. har jag fel eller rätt? Men har inte den amerikanska mer "go" i sig och vill träna mer än den engelska?

[Malin3033]
0

#15 Staffen tror jag skulle passa också! Har du sett Christina Beskow på agilitybanan? om inte skulle du nog älska henne, hon kör med staffar, så himla coolt! Sök på youtube annars Cool

Ang. Mudi vet jag ungefär det som står på olika presentationer. Har träffat några i verkligheten och tycker de verkar vara väldigt härliga hundar. lite mer speciella än våra sheltiesar, men gillar man deras temperament och vet vad man har i kopplet kan det bli toppenhundar!

Hos sheltien kan man inte tänka amerikanske/engelsk. Jag har en av varje och visst är det skillnad, men det handlar mycket om individen också. Jag skulle inte vilja ha en "helamerikanarna" för jag tycker att de är grymt fula utan jag tror på ett mellanting. Man får helt enkelt försöka hitta gemensamma nämnare i stamtavlorna hos hundar man gillar. Ser man till de mest framgångsrika sheltiesarna så har de inte jättemycket gemensamt, eller jooo… bra tränare. Så det är inte bara papperet som räknas, även om jag kan hålla med dig till viss del av det jag har erfarenhet av. Min Cora är ju det bästa från alla världsdelar, amerikansk, brittisk och australienare Flört

Cassii
0

#16 Tycker staffar är så himla härliag hundar och skulle lätt kunna tänka mig en, haha Skäms Vilka fler terriers skulle du kunna säga?

Ja, det är väl ungefär vad jag vet också, har dock aldrig stött på någon i verkligheten. Om jag får säga det, så älskar jag deras utseende vilket gör saken ännu bättre (haha), sen låter raspresentationerna som jag läst om Mudi helt underbara tycker jag Glad

Nej, det är klart. Vet ju mycket att en sheltie blir vad man gör den till, men sen undrar jag om det verkligen stämmer? Lex tex. tränade jag med 2-3 gånger, sen blev hon klickertok och kräver att tänka själv varenda dag även om det är kort pass på bara 10 min-15 min.. O då kan jag inte ha påverkat henne speciellt mycket på 2-3 pass (tror jag..) sen va hon mycket mer spattig innan vi tränade, klättrade över allt, sprang över allt o ja.. hahah, efter ett pass så var hon nöjd och klättrade inte över allt.. men sprang över allt, då hon är valp.. Men gillar inte heller riktigt amerkanarnas utseende, gillar den engelska mer nätta typen. Men om man läser o så, så tror jag (vet inte) att amerkanare verkar gilla mer o träna, eller de är fler som tränar med sina amerikanre och den engelska mest ställs ut, kanske har jag fel. Men det känns som om den amerikanska kräver mer stimulans. haha vad jag babblar på Skäms men kan man alltså blanda amerikanskt o engelskt? Förvånad

[Malin3033]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Absolut att den amerikanska ställs ut lika mycket, den är bara inte lika vanlig här. För övrigt finns det väldigt, väldigt få "helamerikanska" shelties i Sverige. Jag menar, min Cora ser ju inte riktigt amerikansk ut om man säger så. Sedan är hon väldigt sen i utvecklingen precis som hennes mamma så det dröjer nog något år till innan hon "grovar" på sig. Men såhär ser hon ut nu och kan inte påstå att hon ser särskilt amerikansk ut. Om du går in på min hemsida http://minhund.cybersite.se kan du se massor med bilder på hennes närmaste släktingar om du är nyfiken :)

Jag tror inte man kan säga generellt att den amerikanska skulle kräva mera, för som sagt, det finns knappt sådana i Sverige. Men de som köper shelties med amerikanskt i blodet är oftast mer tränings/tävlingsaktiva skulle jag kunna tänka mig.

Emaljoh4
0

#18 Hon är jäättefin!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Cassii
0

#18 Följer er redan hon är jättefin! Glad

[Malin3033]
0

#19 Nämen, tack! Glad

Cassii
0

Usch, blir inte klok på att det finns så otroligt många raser.. suck! o så många raser jag vill ha..

[countess]
0

Jag har tittat på många raser men tillslut insåg jag att det var bara sheltie som sög för mig ;)

Cassii
0

#23 Ja, jag vet inte.. jag älskar sheltien.. Glad

[countess]
0

#24 haha inte sög jag menar ju såklart DÖG .

Cocos82
0

Amerikanska shelties kan ha lite mer lek i sig än engelska. De kan vara lättare att få igång i t ex dragkamp. Annars är det nog ingen skillnad. Och precis som det sagts tidigare i tråden är det mest individuellt och inte så mycket rasbundet just i fallet amerikansk/brittisk.

Jag har en helt brittisk och en med amerikanskt i. Syns tydligt i kroppen på dem. Fast då är i och för sig min tik väldigt liten i kroppen även om hon har rätt höjd. Och här är det tiken som inte kan få nog av att jobba, däremot är hon inte speciellt leksugen. Skrattande

Zabina
0

Har inte läst alla inlägg. Jag tror att Aussie, Collie eller en till Sheltie skulle passa bra!

zoolatri
0

Jag tycker att du ska läsa lite om dansk-svensk gårdshund:) det är lättmotiverade, trevliga, smarta och i ungefär samma storöek som sheltie. De är med på det mesta:)

Cassii
0

#27 Tack :)
#28 Jaså, hahha :) tack! (vad jag vet är de inte speciellt krävande?)

malinroth
0

Wheaten terrier eller Kerry blue terrier kanske?

Hundar med mycket fart och fläkt och som gillar att jobba.

NathalieT
0

Hade tänkt säga lagotto men i och med att du vill bli så pass bra i agility tror jag inte att den lagotto skulle passa ;)

Men kanske en Australian Kelpie? :)

Cassii
0

#31 Ja, kelpien var förut nr 1 på listan, har kontaktat uppfödare osv. Sen har folk sagt att den kanske inte passar mig.. :)

Ja, de jag kollat på tidigare är nog faktiskt: Mudi, aussie, kh collie, kelpie, jrt och staff. Synd att jag inte kan valla, annars hade BC stått högst på listan!

Frida B
0

#32 men måste man valla med en BC?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Malin3033]
0

Varför tyckte inte "folk" att du skulle skaffa kelpie?

Cassii
2

#33 Rasen är avlad för o valla, då tycker jag man ska göra det - annars finns det så många andra raser som inte vallar..
#34 För jag inte kunde utfylla deras aktiveringsbehov, likaså aussie..

Sixtenblixten
0

Australien cattel dog

Cassii
1

Bajs! Kärade ner mig totalt i bedlington terrier idag på stora sthlm! haha :)

[Malin3033]
0

#37 det är jättetrevliga hundar! :) min kompis kör agility med sin, fungerar super!! Han är väldigt ung ännu men jag tror att det är en underskattad ras.

Cassii
0

#38 Jag ska iaf läsa mer om den, blev totalt kär jag som innan helt ratat den rasen :)

malinroth
0

#37 Den skulle nog passa super! Kommer själv att skaffa en bedlisvalp till sommarn om allt klaffar :)

Cassii
0

#38 #40 Tack för trevlig respons :)

malinroth
1

När man (läs jag :P) läser om bedlington terrier så känns det verkligen som den perfekta hunden! Och jag som dessutom gillar hundar som inte fäller och som man får hålla på bada, borsta och klippa känns den helt ultimat. Dessutom tycker jag att det är väldigt snygga hundar, sålänge dom har välskött päls och fint klippt förstås :) En "skabbig" bedlis är väl inget att hänga i julgranen direkt.

Jag har haft turen att få lära känna en bedlington alldeles nyligen och det har definitivt inte gjort att jag längtar mindre till den dag då jag får min egen! Hon är heelt underbar! Jag har aldrig vart så kär i någon annans hund, jag skulle kunna ge minst 20 000 om jag fick köpa henne men det får jag inte :P

Mollys (min nya kärlek) uppfödare bor i Kurravaara utan för Kiruna där jag är uppvuxen. Deras äldsta tik på 10år blev i år klubbmästare i agility :) Still going strong!

rebz
0

Dvärgschnauzer?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

zoolatri
0

#29 De kräver aktivering, det är ingen överdrivet krävande ras men är verkligen inga soffkuddar.