Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2249 ggr
[Driva]
0

tankar om att kastrera tik...

Jag har en blandras tik på fyra år. Jag har inte haft tik innan så jag vet inte vad som är normalt. Men jag tycker inte hon lider så mycket av sina löp. Vissa dagar får hon ont, men det brukar bara vara en kväll eller liknande, när hon blir väldigt låg och verkar ha ont i buken, annars är hon ganska pigg och glad som vanligt. Nu sist tyckte jag iof hon var ganska låg flera dagar… men inte överdrivet.
Hon kissar alltid på hur många fläckar ute som helst och framför allt på andras hundars markeringar, vet inte om det har med hormon att göra eller om hon bara är skum…

Iaf så har jag funderat innan på kastration, men jag är livrädd för att hon blir förändrad och för inkontinensen.

Jag har iaf varit i kontakt med en uppfödare om ev fodervärd, men tiken hon hade passade inte mig pga olika orsaker. Men hon har även en hane som hon kan tänka sig sälja (äldre), men då måste jag kastrera min tik….. Hon rekommendera p-spruta men efter allt jag läst känner jag att det inte är aktuellt…

Jag tror denna hanne hade passat mig bra och mina mål med hunderiet, men jag vet inte om det är rätt på bekostnad av att kastrera min tik….

Det är dessutom en väldigt liten ras jag vill ha, vilket gör att utbudet på onplaceringar är väldigt litet….Så om jag vill ha en tik kan jag få vänta länge, om jag inte börjar leta utomlands…

Hur hade ni tänkt?

Ixectrona
0

Om hunden mår dåligt av att ha fertiliteten i behåll skulle jag definitivt kastrera.
Runt 10% av tikarna blir inkontinenta, men det finns medicin mot det som KAN hjälpa. Dock ingen garanti.

[Driva]
0

#1 Jag tycker inte hon mår dåligt, hon är ju låg i bland under löpen ibland, men jag vet inte riktigt vad som är "okej". Hon har som sagt vissa kvällar där hon verkar ha haft jätteont, men det har som sagt bara vart någon kväll…

Men om jag skulle vilja skaffa denna hanne så måste jag kastrera,så det är frågan om jag kan kastrera bara för att skaffa hanhunden, eller om jag istället ska vänta på en tik eller en valp, men en valp så kanske jag måste vänta i minst ett år eller mer pga tiden…

Eywa
0

Om tiken ändå inte ska gå i avel tycker jag aboslut att du ska kastrera. Hundens stress brukar minska och du eliminerar risken för livmoderinflammation samt minskar risken för juvertumörer.

Visst, det finns en risk för inkontinens, men den är liten. Och enligt flera som har fått inkontinens på sina tikar har dom nämnt att det inte är ett jobbigt problem. Det kan svätta några droppar ibland, det är inte som att dom kissar inne hela tiden. Iallafall är det vad jag har hört.

Din tik verkar ju inte heller ha det särskilt roligt under sina löp. Det är normalt att dom kissar mycket men att hon har ont låter inte alls bra! Lite låga kan dom bli och lite "döva" för kommandon dom vanligtvis brukar kunna m.m. men jag har inte hört talas om någon tik som brukar få ont. Låter inte alls bra.

Jag tycker absolut du ska kastrera men valet är ditt! Nu har du fått lite tips och åsikter iallafall :)

[Driva]
0

#3 Kissandet gör hon alltid, även när hon inte löper :) Hon är som en hanhund på det viset…

Det med att hon fått ont har hänt två gånget (har iof bara haft henne 1 och ett halvt år), och då har jag antat att det varit tyo "mensverk" ala hund…. men som sagt jag har inte haft tik innan så vet inte vad som är normalt eller inte…

Jag har innan läst att vissa inte tycker man ska kastrera om de inte har jätteproblem med löpen typ skendräktighet och sånt, och det har hon ju inte. Samtidigt så hade det varit skönt att inte behöva oroa sig under löpen för lösa han hundar, kunna träna och tävla utan att tänka på det osv….

Eywa
0

För mig låter det inte normalt att hon har ont =/ Det har jag aldrig hört talas om.

Många tikar blir väldigt stressade under löp (låga, konstiga, oroliga m.m.), speciellt om dom inte får para sig. Det är ju egentligen inte "naturligt" att vi låter tikar gå löp efter löp utan att få valpar. I naturen hade dom ju fått massvis av valpar xD Även om det självklart inte heller är särskilt bra i det långa loppet.

Alla har ju sina åsikter. Läs på lite och bilda dina egna åsikter kring det. Det finns inget rätt eller fel, det är bara du som känner din hund och det är dina åsikter som räknas. 
Ring runt och fråga veterinärer om deras erfarenheter.
Fråga även hundägare om hur deras tikar blev efter kastrering. Fråga inte vad folk tycker eller anser, alla tycker som sagt väldigt olika, ofta även utan någon vidare kunskap.

Jag håller även med om det du säger, det är mycket smidigare med en kastrerad tik (och hane!) när det kommer till träning, tävling, kurser, lösspringade m.m.

[Driva]
0

#5 det största dilemmat för mig är OM det skulle hända något under/efter operationen och jag då skulle ha svårt tt förlåta mig själv för att utsätta henne för det pga ganska själviska orsaker….

Eywa
0

Eftersom hon har ont under sina löp och är låg så tycker jag att du snarare gör henne en tjänst. Dessutom är livmoderinflammation och juvertumörer väldigt vanligt och du kommer ju kanske bespara din hund mycket framtida lidande och ev. dödsfall genom en förbyggande kastrering.

Så enligt mig är det inte enbart av själviska orsaker. Men jag förstår din oro. Hoppas du kommer till ro med dina bekymmer.

Katti
0

Om du inte kastrerar henne och hon skulle få livmoderinflammation så är det en mycket större risk (för att inte tala om större kostnad!). Jag vet ingen som har en tik med inkontinensproblem efter kastrering, så i min bekantskapskrets är det i alla fall inga 10%! Däremot de som fått det av p-spruta…