När lyfter de benet och börjar jucka?
Ungefär vid vilken ålder brukar stora hanar lyfta benet och jucka?
Hades har redan visat att han känner ett behov av att lyfta benet, dock inte högt och inte ofta. Han har dessutom juckat en gång. Han är bara 14 veckor..
Hihi, försigkommen kille!
hugo lyfte p benet vid 8 månader.
Hades lyfter ju inte helt, men man ser att han försöker ibland :)
Lusse är ett år o 7 månader o han lyfter inte benet än, igår visade han en tendens till att lyfta, han har även blivit väldigt intresserad av andra tikars urin, har märkt en stor skillnad på honom på bara en veckas tid nu…

husse kanske ska med ut och visa hur man gör? ^^
hahaha ja kanske d, =)

kan du inte ta ett kort när husse visar? ^^
haha jo ska försöka, men tror tuvärr inte d lär hända =D

ta han in koppel! =)
ecko börja lyfta ordentligt när han var 6 månader, närmare 7 månader. Och jucka gjorde han första gången när han var liten.. tror inte ens han visste var de var? Men nu har han börjat ordentligt.. han juckar på stackars Lufsen och på en söt schäfer tös. och de börja han med nu när han är 7 månader.
men de är från hund till hund.. hundar blir könsmogna olika. Ecko har med börjat slicka massa på tikfläckar osv.. blä!

Vidar kastrerades innan han började lyfta på benet och markera, så det kom kanske runt 7-8 mån eller senare. Han är så srig att han inte vill kissa på andra hundars revir heller, utan håller sig så länge det går… Är han med "polare" går det dock bra att kissa där de gör det.
Piro var nog snabbare med att lyfta på benet, kanske redan runt 6 mån.
Angående juckandet, så har Vidar aldrig pysslat med det. Piro juckade som 17 när han blev för trött. Fast det var mest när mina syskonbarn lekte med honom, och han blev övertrött. När valpar juckar är det sällan något sexuellt eller dominerande med det, utan allt som oftast en överslagshandling. De är kanske övertötta, understimulerade eller bara allmänt förvirrade.
Juckar de på en annan hund bör man genast ta bort dem från varandra, och fundera över om det bara är trötthet som spelar in. En äldre hund accepterar knappast ett juckande som betyder dominans, eller sexuellt heller, om det inte är löp. Men om de inte säger ifrån, kanske det kan vara för att de hellre ignorerar än bråkar, vilket vi människor är dåliga på…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Juckandet kan de redan som små små valpar. Och att ståkissa är väldigt individuellt.
hugo bärjade jucka nu vid tio månaer. luktar PÅ ALLT, man kan stå i en timme å då luktar han på samma fläck:P
Hades luktar redan. Ibland stretar han emot och man kan dra honom ett par meter innan han ger upp ;)
hahha samma här. hugo e liten men ändå stark.
Kan ju lova det är inte bara hanar som håller på så….Skorpan är bedrövlig när vi är ute nu, hon läser mail och svarar på varenda ett. Och är hon inne i ett löp så kan hon också visa tendens till att hon ska jucka och då oftast på barnen…men dom skickar iväg henne med ett nej. =))
Vår gamle "Bosse" hade sugproppar i tassarna, när han kände någon go lukt!
Skorpan har sugproppen i nosen 
Tack och lov att man har en normal hund då *host* 
Idelma följer snällt med, man behöver bara säga till henne med glad röst så är hon direkt iväg. Och lyfter på benet, det gör hon då inte! ;)
Som max har hon väl kissat 4 gånger på en runda, och den var på 3-4 timmar.
Förra hunden, en stor blandiskille, kissade dock ständigt. Han började väl lyfta på benet vid.. 6-7 månaders ålder, tror jag. Honom fick man inte med sig från en kissfläck, hur mycket man än lockade och drog. Däremot om man hade något smaskigt godis så kunde man få med honom, knasbollen.
Vilken tur du har då…kan vi inte bytlånas ;)

#13: Än en gång sitter jag här och nickar och håller med. Börjar bli rätt bekvämt det här. Jag kan snart sluta skriva och låta dig sköta den biten ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad gör du här då Åsa??? *ASG*
Åsa är en snoris och får vara vart hon vill =P hehehe
Det får hon ju inte…hon ska hålla sig på mattan så det så =))
haha neej inte alls =D
#21 Tyvärr, Lotta, jag tror inte din hårboll skrämmer bort otäcka män här, på samma sätt som Idelma gör. Folk flyger högt när hon skäller till.
För någon månad sedan följde jag och Idelma min kompis till porten på kvällen som vanligt, och på vägen kom en man fram till oss, och Idelma skällde ju ut honom som en galning. Så förklarade han för oss att han skulle hämta sin dotter hos en kompis, men porten var låst och han hade ingen mobil med sig, så han fick låna min kompis mobil och be henne gå ner.
Behöver jag säga att jag känner mig trygg med min hund? 
Kan tänka mig det..en stor hund är ju mer respektingivande en min lilla hårboll =))