Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 4894 ggr
wildamatte
2

Agility tips...

Tänkte att vi Agility folk kunde ha en liten diskution där vi delar med oss av våra bästa Agility tips, hittade ingen liknande tråd Skrattande

destroyed
0

Börja inte för tidigt kan väl jag säga. Jag har jätteproblem för jag vill verkligen hålla på med agility med får inte för att sindra är för liten. I början så testade jag olika hinder hela tiden vilket fick mej att vilja träna mer och mer istället. Nu bestämde jag mej för att endast titta på när de andra kör agility för det rä superbra träning även fast man inte tror det! Sen tränar jag in många freestyle och lydnadsmoment. Och upp på det så håller jag på att samla päls för att ställa ut

wildamatte
0

Ja det är ett bra tipps :D

Hahah jaa, när jag skulle börja köra agility var jag typ jätte nervös och så o.O

Jaha :O vad är det för ras då? :D

tsset
0

Ta inte i för hårt om det inte behövs! Hoppa inte alltid på rek. höjd även om den ska kunna det, det sliter (tänk höjdhoppare, de hoppar inte sitt personbästa varje gång de tränar!).

destroyed
0

2# en mellanpudel:) Hon har så mycket energi och en otrolig vilja att arbeta så hon är helt underbar

wildamatte
0

4# Jaha vad roligt :D Jag har en storpudel som har likanande egenskaper :D

3# Nej precis :D

[Emma-Rhino]
0

Jag ska precis börja träna min Teddy. Han är en jack russel på 1 1/2 år. Vad ska man tänka på när man börjar?

vi ska vara hemma och göra det. Han gillar inte främmande hundar och jag hoppas att agilityn ska få honom att lugna sig lite. Glad Om det inte funkar hoppas jag bara att vi har det kul ihop.

Ska köpa ett hopphinder, en ring på ställning att hoppa genom, en tunnel och sedan slalom. Vad ska man börja att lära in?

Tips i allmännhet är välkomna!

Xondah
0

Jag tror inte de spelar någon roll med vad du börjar med. Jag började med hopphinder kommer jag ihåg:).

Nått annat du kan göra är ju att lägga spår, hundar blir trötta av att jobba med nosen:).

[Emma-Rhino]
0

Okej. Hade tänkt testa spår också. Det tröttar ju ut hjärnan lite mer. Ska kombinera dessa. =)

wildamatte
0

#6 jag började med att träna lite på tunnel så att den kunde den lite si sådär, sen hoppet och sen lite kombinationer :)

Gingo
0

Jag började med att hon skulle lära sig hoppa över låga hinder sen tränade jag in hoppkommandot sen gick jag vidare med lite kombinationer när hon kunde det.

Gjorde jag en balansgång, inte så hög och ganska bred från början efter ett tag blev den lite smalare :) Prövade också lite med slalom men det tycker hon inte alls om.

Jag tränar inte agility längre bara hoppar med hon som hon tycker är roligast.

bblomquist
0

vid vilken ålder kan man börja träna smått med en hund? :)

tsset
0

#11 Från födseln/det att valpen kommer hem är väl det enda riktigt sanna svaret - där börjar ju relationen och kontakten som är så viktig inom istortsett all hundträning!

Ett bättre svar är väl att du kan träna handlingen, att styra hunden, visa med handen om den ska gå nära eller långt bort ganska tidigt. Öppna tunneln brukar bara vara kul att springa igenom även om valpen är ung. När valpen blivit lite bättre i balansen och växt till sig i kroppen kan man hoppa lågt och kanske köra lite slalom, men alla höga balanser bör man ta det lugnt med tills den har balanssinnet osv för att ta sig upp. Beroende på hur hårt man kör kan man alltså börja direkt, en grund till hopp kan vara att bara springa mellan två pinnar med en pinne på marken och sedan med tiden höja den så det kräver ett hopp.

wildamatte
0

#11 du bör inte hoppa eller köra några balans hinder förns hunden e över året :)

MiaMaria
0

Mitt bästa tips när de gäller träning (överlag) är vila. Hunden behöver emellanåt en längre periods vila från de olika träningarna som tex agility. Om du har tränat 1-2 ggr i veckan med din hund i 6-7 veckor (för vissa kanske redan vid 3-4) är de kanske dax för uppehåll i 2 veckor. Du ska se att när du kommer tillbaka igen så har du en hund som är minst lika bra som innan uppehållet. Varför då? Jo hunden behöver tid att smälta, även om den kan o har hållt på med agility i flera år så är de alltid något nytt samt att kroppen behöver en lite längre periods vila. Men under den här vilotiden kan du träna allt annat ni håller på med, det är just agilityn som den behöver vila ifrån, eller spåret om de är de vilan gäller eller vad de nu är.

India
0

Ett tips är att lära in ett beteende på kontaktfältet som hunden kan ordentiligt innan man börjar låta hunden att springa över balanshindren. Tex två på - två av.

[japptravare]
0

Ha tålamod och öka inte för fort. Sluta när det går som bäst

aqua202
0

Jag har tänkt att träna agility med min Tax :) Vad ska man lära dom först,vilka kommandom är bra om hunden kan? Vilka hinder kan man träna med? Hur gör man om man vill börja tävla i agility? Tacksam för svar :)

tsset
0

#17 Det du har mest nytta av är att din hund håller sig vid dig och vill jobba med dig. Sticker den hellre ut på egna äventyr bland de andra hundarna kommer ni inte långt, och träningen blir mest jobbig.

"här"/"hitåt" tycker jag är ett bra kommando, det använder jag även på promenad för att styra hunden åt mitt håll.

Sedan gå steg för steg och lära hunden hinder för hinder. Börjar ni med ett hopphinder så lär hunden utföra hindret rätt och lägg på ett namn för hindret. "Hopp" är vanligt.

Du kan egentligen träna med alla hinder, bara du har dem(vilket säger sig självt lite). Det finns artiklar om agility här, eller om det är inne på tävlingshundar.ifokus, om de olika hinderna och även någon om hur en tävling går till.

Jag rekommenderar en kurs i agility om du vill göra det "rätt", och så småningom tävla. Du får dels kunskapen och dels "tävlingskänsla" som gör att ni är vana att prestera framför andra och alltså lite lugnare när ni sedan tävlar på riktigt. Du får även ögon utifrån som ser det du inte ser, om hunden t.ex. slarvar vid något hinder, som dessutom kan ge goda råd.

Vi har tränat lite hemma under sommaren och hösten, på rusta finns billiga och bra hinder. Vi har använt hopp, tunnel, platt tunnel, slalom hittills. Funkar utmärkt :) Men vi ska ta en kurs nu till våren, för balanshinderna som vi inte har hemma och för att få "låtsastävla" lite framför publik.

saandrra
0

Nu till en fråga. :)

Om man har en liten hund, en dvärg schnauzer. Dom kan man ju börja gå långt med ganska snabbt. För dom är ju färdig vuxna iallafall när dom är 6 mån, om inte tidigare.  Är det samma med agility? Alltså, det sägs ju att dom ska vara ett år innan man börjar med vissa saker? Stämmer det.

Ska man inte börja innan dom är ett år för dom är färdig vuxna då eller? :)

tsset
0

#19 Ja jo, det stämmer. Man kan ju gå mellan stolpar, kanske kliva över en bom som ligger på marken och så, men helst ska man inte börja innan hunden är färdigvuxen med hastiga svängar, höga hastigheter, långa pass höga hopp och så för det sliter på kroppen och det är inte bra innan kroppen är färdigväxt. Och då självklart börja litet och sedan öka.

Ett år brukar vara en bra riktlinje, fast vissa raser är snabbare och andra långsammare på att växa färdigt. Vid ett år kan man också kolla höfterna och så, vilket brukar vara bra att göra innan man sliter på kroppen. Dessutom krävs det lite tid innan hunden har balans i kroppen, som krävs för vissa hinder. Kroppskontrollen brukar också bli bättre när de växt klart.

saandrra
0

#20 Tack! :)

wildamatte
0

#17 Hej jag tycker att hunden bör kunna: hit/kom, och sen vänta/stanna kvar, Även sitt, ligg ev. stå

Du kan börja med lite hopp och tunnel kombinationer och om du vill tävla så se till att du har tränat ordentligt och att ni kan köra agility, sedan anmälder du dig på tex, agilityonline ;D

Du bör även tänka på att taxar har lätt för att få ont i ryggen så se upp för större ansträngningar ;D

Brownie
0

Hunden jag agility tränar ibland är ju väldigt lättlärd så behöver inte göra så mycket haha :D  Men ett tips som i alla fall funkar på den är att alltid låta glad. Då tycker hunden också att det är roligt och presterar bättre :)

Maddepadde
0

Låta glad? Peppa och prata i falsett? ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[FRllDA]
0

Inte bli beppig eller arg på hunden om det går dåligt. Det är oftast förarens fel. Misstag lär man sig av! Ge inte upp. Om hunden inte gör som du vill så är det inte för att jävlas utan för att den inte förstår vad du vill att den ska göra, byt metod :)

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna tråd kan puttas upp upp tycker jag! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Magdalenaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker jag med :)

Eller en ny tråd :)

[Driva]
0

Jag har kört med att min hund ska stanna på kontaktfälten från början och stannar upp där fortfarande under träning, det har gjort att hon tar kontaktfälten väldigt bra

Cassii
0

Vilken rolig tråd, även fast den är lite gammal :D

Frida B
0

tass :D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

NathalieT
0

får sätta en liten tass här :)

SmileyMalin
0

Angående det här med ålder, så glöm inte bort att även slalomen är väldigt fysiskt påfrestande och absolut inget man ska börja med fören hunden är färdigväxt! Mina får inte göra mer än eventuellt springa lite tunnlar och springa över bommar på marken innan året!

Träna utanför agilityplan istället! Hoppa upp på små stenar i skogen, balansera på stockar, runda träd osv är jättebra övningar som man har stor nytta av sen. Och vill man gärna ta med sin valp/unghund till agilityplanen så träna glädje! Tex tunneln en gång och sedan massor beröm och lek! Så hundarna lär sig att agilityplanen är världens roligaste ställe :-)

Det som krävs för agility är tålamod och glädje :-)

Cassii
0

Här hemma har vi tränat sen hon var 5 månader. Tunnel, hinder (bom på marken), balanshinder nu runt 9 månader, slalom från 8 månader osv. Vi har kört bana osv.. Ska testa bana på tid med en kompis..