Amstaff och Staffe
Hur skiljer sig dessa raser i mentalitet och överhuvudtaget? Mer än utseendet vill säga. Och fördelar/nackdelar med respektive ras? :)
Har grannar med båda raserna, men kan inte riktigt avgöra hur de skiljer sig åt.
Vissa säger att Amstaffar är lugnare och att Staffar är mer energiska. Har också hört att Staffar är envisare än Amstaffar. Men jag vet inte om det stämmer. Båda är ju terriers. Dock är grannens Staffe en riktigt envis en ;)
Antar att det skiljer sig mellan linjer osv. Men nån som kanske har erfarenhet av bägge raser?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har hört att Amstaff ska vara mer krävande i form av motion och mental stimulans. Staffen ska vara mer loj och lugn.
Jag har, precis som du, hört att Staffen är envisare och att dom även ska ha ett snäpp mer skärpa.
Du kommer höra olika, som du själv var inne på: det skiljer sig även inom raserna.
Det är lite som att fråga vad folk tycker är skillnaderna mellan golden och labrador, vissa tycker labben är mer aktiv, arbetsinriktad, lättmotiverad… yadda yadda och andra tycker tvärtom, mycket beror på aveln bakom hunden samt smaksak, vad man gillar helt enkelt.
Min personliga uppfattning är att man har större valfrihet inom staffen, et finns mer att välja på.
≧◔◡◔≦
#1: Staffen ha ett snepp mer skärpa? Det har jag personligen aldrig hört, snarare tvärtom att den är mer "vek".
*Tass* Vill ju inte missa ngt intressant!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
tass :)
Okej, så Staffen är vekare och det finns mer valfrihet inom rasen. Vad mer?
Det måste ju finnas nåt mer som skiljer dom åt? Det är ju ändå två olika raser.
Varför väljer man den ena rasen framför den andra?
#6 Storleken ;) Vad jag hört/läst så kräver amstaffen lite mer både mentalt o fysiskt.
måste det?
finns det många skillnader mellan papillon och phaléne? finns det många skillnader mellan norfolk terrier och norwich terrier? det är olika raser med samma ursprung där främsta skillnaden är öronen.
Anledningen till varför jag kommer välja staffen före amstaffen är helt klart främst för att det är en behändigare storlek, och som nämnt mer att välja på, jag tycker det är lättare att hitta uppfödare som värnar om hälsa, mentalitet och att rasen skall vara allround och inte bara sällskapshund, sen får jag inte stoppa under stolen med att det är lättare att hitta hundar som tilltalar mig exteriört också.
≧◔◡◔≦
Det är mycket de anledningarna som Mischa nämner som gjorde att vi valde just staff.
#9 Ja det är klart det måste finnas skillnader. Annars skulle man ju lika gärna kunna slå ihop Amstaff och Staffe som samma ras. Men att det finns i två olika storlekar. Nu förstår jag att det inte finns enorma skillnader, men små skillnader måste det finnas.
Vad jag har läst om Amstaff t.ex är att det är en mer krävande ras än Staffe, vad gäller motion och mental stimulans. Stämmer det?
#8 Såg din kommentar nu :) så du har också läst det?
Skillnaden är att det varit separerade raser från början av samma hundtyp, men grundade i olika länder.
Nu har jag en apbt som är i samma strl som en amstaff typ, men jag motionerar inte speciellt mycket (tycker jag själv, det kan bli allt från 30min till 2-3h) bara så hunden håller sig i ok form.
Det är säkert individuellt min hund gillar att röra på sig men tycker det är aptråkigt med strukturerad motion som koppelpromenader, cykla, dragweight etc, hon vill mer köra fullt ös medvetslös i skogen eller bada i havet om hon fick bestämma, mer "lek/frimotion" med andra ord.
Tror att min blivande staffe lär få samma motion som den jycken jag har nu.
≧◔◡◔≦

skillnad vet jag inte men likheten är ju att dom är lika vackra.. ;-)
#14 Absolut :) och båda är ju väldigt trevliga raser. Står nog mellan nån av dessa som nästa hund.
#12 Yes :) Det bästa man kan göra är väl att tala med olika uppfödare av rasena för att höra vad de har att säga om saken, och sedan jämföra vad man fick för svar om de två raserna :)
#16 Ja det är ju kanske det bästa :) men tänkte om nån på sajten ville dela med sig av sina erfarenheter av raserna också.
#17 Föstod det :)
#3 Jadu, det är vad jag har hört.. Men det verkar ju vara tvärt om enligt era erfarenheter ^^ Dock har jag bara träffat Amstaffar så jag kan inte göra någon personlig jämförelse. Dock har jag hört från ännu fler håll att Staffen kräver mindre stimulans, men det kanske inte heller stämmer? Man ska inte lyssna på rykten ^^
tass
Jag har en amstaff, men det kunde lika gärna ha varit en staff. Jag valde mest efter storleken. Ju mer hund desto bättre liksom ;)
De verkar relativt lika varandra i mentaliteten.
Min amstaff är ett riktigt energiknippe som flyger i luften av glädje för minsta lilla! Ändå krävs inte mycket för att göra honom nöjd och stimulerad mentalt och fysiskt. En långpromenad om dagen på en halv mil blir det ju, utöver de vanliga promenaderna. Sedan gömmer vi lite toarullar med godis och sådant, ger honom något ben att sysselsätta sig med ibland, tränar lite lydnad inomhus och ute o.s.v. Inget avancerat, men ändå så pass mycket att han blir trött och sedan ligger och sover/är lugn inomhus. Han har aldrig bitit på något eller liknande, när vi lämnar honom ensam på vardagarna några timmar, utan han är nöjd och harmonisk överlag :)
Han är väldigt förarvek, men gör ändå revolt då och då som en liten bebis trots 1,5 år. Om jag säger till honom argt så hukar han sig och släpper allt. Men strax därefter kan han försöka bita mig löst eller gapar i luften ungefär.
Han är OTROLIGT smart och lättlärd! Smartare hund finns inte. Han förstår ALLT känns det som och lär sig oerhört snabbt nya övningar.
Det är en kanonhund! Dock ogillar han överlag främmande hanhundar, vilket är det enda negativa. OCH han är väldigt "bufflig/oförsiktig". Han kan springa rakt in i en i 190 km/h utan att ens fundera på att stanna och när man vaknar på morgonen kan han kasta sig på en med full kroppsvikt, eller slå en i ansiktet med tassen..mindre roligt!
Hoppas du fått en liten bättre bild av hur EN amstaff kan vara i alla fall :)
#21 Tack för ditt svar
utförligt bra. Kul att läsa.
Då är det alltså nästan bara storleken som skiljer? Hur är det med envishet? Märker du av det hos din hund? Terriers kan ju vara ganska envisa.
Alltså, av vad jag har läst om staffar samt av vad jag har hört från folk som själva har staffar, så tycker jag deras hundar verkar vara ganska lika amstaffarna. Men det är ju MIN uppfattning. Jag har som sagt aldrig haft staffe själv.
Angående envishet så är det ingenting jag märkt av speciellt tydligt. Om han vill ligga i sängen men jag vill att han ska gå därifrån, så brukar han lyda ganska snabbt även om han blir "ledsen". Så han försöker inte envist att ligga kvar utan lyder hellre. När vi har dragkamp så behöver jag bara säga "loss" så släpper han, utan att envist vägra släppa taget. Hm..Näe, jag har nog inte märkt av någon envishet så mycket :)
#23 Okej :)
Hej!
Har en "amstaff" kille på 3år och han är helt underbar kräver inte mer en andra hundar, olika individer kräver ju olika mycke. Självklart så tycker jag personligen att det ska va en erfaren hundvan matte/husse som ska hålla i kopplet… Tycker att det Gamma skriver stämmer med min vovve med. "staffe" och "amstaff" är nog ganska lika i mycke förutom storleken. Alla är bara olika individer.
Mvh matteina
#25 Tack för ditt svar :) Jo dom är nog ganska lika har jag kommit fram till. Sen skiljer det sig ju som sagt mellan linjer.
tass :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken är den mindre och vilken är den lite större? Jag blandar ihop dom, men jag är inte heller speciellt insatt i just dom raserna även om jag träffat på några stycken.
MVH
Sofie
amstaffen är större, staffen är mindre :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#29 Tack :) Nu ska jag bara komma ihåg det också ;)
MVH
Sofie
#30 Tänk S som i Small :) Alltså Staffe - small.

oah A som i alien alltså Amstaff= Alien…
flåt… kunde bara inte låta bli.. ni alla här vet ju att jag älskar raserna.. :-)
#31 Tack för tipset :)
MVH
Sofie
#34 heter inte amstaffen oxå bullterrier?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#35: Nej, den heter inte bullterrier.
Det är som #34 skriver att det heter American Staffordshire Terrier och Staffordshire Bullterrier.
Av det jag läst så är det det namnet de valde när rasen godkändes. Varför kan jag dock inte svara på, varför det blev Terrier.
För att försöka skilja på dom.
Staffen har haft sitt namn hela tiden, medans amstaffen från början hette enbart "staffordshire terrier" vilket var för likt staffordshire bullterrier och skapade förvirring, så man ändrade namnet till american staffordshire terrier för att skilja dom lite mer.
Tror det mest är av en slump som staffen fick ha bullterrier i namnet medan amstaffen enbart fick terrier, båda raser är av typ bulldog/terrier, plus att man i england hade rasen bullterrier av samma hundtyp.
Precis som ändringen i rasnamnet parson russell terrier (utan sitt "jack") som skedde då jack russell terriern blev erkänd i SKK, för att försöka hindra förvirring.
≧◔◡◔≦