dobermann
jag e väldigt sugen på å köpa en dober å har därför försökt ta reda på så mycket som möjligt om rasen å även träffa dober "i vardagen".
nu undrar jag om nån som har dober lr känner nån som har dober kan berätta lite om eran efrfarenhet av rasen…hur de brukar fungera runt andra hundar (har en shelti på 2 år), hur de brukar fungera runt andra människor (mycket träning jag vet), finns det något som är utmärkande just för dober osv…
jag skulle vara jätte tacksam för svar :)

Hej!
Min rottiskille leker ofta med en dobermann tik vid namn Diva. Tro mig, hon är verkligen en diva. Starkt psyke, mycket vaktig, snäll och väldigt lekfull. Men allt på hennes vilkor. Hon är verkligen en fin och go hund på alla sätt och vis, men måste föras med en fast och bestämd hand. Hon kan leka med hundar i alla storlekar, men är mycket dominant och tar alltid komandot över de andra hundarna innan det blir lek.
Ingen nybörjarhund, men har man haft hundar innan så tycker jag att det är ett toppenval av hund!
Madde & Kenzo
Hej håller med 1:an lite
Har själv två stycken En hanne å En tik som de skiljer Ett år på.
Tiken är jätte vass!! Och som hon säger … Det kan vara en riktig satmara då allt ska vara på hennes villkor. Medans hannen är mer öppen och social.
Nu är de visseligen unghundar båda två. Men en fast och rättvis hand. :)
Var noga med valet av uppfödare!!
Och kolla upp föräldrarna lite så du inte bara köpen en..
Världens goaste hundras! En vacker en å titta på. Dock ingen nybörjar hund.