Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 5795 ggr
HenrikSv
1

Vill skaffa hund, men vad?

Hej. Det är nu så att jag funderar på att skaffa en hund, men jag vet inte riktigt vad för någon ras.

Ensamstående kille på 25 år som nyligen brutit upp ett förhållande och då jag nu ska bo ensam i min lägenhet vill jag ha en kompis som kan förgylla min närvaro, samt att jag kan förgylla hundens liv.

Ordningssam och städad person, ska tilläggas att jag bor i en lägenhet, en tvåa. Goda möjligheter till promenader och frilutfsområden i närheten av där jag bor.

Jag tror att eventuellt en hund i mindre storlek kan passa, eftersom det är en lägenhet?

Hur gjorde ni när ni skaffade er första hund? Kom med förslag och tips om en hund som passar en första gångsägare.

Ska tillägga att jag vuxit upp med djur på bondgård, hundar, katter och annat, men aldrig själv haft ansvaret helt för en hund.

Tack på förhand.

Fridaaaa
0

kolla i kategori 9 - Sällskapshundar, tror jag hade passat bra Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Storleken på hunden spelar ingen roll just av den anledning att du bor i lägenhet.

Däremot bör du fråga dig själv vad du kan erbjuda en hund. Vad tänker du aktivera hunden med?  Är det en ren sällskapshund du vill ha? Kolla isåfall in raserna i rasgrupp 9 

Hur ser din vardag ut?  Jobb?  Hur gör du om du blir sjuk, har du back-up om du behöver?

Har du tänkt skaffa valp eller vuxen omplacering?

Besök uppfödare, prata med hundägare, åk iväg på utställningar osv för att få träffa olika raser samt prata med folk kring hur de raserna är.

Det är väl de tips jag har :)  Lycka till!

Belimas
0

Vad vill du göra med din hund ? Är det enbart promenader och lättare aktivering du vill pyssla med eller är du intresserad av någon specifik hundsport du vill testa på ? Vad för typ av päls föredrar du ? lång, kort, sträv…

Angående storleken så har jag haft en leonberger hane (70 kg tung och 78-80 cm hög) i en 2:a utan några som helst problem, det är ju trots allt utomhus de ska motioneras =) Med andra ord behöver du inte stirra dig blind på storleken heller utan även en större hund kan passa utmärkt om det nu skulle vara någon av de som passar in i din livsstil.

HenrikSv
0

Nu ska vi se, kategori 9, var hittar jag den? Är helt ny här haha.

Jaha okej, ja tänkte att hunden kanske vantrivs om den bor för litet tänkte jag, men ja som ni säger ,de är ju ute den ska motioneras.

Jag vet att det finns en agilityklubb i närheten av där jag bor, och min tanke är väl att få igång den med något sådant, för det verkar väldigt stimulerande för hunden.

Jag har jobb just nu, men det är väldigt flexibelt då jag jobbar som egen företagare, så möjlighet finns att vara hemma under valpperioden om jag skaffar en valp.

Hur är det om man skaffar en äldre hund, jag är rädd att den inte ska vara lydig och väluppfostrad?

Jag är ute efter en korthårig hund.

Fridaaaa
0

#4 Oj ber om ursäkt, glömde länken hehe här: http://www.skk.se/hundraser/?group=9

mejamylove
0

Den första hund ja o min familj köpte var en boxer, nu har vi två!

underbara hundar!!

gör du något så vill dom vara med, de spelar ingen roll om du sitter i soffan o myser eller om du springer en morgonrunda på 10 km dom är med dig överallt

"min"(hon är inte min hund egentligen hon är familjens) hund Meja som är 3 år följer mig vart ja än går vare sig ja går på toa eller ska gå o sova. :) hon är mysig, snäll, tillgiven och gosig.

det enda STORA problemet med boxer är att dom får cancer så lätt, och om man inte klarar av de så är det noog ingen bra hund.

fast än så länge är det inget vi är drabbade av trots att våran äldsta hund är 11 år :)

Maja2
3

Ts, man kan ta en äldre omplacering som inte är särskilt lydig, och sen JOBBA med den för att få en lydig, väluppfostrad hund.

Att jobba med sin hund, att lära den hur den ska bete sig, att skapa ett band och en bra kontakt, det är något man gör oavsett om hunden är valp eller äldre när den kommer.

Kanske skulle det vara en bra idé att sätta upp lappar om att du kan vara hundvakt åt någon till att börja med? Så att du får en aning om vad det kan innebära ?

Fridaaaa
1

#4 Fördelen med att ta omplacering är att man slipper det här med rumren het osv (förhoppningsvis). Men en vuxen hund är inte svårare att träna än en valp tror jag inte:)

HenrikSv
0

Okej, tack för alla åsikter och synpunkter :)

Tack för länken Fridaakesson :)

Mejamylove hoppas dina hundar även i fortsättningen får vara cancerfria :)

Men om ja säger såhär då, finns det några hunder som absolut INTE, är nybörjarhundar, hundar som man absolut inte ska skaffa som första gångsägare?

Maja2 jag har annonserat lite och fått napp på några som jag ska vara dagvakt och nu i december, så om jag skaffar hund blir det i början av nästa år :)

Finns det någon tid på året då de är mer gynnsamt med kullar, att ta dom en viss period eller annat?

Maja2
2

Jag skulle säga såhär: Det finns vissa raser man inte bör skaffa, om man inte är intresserad av vad just den rasen avlats till. Tex: Skaffa inte en Border Collie om du inte är intresserad av vallning (eller, skaffa inte en vallhund överhuvudtaget om du inte är intresserad av det) Skaffa inte en bruksras om du inte är intresserad av att hålla på med bruks. Skaffa inte en jakthund om du inte ska jaga.

SÅ ser jag på saken.

:)

Kitten86
0

Om du är helt grön på hundar dvs aldrig haft någon tidigare så skulle jag INTE rekomendera krävande raser som (generellt) terriers vissa vallhundar och/ eller muskelhundar. Men om du har ambitionen att hålla på mycket med din hund, träna mycket och gå kurser osv så kan även dessa raser passa dig!

Ska du skaffa valp rekomenderar jag att man tar från en kull som är leveransklar i början/ under sommaren då "pottträning" blir så mycket lättare Foten i munnen

Omplacering behöver inte heller vara en dum idé. Rumsrenhet och så är ju, oftast, avklarat. Men träning kan krävas en del beroende på hundens bakgrund…
Min familjs första hund var en omplacerad Newfoundland på då ca 2,5 år och det fungerade jättebra. Lite beteende träning vart det då han levt hela sitt liv ute men han blev världens bästa kompis fram tills hans död vid nästan 10 års ålder.

Har du själv någon ras du är intresserad av? Någon du sett på stan eller som någon bekant har?
Ser du en intressant hund någonstans så är mitt tips att kanske gå fram och fråga vad det är för hund och sen läsa på mycket om just den rasen….

Ligger mycket jobb bakom att välja "rätt" hund(ras)!

[Forest]
1

http://www.hittehund.nu/2/index.htm där kanske du hittar passande hund som letar nytt hem.

Finns flera ställen bla på hundstallet.se. Jag har själv haft omplaceringshund o jag tror att det är bättre att ta det via omplaceringshem än privat, varför jo jag tror man får mer sanningen om hunden de har dessutom gjort vad man ska vetrinärbesiktat, kollat hela hälsan :)

Sophey
1

Du bor fundera igenom ett par saker och garna skriva en lista

- Hur stor hund vill du ha?

- Hur mycket eller lite aktivering kan du ge hunden?

- Hur mycket eller lite palsvard ar du intresserad av?

- Hur latt eller svar vill du att hunden ska vara?

- Temperament? Egenskaper?

- Finns det nagonting som du absolut inte klarar av hos hundar? Temperament, egenskaper (utseende?)

Hittar du sedan en ras antigen sjalv eller med varan hjalp kontaktar du en rasring och har kontakt med uppfodare och traffar rasen sa mycket du kan.

Hur planerar du?
Kan du tanka dig en aldre hund eller omplacering?
Kan du tanka dig en hund utan stamtavla eller nagon historik alls?
Kan du tanka dig att kopa en hemloshund eller enbart fran en uppfodare alt. privatperson?

Medarbetare på matlust

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett hett tips ifrån mig, Skaffa inte Ca de bou om du är totalt nybörjare, men är du villig på att skaffa dig en sån ändå så hoppas jag att du har skinn på näsan :)

Belimas
0

Något att tänka på innan är att kolla upp om det finns någon bra hundklubb i närheten och som har ett brett utbud av hundkurser, åtminstone valpkurs är väldigt lärorikt att gå på med sin valp och man får en bra grund att jobba vidare med men sedan kan man med all fördel även gå på fortsättningskurserna (ex. unghundskurs osv.).

Dansk svensk gårdshund (rasgrupp 2) kanske du kan kolla lite närmre på, korthårig men mindre hund dock. Kräver inte enorma mängder aktivering och många gillar agility.

Vill man ha lite mer hund att jobba med så finns också den släthåriga foxterriern (rasgrupp 3), det är dock en terrier ut i klospetsarna men med rätt uppfostran som valp och med rätt aktivering (lättare lydnadspass, trickträning etc.) så blir de väldigt trevliga hundar. En del tävlar även framgångsrikt i agility.

En lite större ras är cirneco dell ´etna (rasgrupp 5), dock en vinthund som är lite kattlik i sitt sätt men inga arbetsnarkomaner utan nöjer sig med lagom mängd aktivering. Något man kan behöva träna extra på med dom är inkallning och att den ska kunna gå lös utan koppel men det får man hjälp med på hundkurserna. En cirre kan behöva ha varmt täcke/overall på sig på vintern om det är väldigt kallt då de har kort päls och tunn hud och öronen kan behöva skyddas lite extra så de inte förfryser.

Sedan finns det även en rad pälshundar (trim/klippraser) som man lätt kan hålla kortklippt/nedtrimmad. Fördelen med dessa är att de inte fäller vilket korthåriga gör, och det gör vansinnigt ont att få ett korthårig strå in i foten. Fördelen med korthårig är att de inte släpar in någon smuts och är lätta att hålla rena men under vintern kan de som sagt behöva kläder på sig för att hållas varma.

Fridaaaa
0

#15 det skrev TS i inlägg #4 att det fanns en agilityklubb i närheten av hans :)
Borde finnas vanliga kurser med där :D

Gurragg
0

Dtaffordshire bullterrier? :)

En ganska liten men kompakt hund, korthårig, kan kräva lite av sin ägare men enligt mig tycker inte jag det är en speciellt svår hund (dem kan vara väldigt olika i personligheterna, vissa är som en i kategori 9, medans andra nästan det tvärt emot..), kräver att du är tålmodig, bestämd, men inte hård, kräver inte en uppfostran med slag och annat skit som vissa ägare till såna vill påstå. :)

Fridaaaa
0

#17 Det tycker inte jag direkt är en nybörjar hund, kräver en hel del av sin ägare:)

Gurragg
1

#18 Det tycker inte jag, flera av mina kompisar har staffar och dem är hur goa som helst när dem var små, jättecool hund tycker jag :)

Fridaaaa
1

#19 Ja dem är goa osv men dem kräver en hel del stimulans och kunskap tycker jag, jag tycker itne att en som inte har haft hund ska börja med en lite mer krävande hund,. men det är mitt personliga tyckte

Belimas
0

Ja det såg jag men det är ändå inte säkert att de håller i "vanliga" kurser också därför ville jag poängtera det lite extra.

HenrikSv
3

Tack för att ni skriver så mycket bra information.

Forest, har registerart mig nu på hundstallet och hittehund, tack så mycket för det tipset.

Sophey  Hur stor hund. Jag tänker mig alltså max i sitthöjd på en vanlig köksstol, va blir det, kanske en 30-40cm? En mellanstor hund är det väl?

Jag kan ge den obegränsat med aktivering då jag bor nära natur, skog och friluftsområde som gör möjligheterna stora. Då jag jobbar med eget företag kan jag flexa med mina tider och jobba igen under kvällar och annat.

Pälsvård. Självklart tänker jag sköta pälsen och så på min hund, men det är inte så att jag kommer att använda den som utställningshund.

Ja vill inte ha en superlätt hund, men inte heller en helt bångstyrig, ja vill ha en hund som är som mig själv, lugn, social, samlad men ändå med lite temperament.

De hundar jag inte klarar av de är väl boxer, doberman, rottweiler och schäfer, dom tycker jag är skräckinjagande o jag har svårt för att vara i samma rum som personer med dessa hundar.

Jag kan tänka mig både valp och vuxen, allt beror på att jag hittar just den hunden jag vill ha.

Har gått in o registrerat mig på olika sidor där dom hittat upphittade hundar och kollar runt på hundhem där jag bor för att inte stänga några möjligheter.

En önskehund som jag gärna kan tänka mig, är jack russell, kromfohrländer, Chihuahua, russkiy toy eller någon blandning av hundar, typ jack russel/papilion eller liknande.

Belimas. Tack för de bra tipsen, har kollat upp med kennelklubben nu och dom ordnar kurser i både valpträning, lydnadskurser, apellkurser osv.

Belimas
0

Superbra! Vill bara önska dig lycka till i rasdjungeln, jag vet hur svårt det är att hitta rätt ras. Här på hundar i fokus finns det också en hel del artiklar om olika hundraser, ett tips kan vara att kolla in dom och se om du fastnar för någon ras du inte har tänkt på innan =) (om du inte redan har gjort det dvs.).

[Forest]
0

22 Hoppas du hittar din ras eller om du väljer en blandras. Detta med akteritet man kan göra mycket själv oxå sen gå lite kurser för att få lite mer tips på olika saker att träna på. Du är uppväxt med hund så jag ser dig inte helt som nybörjare heller är man hundvan så vet man iaf lite om hundar.

[MatildaTure]
0

Bor du i närheten av Stockholm? 10-11 december är det nämligen stor utställning, uppvisningar och tillbehörsmässa på Älvsjömässan i Stockholm. De har även ett rasklubbstorg där ca 150 raser är representerade. Gå in på http://www.skk.se/utstallning/stockholm-hundmassa/?utm_source=Eniro&utm_medium=cpc&utm_campaign=SvenskaKennel för mer info :)

Om du bor närmre Göteborg har de en liknande uppslutning 5-6 januari (om jag inte minns fel på datumen). Du kan googla på Mydog för mer info.

Angående dina drömraser så vill jag bara påpeka att Jack Russelln är en rätt krävande ras. Jätterolig hund, men ligger mycket stimulans och kunskap bakom en trevlig individ. Skulle, precis som de andra, råda dig att kolla på hundarna i rasgrupp 9.

:D

[Highonbluetomorrows]
1

Hej TS! Nu blev du överröst med tips, men jag skulle säga såhär:

Svara på frågorna som #13 skrev, gärna skriftligt - och så kan du lägga upp svaren i antingen det här inlägget eller i ett nytt inlägg på siten. Folk är bra på att rekommendera "nybörjarhundar" (ofta sällskapshundar), men vill du leva aktivt och kanske tävla i framtiden är det inte säkert att det är en sådan du bör ha. Du ska givetvis ta med i beräkningen att du är hyfsat grön gällande hunduppfostran, men det är inte det mest relevanta! Det relevanta är hur du planerar att leva livet med din hund, hur mycket du är beredd att lära dig osv.

Mitt tips är annars hundar som har en viss potential i tävlingssammanhang (så att man kan göra lite vad som helst med dem), utan att vara arbetsnarkomaner och utan att vara avlade till ett särskilt syfte som de "MÅSTE" utföra.

Retrieverhundar kan vara ett hett tips. Labrador eller Golden. Vänliga, will to please, mycket sociala och lätta att ha med andra hundar och människor, lätta att lära då de är lättmotiverade och glada i godis (dvs bra för nybörjare). Kräver en del motion och huvudträning. Är uppdelade i olika varianter: utställning, dual purpose och jakt. Ren jaktvariant ska du utesluta och ren utställningsvariant kan du nog glömma agilityn med.. Däremot linjer som aktivt meriteras i exempelvis bruks, lydnad och utställning är ofta väl lämpade som aktiva sällskapshundar.

Mindre vallhundar. Shetland sheepdog, lancashire heeler. Alerta, arbetsvilliga, skälliga, små. Shetland sheepdog är långhår och lancashiren korthår. Kräver en hel del hjärngymnastik men du får ofta mycket utav dem om du är intresserad av exempelvis agility. Också aktiva sällskapshundar.

Sällskapshundar. Från rasgrupp 9. Små hundar som faktiskt klarar ett rent sällskapsliv väldigt bra, så länge de berikas på olika sätt (exempelvis hundkurser, skogspromenader, tricks och lydnad, bus med andra hundar - precis som alla andra hundar).

Har du frågor är vi många här som är beredda att svara. Lycka till.

[Highonbluetomorrows]
1

Oj, nu tog jag så lång tid på mig att svara att jag helt missade ditt inlägg i #22.

Är du intresserad av rena sällskapshundar som Chihuahua så se till att köpa renrasigt med stamtavla från en SKK-registrerad kennel. Så riskerar du inte smuggelhundar och annat otyg. Sexigt med killar med småhundar för övrigt - hehe ;)

Om pälsen inte avskräcker dig så skulle jag annars, förutom de raser jag precis skrev, rekommendera Finsk Lapphund. UNDERBARA, vackra hundar, som har fällperioder men för övrigt en perfekt päls som smutsen bara rinner av. De är lugna "coola" hundar, som är avlade till sällskap och renvallning. De ska alltså vara bra i arbete men även riktiga myspotatisar när de fått dagens träning. Finsk lapphund är cirka 44 cm i manken för honor och 49 för hanar - mellanstora. Kolla in länken här: http://www.slk.nu/?p=7. Precis som du skrev att du ville ha lugn, social, samlad men ändå med lite temperament.

Nedan en bild på min underbara daghund. Vill ALLTID mysa.

HenrikSv
0

#27 Tack så mycket för tipsen:)

Åh är det en sån du tipsar om? Finsk lapphund, ser ju helt underbar ut. Den ska ja läsa på lite närmare om o se var de finns uppfödare. Tack så mycket för tipsen och råden :)

Sophey
1

Jag tror faktist att du skulle klara av de flesta hundarna aven fast du ar nyborjare men den Finska Lapphunden ar ju gullig och om du tycker om deras utseende kanske en tysk spets eller japansk spets skulle passa? De ar ju lite mindre men lika gulliga och liknande temperament i overlag Glad

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

#29 Ja finska lapphundarna är underbara:)

Katti
2

Tänkte också på finsk lapphund (som jag har) när du skrev de egenskaper du söker hos hunden!

Tycker för övrigt att du låter väldigt vettig i dina tankar. Gillar killar som vågar välja hundar som inte ses som traditionellt "tuffa". Som inte behöver externt självförtroende helt enkelt Skrattande.

Här har jag skrivit om hur jag ser på lapphundarna http://www.skullebo.se/lappogon.html!

Mojma
0

Jag kan också rekommendera dig Finsk Lapphund. Jag håller med, de passar verkligen in på din beskrivning! Denna ras kan du göra ALLT möjligt med, efter dina egna önskemål till mycket stor del. De kan ligga inne utan att klättra på väggarna en dag då det regnar och promenaderna blir lite kortare, men du kan också med fördel använda lappisen till hundkurser av alla de slag. De är väldigt sociala ofta och älskar människor, vilket jag tycker är en viktig egenskap som förstahund. Då skall man ej ta sig an en alldeles för svår ras. Om du bara läser på om GRUNDuppfostran & lydnad, och skapar en god relation från början med din valp så tror jag ej det blir några problem. Det jag kan säga som gäller på alla hundar, använd aldrig någon hård metod. Ibland blir man tyvärr tipsad om att använda en hård/barsk metod av människor som påstår sig vara duktiga osv. Men gör inte det misstaget då förstör du din valp. Det var bara en tanke jag var tvungen att skriva eftersom man ibland ställs inför prövningar med en valp, och då är det lätt att bli desperat. Men som sagt, kan absolut rekommendera lappisen! Den är precis lagom storlek tror jag också till dig.

Här är en bild på min fina Finska Lapphunds hane :)

HenrikSv
0

Katti: Tack för den bra texten om lapphundar:) Väldigt matnyttig och intressant. Ska kolla upp lite kennlar som har lapphundar och kontakta dom.

Sophey: tack för dom orden, kollar runt lite efter sånna hundar också, även dom otroligt fina.

Tack för att ni tror på mig o de positiva saker ni säger :)

Sophey
0

Kolla med Katti da hon ar uppfodare och otroligt duktig gallande den finska lapphunden Flört

Medarbetare på matlust

HenrikSv
0

Katti: Har ni några inplanerade kullar framöver vår/sommaren som kommer? :)

[Forest]
0

35 http://www.skullebo.se/ Där har du Kattis hemsida :)

Katti
0

Ja, jag planerar för fullt för en kull som beräknas bli leveransklar till skolavslutningen! Ännu har jag inte hittat någon hane som lever upp till mina krav, men det ska jag nog göra Skrattande. Mamma blir i alla fall min Herding Instinct´s Aayla Secura (Aaya)!

Jag har bilder där hon är mer "bildskön", men den här visar så tydligt hennes alltid-redo-attityd!

Fridaaaa
0

#37härlig hund!:D

HenrikSv
0

Vad fin hon är.  Att skaffa valp på sommaren kanske är bra? :) Kan jag göra så att jag ringer dig till veckan som kommer, så kan ja få lite mer kött på benen och så kan vi prata igenom lite.

Fridaaaa
0

#39 Ja det brukar vara mest fördelar med det :)
Oftast lättare att få rumsren osv :D

Katti
1

# 39 Det får du gärna! Det passar de flesta att skaffa valp till sommaren och som uppfödare är det ju också smidigt då valparna kan vara ute mycket. Men jag har just haft en kull som är 9 veckor nu och det har gått jättebra. Lapphundar bangar ju inte för lite kyla, inte ens som små (fast när det har varit blött har de bara varit ute korta stunder i taget). Med lapphundar spelar det ingen stor roll när det gäller rumsrenheten heller, men för vissa hundar (nakenhundar och vinthundar tex, som har lätt att frysa) är det ju en bestraffning att behöva gå ut i kylan. Lapphundar älskar det Skrattande

Cassii
1

Stort lycka till, uppdatera oss gärna senare om hur det går Glad