Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 807 ggr
amandastevie
0

Lite Hjälp och tips tack?

Hej ! 

Tänkte se om det finns något att göra åt mina små problem.

Min hanhund på 1½ år vill ut hela tiden för att sniffa efter honhundar. Han luktar och är stirrig hela tiden utomhus och när han hittar något "gott" så slickar han på marken och därefter kissar han på stället.

Undrar varför han gör så och om fler hundar gör så och om det finns något sätt att göra honom mindre intresserad av det? Jag säger till honom och drar bort honom varje gång han börjar slicka på marken.

Sedan om han får ben eller stora hundkex så gömmer han de, varför gör han så och finns det även där något att göra åt? Om man bryter sönder kexen så äter han upp det men om han får det helt så vill han gömma det.

Tacksam för svar :)

GabbiS87
0

Båda dina "problem" handlar om att han är en hund. Hanhundar ska vara intresserade av tikar och ska markera genom att kissa, då talar han om att han är här och tillgänglig Flört

Att han vill gömma sina ben hör också till instinkt, hundar gör så för att ingen annan ska kunna ta deras ben/mat.

Du är inte ensam om det här, de flesta okastrerade och även vissa kastrerade hanar gör på det här viset! Vet inte vad du ska göra för att få det att sluta, ser heller ingen anledning till att han ska ändra sig….vad är det som är så jobbigt tycker du?

Maja2
1

Ibland kan det hjälpa att ge hunden svårare aktiviteter. En hund som känner sig nöjd och haft lite kluriga uppgifter att utföra, har en tendens att ha mindre lust, ork och energi att lägga på att nosa och koncentrera sig så mycket på tikar.

Hur aktiverar du din hund?

amandastevie
0

Det är självklart inte kissandet som jag anser som ett problem, det är att han vill stanna i 5 minuter var 100:e meter och slicka på ett ställe som jag tycker är jobbigt. 

Men vi har inget annat djur som kan ta benen och han låter oss hjälpa honom att gömma det Obestämd

Jag aktiverar honom genom att promenera samt släppa honom på ett inhägnat gräsområde och springa fritt och kastar boll/pinne till honom.
Han brukar gå på olika ställen så som skogen, samhället, stranden osv.

Maja2
3

#3 Då skulle det definitivt hjälpa att aktivera honom mer. En hund behöver jobba med hjärnan åxå, för att inte bli understimulerad.

Spår, sök, lydnad, lär honom trix. Gå kurser, lär dig att lägga tex spår.

Vad är han för ras?

fettmedkevlar
1

TS, vad har du för ras?

Angående det där med att slicka piss tillåter jag inte "mina" hundar att göra, dvs om jag är hundvakt åt mammas hanhundar så tillåter jag inte det utan lockar med dem vidare.

Hanhundsinstikter är det att dem ska stanna vid varje pinkfläck.

När det kommer till aktivering så skulle han nog må gott av att få ytterligare hjärnstimulans.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se