Skor till hund?
Är det någon här inne som kan tipsa om bra skor till hund? Värmande med tålig sula samt rätt smidiga.
Min amstaffblandis har varje vinter haft stora problem med köldkramp. Det grundar sig i att han haft stora hudproblem som lyckligt nog är borta nu, men hans hud är fortfarande tunn och känslig och pälsen inte så tät. Går graderna under 5-10 minus (beror på vind mm) så tar han sig bara en bit ut på gatan innan han börjar halta och lyfta på tassarna. Detta är såklart ett mycket stort hinder för oss då det ofta är 20-25 minus eller kallare här. Han har såklart ett varmt täcke som värmer blodet till benen, men det räcker inte. Allt vi hittat tidigare är halvdåliga skor för skador, så vi körde med dubbla yllestrumpor förra vintern och det gick faktiskt väldigt bra förutom att de såklart lossnade lätt. Har hittat vissa skor på internet som verkar bra, men de kostar ju en del och jag vågar inte riktigt beställa något som jag inte hört nåt om eller sett själv.
Ett till problem han har på vintern är att han skär sönder benen på skaren, det blir som rivsår och det kan komma mindre blod, då han har väldigt lite päls på insidan av benen, så det vore bra om skorna var ganska höga.
Vi hittar alltid provisoriska lösningar på min känsliga hunds problem så han behöver inte må dåligt av det, men denna vinter vill jag helst hitta en rejälare lösning. Kunna dra på honom färdiga skor istället för att krångla i 10 minuter med strumpor och gummiband hehe. Hoppas ni kan hjälpa oss med det här! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
En djuraffär jag såg på nätet hade jättehöga skor till hund, så det borde ju fixa skaren. Tyvärr är jag så tankspridd och virrig att jag inte minns var jag såg sådana. Men jag har för mig att det var en mer känd butik, så det borde inte vara alltför svårt att hitta hoppas jag. Fast jag har för mig att de kostade en bra bit över 700 åtminstone, men då ingick fyra skor! De såg rejäla ut med. :D
Jag har Polar Paws till min hund men de är ganska låga. De har annars väldigt rejäla grejer som håller länge. Tyvärr är hennes lite stora så jag funderar på att köpa bebissockar som hon kan ha under dem. Varmt och skönt med till fryskorven. ;D
Besök en djuraffär med din hund och prova ut vad som passar hans tassar. Om de inte har några bra skor eller stövlar kan de säkert ta hem så du får prova, djuraffärerna brukar visa ett bra bemötande på sina kunder. Det är tur att den marknade blir större och större för allt fler hundägare börjar inse att hunden är i behov av att kunna röra sig utan en massa olika problem. Det är inte bara skaren som är orsak till blödande tassar det kan vara att hunden går på en glasbit eller annat vasst föremål ute.
Jag funderar på att köpa skor/stövlar till våran sheltie, har tittat lite runt i olika affärer. Vi klipper håret under tassarna men när kylan sätter in då blir han frusen och hoppar på tre ben.
Har också sett att det finns ett speciellt täcke för långhåriga raser. För när det är snö så bildas det stora snöbollar i pälsen på dem, täcket förhindrar detta trista för hunden. (Din hund är inte långhårig men tänkte att jag skriver detta ändå om någon annan läster inlägget som har en långhårig hund).
Jag kan ju tipsa om att linda benen med benlindor som finns att köpa i djuraffärer där det finns hästtillbehör och komplettera med ett par rejäla låga skor. Förutsatt att du inte hittar ett par höga skor av bra kvalitet.
Lycka till i ditt letande!
Jag skulle rekomendera muttluks, de finns i både fodrad och ofodrad variant. De är framtagna för draghundar. Har sånna till min ena tik under sommaren och vintern då hon har extremt dåliga trampdynor som lätt blir till sår. De sitter hur bra som helst. Hon springer runt i skogen och badar med dem på sommaren. De ramlar inte av. Enda negativa är att de är ganska svåra att få tag på. Det är inte alla som säljer. Men man kan säkert få sin närmaste djurbutik att ta hem. Se till att du får hjälp bara med rätt storlek.
Synd att jag inte kommer ihog vart jag köpte mina skor till fd hunden de var jätte bra satt på fint o verkar itne störa hunden heller, dessutom såg man att det var skor som inte var till pluttenutta hunden :) Jag ska söka lite på skor o se om jag lyckas hitta dóm ;)
#1: Åh, låter intressant! Säg till om du kommer på vad sidan hette! :) Jag är beredd att betala över tusenlappen för fyra rejäla skor så 700kr känns godtagbart.
Har Polar Paws högre skor också tror du eller har de bara en typ av skor? :)
#2: Tack för tipset! Men de där skorna är låga och/eller till för skador. Min frusna lilla gris behöver fodrat och högt med rejäla sulor så de håller ett tag. :)
#3: Ja, jag skulle ju kunna be dom ta hem skor om de har i sitt beställningssortiment. :)
Ja, min hund har skurit sig på trampdynorna av glas flera gånger. Man försöker ju se vart man går och undvika platser där det det kan ligga glas men ibland går det inte att komma ifrån det. Speciellt svårt är det på höst/vinter då dom börjar sanda och grusa, då ser man inte glaset lika lätt. Men såren han får på benen är skaren, något annat kan det inte vara.
#4: Ja det skulle ju kunna vara något. Men benlindorna man köper är ju väldigt långa så man kanske måste klippa bitar? Men det var en bra idé! Ska ha det i åtanke :)
#5: Åh, muttluks lät intressant! Är de höga?
#6: Dom lät också bra! Ja säg till om du hittar dom! :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_

#0 underbar vinterbild.. :-)
#8: Hehe tack! :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Här är dom :) riktigt bra skor detta och tål även blötsnö :) http://www.obtrack.com/sv/muttluks.html?gclid=CLqe_q7a8KwCFcZzmAodDEo6MA
Du ser priset på under beställ här :) inte så dyra eftersom dom är så hållbara 4 st 495kr 
#10-11: Ah, muttluks! #5 skrev också om dom :)
Dom verkar ju bra med tanke på hur tåliga dom verkar och att det är så många som rekommenderar dom! Är det isåfall de röda i fleece jag ska ha? Synd att de inte fanns i svart :/ Är inte så pigg på att klä ut min hund i en massa färger då hans täcke redan är blått haha :D
\\\\\\\\\\\\\\\\_
12, fast dom är så fula att de ser inte så pluttigt ut i sig ändå, värre om de har skosnören eller fjantigt märke :) Tycker inte de ser ut som man skaffar iaf för att "klä" sin hund 
#10 tack för länken jag ska köpa ett par vattentäta Muttluks till Diablo.
#13: Haha ja det är sant, värsta är ju de blanka med snörning haha. Frågan är om jag inte skulle behövt högre skor till min gris. Googlade också på dom och vissa har haft problem med att spännet sitter vid sporrarna, något du har upplevt? Gillar iaf skarpt att spännet är i reflex :) Är det de röda som är varma? Är de lika vattentäta som de gula?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
15 Nä, det hade inte jag problem med de tålde även att leka i snön o då borde någ Chanel ha sagt till att något var obekvämt, hon sa fint annars när det var något med hennes kalla tassar 
#16: Haha okej va bra! :) Kanske beror på hunden då.
Är det de röda som är varma? Är de lika vattentäta som de gula?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
17 jag har bara haft o sett ena ;) så de röda hade jag.
Hehe okej! :D då kör jag nog på dom! får dra på han höga strumpor under om han ska springa i skaren :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#7 Polar Paws verkar inte finnas i Sverige. Köpte dem i Norge, och har inte hört talas om dem här. Men det är rejäla grejer, var på rea så jag fick dem för 600 spänn eller något. :)
Ser nu att du hittat vad du sökte, grattis! Hoppas din hund blir glad. :') De där Muttluks såg väldigt ergonomiska och sköna ut, blev nästan deprimerad över att jag redan har skor åt henne nu. x'D
När jag leta efter skor så fick jag oxå tips att titta lite över vad de andvänder till sina draghundar de ska tydligen oxå finnas bra skor och sitter de på när hundarna drar ja då bör de oxå sitta på när de går/springer lite i snön :) Så det kan oxå vara ett tips att gooogla på :)
#2 har du några hemsidor för hundskor till små raser ???
22, mät tassarna o sen finns även dom jag tipsa om till småhundar inlägg 10 se länk 
14, va så lite så 
Jag måste köpa skor till min vovve med :( men inte pga att han fryser, men han skär sönder sina tassar på isen/skaren :( rena blodbadet varje gång man har varit ute