Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2102 ggr
Noa-Nisse
0

I denna staden är vissa folk sjuka!

Jag blir snart tokig på folk i denna lilla staden!!

För ca 3 veckor sedan blev en katten vid namn Pelle ihjälbiten av en amstaffmix.
Den ena ägaren till hunden stod och Klapade Pelle på ett trädgårdsbord när hon helt plötsligt slår till katten så den hamnar ur balans och trillar ner på marken. Då är hunden inte sen på att börja bita katten i stycken! Hundägaren stod bara och såg på utan att försöka få bort sin hund.

Efter en liten stund släppte hunden katten och ägaren och hunden gick in i trappuppgången till sin lägenhet. Lämnade katten som fortfarande levde på marken i sin egen blodpöl. En granne såg allting och ringde polisen! Pelle låg och skrek på marken… Han låg sådär i 30 min för att sedan dö av sina smärtor.

Tillråga på allt så har hunden förbud mot att vara utomhus utan munkorg sedan tidigare och den får max ha 50 cm koppel. Men dess ägare följer inte reglerna.

Nu har den återigen gett sig på ett djur. Denna gången en schäfer som klarade sig utan några större skador. Återigen så hade ägaren ingen munkorg på hunden… Tyvärr så bor jag ganska nära dessa människor och jag har bara sett de ha "munkorg" på sin hund en gång i form av en tygbit som de knutit fast hårt över hundens nos. Men koppel hade de inte på hunden… Och nu har de skaffat en hund till som antagligen kommer bli förstörd. En liten amstaffmix-valp. Man håller sig verkligen på sin vakt när man ser dessa ägarna ute och går med sina hundar. Och det hjälper inte att de båda två är höga som hus alltid…

Och sen igår så hörde jag av mina arbetskollegor som jobbade kväll att en bil hade kört över en hund, tror det var en Chihuahua. Bilen bara fortsatte köra fort iväg utan att stanna och se hur det gick. Där stod ägaren kvar på gatan utan sin hund i livet.

GAH, jag blir så förbannad på människor som inte tar sitt ansvar… Var nog mest bara tvungen att skriva av mig.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Surina]
0

Men fyfan vad hämskt!!! De bode kanske inte få äga nått djur ifall de inte tar ansvar!!

Man blir så himla ledsen att det finns sånt folk.

[Forest]
3

Herre gud varför får dom ha kvar hunden då det inte änds följer de få reglerna de fått munkorg o 50cm lång koppel?  Spark i skrevet på hundägaren snacka om latägare.

Beckibus
0

Men vad är det du skirver!! Det är ju hemskt kan bara hålla med dig!! Man ska inte skaffa hundar som man inte klarar av'!!!Skrikandes HUr kan man vara så dum i huvet och skaffa en till valp?!?! Stackars hundar!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
2

En fråga varför anmäler inte folk detta så att de blir av med hunden? för det låter som de skiter i allt vad som gäller regler för att behålla den, nytt hem där dessa krav hålls skulle inte vara fel för denna hund. Vem vet kanska man ka få lite bukt på hundens problem oxå Obestämd

Noa-Nisse
0

#1 ja man blir verkligen ledsen :(

#3, håller med dig, det är verkligen hemskt!!

#4! Jag vet inte… Men polisen och allmänheten har gått ut med att man ska rapportera till polisen om man ser hunden ute utan munkorg eller koppel på över 50 cm eller utan koppel helt. Dock måste man fota detta för annars har det ju "inte hänt" så att säga.

Själv har jag ingen kamera med mig när jag är ute och och går. Men jag brukar tänka på det när jag ser hunden men då är det försent ju.

Man kan hoppas att hunden antingen kommer till någon duktigt hundägare eller avlivas för den är verkligen förstörd. Den är helt socialt handikappad tyvärr och verkar inte gilla människor heller eller andra djur heller för den delen.

Valpen är rädd för den vuxna hunden som för övrigt inte är mer än 1½ år typ.

Loveradio
0

Tyvärr är det ju inte bara i den staden som folk är sjuka i huvudet. Finns ju sånna människor överallt…

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

amela87
0

Fy va hemskt! Kan inte bostads bolaget eller bovärden gå in och göra nått åt det? Det är jobbigt att folk som har väluppfostrade hundar jämt ska vara på sin vakt.Rynkar på näsan

Tyvärr har vi inga "riktiga" lagar när det kommer till sånt eller djurmisshandel för den delen. Vilket är jätte synd!

Vi har här en gammal senil dam som går runt med en powderpuff hane.

Han är skabbig och haltar på 3 ben. Och allmänt äcklig lixom. Hon har även honom lös utan kontroll över honom alls. En annan hund har blivit biten av honom innan och polisen har varnat kvinnan flera gånger, att hålla koppel på hunden. Men gör hon det? Nepp.. vi är skit förbannade som bor här, men men…

Jag går omvägar med Ruby när jag ser henne. Obestämd

Maja2
0

Ts, ta för vana att ta med kameran när du går ut. Både för att kunna fota den där människan, men även för egen del :)  Jag har oftast med mig kameran, och det är jag jätteglad över, för det har blivit många foton som jag är jätteglad över att jag har tagit :)

Tragiskt att det ska finnas såna människor, men faktum är att de finns… och vi kommer aldrig att bli kvitt dem. Vad vi KAN göra, är att faktiskt se till att de blir av med sina djur, och förhoppningsvis får djurförbud.

Det handlar rätt mycket om oss andra tror jag. Vi MÅSTE anmäla, vi MÅSTE ta det ansvar över hundarna, som inte ägarna gör. Så ser jag på det. Så….. Ta med kameran, eller se till på annat sätt att skaffa bevis, för att få bort denne människa från hundarna.

Beckibus
0

#7 vad synd om hunden!! Det är trist att man behöver göra det…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

amela87
0

#9 Ja verkligen! Först när Ruby var valp så skyllde jag på att hon inte var vaccinerad och sen skyllde jag på annat..men ägaren fattar inte.

Sen när man påpekar att hunden behöver vård så blir hon sur och skyller på att det inte är hennes hund bla bla bla…

Asså såpass gammla och ostabila människor som inte ens klarar av att hålla en hund i koppel ska inte gå med hund Skrikandes

Ja,det är jätte synd att vi andra ska "akta" oss hela tiden.
Då vi är jätte sociala här som har hundar,våra hundar får leka fritt och springa löst ihop men när hon kvinnan går förbi så ropar jag in Ruby eller plockar upp henne..

Jag är inte så jätte rädd för att den skabbiga hunden ska bita min hund utan jag är mer rädd för sjukdommar den kan ha i sig…nä ursh!

TS: Ursäkta om jag stal trådenSkäms

[Forest]
0

5 be grannar ta kort på hunden när de är ute med den eller hela staden kan ha sin mobil redo för fota låter som en farlig hund o lat ägare…

8 jag har ofta min mobil hängande och påslagen för ta kort, men var väldigt bra tips du kom med. Själv har jag fotat o filmat hund+ägare som inte tar upp hundbajsar därmed har de fått böter ;)

Noa-Nisse
0

Ägarna i fråga skulle bli vräkt. Men de fick reda på detta och upp sin lgh snabbt vilket betyder att de enligt lag får bo kvar i 3 mån.

Ja jag ska ha med mig kameran! Får lägga fram den vid Klenods koppel så ser jag ju den och tar därmed med mig den också.

Tyvärr är ägaran troligen (säger troligen för jag vet ju ej helt säkert) inte ofta ute med hundarna. Men det händer ju ibland att man ser dem!

Hundägaren misstänks för brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter.

SaraC
0

Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över att det finns människor som är så otroligt vidriga! Usch vad arg jag blir när jag läser det om katten!

Hoppas verkligen att det kan bli någon lösning på det här!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gluskap
0

Det med Pelle är så fruktansvärt sorgligt :( Vi är många som kännt honom sedan han var liten :(

Chihuahuan vet jag inte vems det var, men jag kan inte låta bli att undra över varför den inte var kopplad vid vägen?
Vet dom vem det var som körde på den? Troligtvis har han inte märkt att han körde på hunden…

SaraC
1

Samma sak kan man ju också undra med katten, varför var den lös och utan ägare i närheten?

Cassii
1

#15 Hm, katt är inte samma sak tycker jag.. Vår katt är ute - katt tex..

SaraC
1

#16 Varför är det inte samma sak menar du?

Cassii
0

#17 För en katt klarar sig bättre själv än vad en hund gör - anser jag.

Noa-Nisse
0

#14 usch ja! Tycker så synd om ägaran till Katten :'(

Att inte ens ägaran till hunden kan gå och be om förlåtelse utan istället nekar de till vad som har hänt :S tragiskt!

Hörde att de försökte gömma hunden som bet pelle när polisen knackade på deras dörr och sa till polisen att de inte ens hade någon sådan hund som de beskrev. Hur kan man stå och ljuga en polis rakt upp i ansiktet när flera grannar har vittnat om vad som har hänt :S

pius314
0

Ts, har du inte kamera i mobilen? Den har jag ALLTID med mig av många anledningar… Fy f-n vilken vanmakt och frustration att kunna göra så lite. Hoppas du får till en bild!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Noa-Nisse
0

Nej jag har ingen bra kamera i min mobil tyvärr. Jag har en gammal gammlingmobil i väntan på den nya så därför kan jag inte det!

Mischa
1

Inte nödvändigtvis.

Jag tycker man konstant ser efterlysningar på katter som är borta och som troligtvis blivit överkörda likt dom flesta andra "försvunna katter".

Hade en hund fått leva efter samma förutsättningar som en katt dvs fått mat och rum hemma, men är uppvuxen med att få springa fritt så hade absolut den hunden klarat sig själv (om den inte likt katterna blir överkörd)

Nästan helt OT

≧◔◡◔≦

SaraC
3

Precis som #22 säger, hundar skulle klara sig lika "bra" ute som katter om vi släppte ut dem från början.

Förstår inte varför man som hundägare förväntas ha ansvar i olyckan om hunden blir överkörd trots att man var med, medan man som kattägare kan sitta och gråta/skälla över att ens katt blev överkörd medan man själv till exempel låg i badet eller vad som och inte brydde sig ett dugg om vart ens katt befann sig.